خسارت های سنگین بخش زراعت در ۱۰ شهرستان استان سیستان و بلوچستان

خسارت سنگین بخش کشاورزی در ۱۰ شهرستان استان سیستان و بلوچستان


گزارش از وضعیت خسارت‌های وارده به بخش زراعت جنوب استان سیستان و بلوچستان اعلام شد. بر اساس گزارش وزارت جهاد زراعت، بیش از ۱۸۹۹۳ هکتار از اراضی زراعی آبی و ۱۹۳۳ هکتار از اراضی باغی تحت تأثیر بارندگی‌های اخیر واقع شده‌اند. خسارت‌های بیشتر از این هم شامل واحدهای گلخانه، پرورش دام روستایی و عشایری، دستگاه‌های زراعت، سازه‌های آبی و زراعی و بندسار در این منطقه است. وضعیت جدید بارش‌ها، نیاز به تأمین اعتبار فوری برای تهیه نهاده دامی و بازسازی منابع منابع آبی و خاکی در این منطقه را دستخواه کرده است.

به گزارش دیجیاتور به نقل از وزارت جهاد زراعت، سیدمحمدرضا سیدحسینی، رئیس جهاد زراعت استان سیستان و بلوچستان با اشاره به خسارت سنگین بارندگی‌های اخیر به بخش زراعت جنوب سیستان و بلوچستان، گفت: خسارت به ۱۸۹۹۳ هکتار از اراضی زراعی آبی و ۱۹۳۳ هکتار اراضی باغی بوده است.

وی ادامه داد: همچنین به ۲۲۱ واحد گلخانه ،۳۰۰ واحد پرورش دام روستایی و عشایری، ۴۵ رأس دام سبک و سنگین، ۱۵ کلنی زنبور عسل، ۲۷۱ حلقه چاه زراعت، ۵۰ دستگاه ماشین آلات و ادوات زراعت، ۱۱۵ رشته قنات، ۱۰۴ کیلومتر بزرگراه بین مزارع و بزرگراه عشایری، ۶۳ کیلومتر انتقال منابع آبی با لوله و کانال، ۸۴ بندسار و سازه آبخیزداری و ۵۹ باب استخر ذخیره منابع آبی در این بارندگی آب‌گرفتگی‌آسا خسارت وارد شده است.

سیدحسینی با تاکید بر خسارت سنگین وارده به بخش زراعت ۱۰ شهرستان سیستان و بلوچستان، افزود: میزان خسارت واحدهای تولیدی، زیرساخت‌های بخش زراعت، باغات و مزارع زیر کشت محصولات خارج از فصل ناشی از بارندگی‌های آب‌گرفتگی‌آسا چند روز گذشته در جنوب استان سنگین در حال ارزیابی کامل است.

به گفته رئیس سازمان جهاد زراعت سیستان و بلوچستان، عمده خسارات وارد شده به بخش زراعت در شهرستان‌های زرآباد، دشتیاری، چابهار، قصرقند، نیکشهر، کنارک، راسک، فنوج، سرباز، سیب و سوران مهرستان بوده است.

وی با بیان اینکه بارش‌های آب‌گرفتگی‌آسا هفته گذشته در جنوب استان سیستان و بلوچستان خسارات سنگینی به زیرساخت‌های بخش زراعت منطقه بلوچستان وارد کرده است، تصریح کرد: مطابق پیش بینی اداره کل پیش‌بینی آب و هوا استان موج جدید بارش از امروز (دوشنبه) بار دیگر آغاز می‌شود.

سیدحسینی خواستار تأمین اعتبار جهت تهیه فوری نهاده دامی برای دامداران، بازسازی منابع منابع آبی و خاکی و پرداخت خسارت به زارعین و باغداران آسیب دیده شد.

رئیس سازمان جهاد زراعت سیستان و بلوچستان تاکید کرد: با توجه به شرایط موجود منطقه، ضرورت دارد در راستای کاهش تلفات دام در روستاها از سوی حکومت تأمین اعتبار فوری برای تهیه نهاده دامی انجام شود.

وی با اشاره به حضور کارشناسان جهاد زراعت در میدان برای برآورد خسارات وارد شده، گفت: برآورد اولیه بالغ بر ۶ هزار میلیارد ریال بوده است؛ البته این برآورد به دلیل زیرآب بودن شهرستان دشتیاری کامل نیست.


بر اساس گزارش وزارت جهاد زراعت، بخش زراعت جنوب سیستان و بلوچستان به خسارت‌های سنگین اخیر از بارندگی‌ها دچار شده است. اراضی زراعی و باغی به مساحت‌های زیادی خسارت دیده‌اند، همچنین واحدهای گلخانه، پرورش دام، دام سبک و سنگین، زنبور عسل، وسایل زراعت، قنات، بزرگراه‌ها، انتقال منابع آبی، بندسار و استخرهای ذخیره منابع آبی نیز خسارت جدی دیده‌اند. شهرستان‌های زرآباد، دشتیاری، چابهار، قصرقند، نیکشهر، کنارک، راسک، فنوج، سرباز، سیب و سوران مهرستان از خسارات بیشتری رنج برده‌اند. خسارات به زیرساخت‌های بخش زراعت واحدهای تولیدی و زیرساخت‌های بخش زراعت نیز در حال ارزیابی است. به تأکید نهاده دامی فوری برای دامداران، بازسازی منابع منابع آبی و خاکی و پرداخت خسارت به زراعت و باغداران آسیب دیده شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *