خودروهایی که به ایران وارد نشدند / تنها ۲ درصد از وعده ها به واقعیت پیوست

خودروهایی که وارد نشدند/ فقط ۲ درصد وعده ها محقق شد


وزارت صمت از زمان آزادسازی بازرگانی بین‌الملل وسایل نقلیه وعده‌های زیادی برای بازرگانی بین‌الملل خودروهای خارجی داده است. اما تاکنون تنها ۲ درصد از این وعده‌ها به واقعیت پیوسته و ۴۳۸۶ وسایل نقلیه به کشور وارد شده است. اصلی‌ترین علت کندی در بازرگانی بین‌الملل خودروها مشکل تأمین ارز است و همچنین تغییر رویکرد وزارت صمت برای بازرگانی بین‌الملل خودروهای برقی و بوروکراسی‌های اداری پیچیده نیز علت‌های دیگری هستند. در حالی که هنوز بازار وسایل نقلیه منتظر وصول وعده‌های بیشتر است و این موضوع باعث رکود در بازار شده است.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، از زمان آزادسازی بازرگانی بین‌الملل وسایل نقلیه وزارت صمت وعده‌های زیادی برای بازرگانی بین‌الملل داد که از جمله مهم‌ترین آنها بازرگانی بین‌الملل ۲۰۰ هزار دستگاه خودروی خارجی تا خرداد ۱۴۰۲ بود. همچنین مهدی ضیغمی رئیس سازمان توسعه بازرگانی نیز تاکید کرد که از خرداد ۱۴۰۲ به این سو شاهد انبوه بازرگانی بین‌الملل خودروهای خارجی خواهیم بود.

بر اساس همین وعده‌ها بود که وزارت صمت اسفند پارسال برای پیش فروش خودروهای وارداتی اقدام به ثبت نام از ۳۴ هزار نفر با شرط بلوکه کردن ۵۰۰ میلیون تومان کرد که با انصراف ۴ هزار نفر، ۳۰ هزار نفر در صف خرید باقی ماندند.

ضیغمی همچنین ۲۹ مهر ماه وعده داد که از نظر وزارت صمت بازرگانی بین‌الملل حداقل ۶۰ هزار وسایل نقلیه تا پایان سال امکان پذیر است؛ اما پس از دو ماه و در ۲۱ آذر ماه در اظهارنظر دیگری اعلام کرد که ظرفیت بازرگانی بین‌الملل ۴۰ هزار وسایل نقلیه تا پایان سال وجود دارد اما به شرطی که تخصیص ارز از سوی نهاد مالی با سرعت انجام شود.

با این حال آمار گمرک نشان می‌دهد که تاکنون ۴۳۸۶ وسایل نقلیه به ارزش ۸۶ میلیون و ۴۷۸ هزار دلار به صورت قطعی وارد کشور شده است؛ یعنی تنها ۲ درصد از وعده بازرگانی بین‌الملل ۲۰۰ هزار دستگاه وسایل نقلیه محقق شده است.

علت کندی بازرگانی بین‌الملل

یکی از اصلی ترین علل کندی بازرگانی بین‌الملل وضعیت تأمین ارز است که بارها نیز مورد تاکید قرار گرفته است؛ تخصیص ارز یک بازه زمانی ۳ تا ۴ ماهه نیاز دارد و با توجه به اینکه نهاد مالی باید برای این امر همکاری لازم را داشته باشد به نظر می‌رسد یکی از علل عمده کندی بازرگانی بین‌الملل وسایل نقلیه مساله ارز باشد.

موضوع دیگر مربوط به تغییر رویکرد وزارت صمت برای بازرگانی بین‌الملل خودروهای برقی می‌شود؛ آنطور که علی آبادی وزیر صمت تاکید دارد باید تا پایان سال ۱۰۰ هزار خودروی برقی به کشور وارد شود که البته بنا به ادعای علی آبادی ارز این خودروها نیز تأمین شده است. بنابراین به نظر می‌رسد وزارت صمت بیشتر تمرکز و اولویت خود را بر بازرگانی بین‌الملل این قبیل خودروها گذاشته است.

موضوع دیگر مربوط به بوروکراسی‌های اداری پیچیده می‌شود؛ البته اگرچه حکومت تلاش کرده در زمینه گواهی‌های استاندارد مسیر را هموار کند اما همچنان بوروکراسی‌های پیچیده‌ای در زمینه بازرگانی بین‌الملل، ترخیص و شماره گذاری خودروهای وارداتی وجود دارد.

بازار وعده‌های رنگارنگ

به گزارش مهر، بیش از یک سال و نیم از آزادسازی بازرگانی بین‌الملل وسایل نقلیه می‌گذرد اما تنها نکته محسوس فوران وعده و وعیدها بوده است؛ در دوره وزارت فاطمی امین وزیر سابق صمت قرار بود تا پایان سال ۱۴۰۱ حدود ۱۰۰ هزار وسایل نقلیه و در مجموع تا خرداد ۱۴۰۲ حدود ۲۰۰ هزار وسایل نقلیه وارد کشور شود که هر روز هم وعده‌های رنگارنگی در این خصوص داده می‌شد.

با شروع به کار علی آبادی در وزارت صمت نیز قرار شده تا پایان امسال ۱۰۰ هزار خودروی برقی وارد کشور شود که اگر بنا را بر وعده‌های قبلی بگذاریم باید به این اظهارات علی آبادی نیز با دیده شک نگریست.

تمام این مباحث در حالیست که از زمانی که موج خبری در مورد آزادسازی بازرگانی بین‌الملل وسایل نقلیه شروع شد بازار وسایل نقلیه همچنان چشم انتظار خودروهای خارجی است و فروشنده و خریدار در بلاتکلیفی به سر می‌نام تجاری که همین امر به رکود عمیق در بازار بیش از پیش دامن زده است.


نتیجه متن بررسی وضعیت بازرگانی بین‌الملل وسایل نقلیه در ایران در دوره آزادسازی بازرگانی بین‌الملل نشان می‌دهد که تاکنون تنها 2 درصد از وعده بازرگانی بین‌الملل 200 هزار دستگاه وسایل نقلیه محقق شده است. عللی مانند کندی در تخصیص ارز، تغییر رویکرد وزارت صمت به بازرگانی بین‌الملل خودروهای برقی و بوروکراسی‌های اداری پیچیده برای بازرگانی بین‌الملل خودروها، موجب تأخیر در انجام وعده‌های آنها شده است. در حالی که بازار نیز در انتظار ورود خودروهای خارجی است و این عدم قطعیت و تأخیر در بازرگانی بین‌الملل باعث افزایش رکود در بازار وسایل نقلیه در ایران شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *