حمایت ۱۲۶ میلیاردی ستاد دانش مالی دانش‌بنیان دیجیتال از ۴۷ پروژه

حمایت ۱۲۶ میلیاردی ستاد اقتصاد دانش بنیان دیجیتال از ۴۷ پروژه


در خبری از دیجیاتور آمده که ستاد توسعه دانش مالی دانش‌بنیان دیجیتال با هدف تدوین روابط حکومتی‌ها و توسعه فناوری‌های دانش مالی دانش بنیان دیجیتال تشکیل شده است. این ستاد به ترویج و توانمندسازی فناوری‌های نوظهور دیجیتال مانند AI و کلان اطلاعات می‌پردازد و هدف اصلی آن توسعه کاربرد این فناوری‌ها در جهت مسائل و نیازهای اساسی کشور است. فعالیت‌های این ستاد تمرکز بر چهار لایه نقشه راه هوشمندسازی دارد و در حال حمایت از ۱۴۷ طرح مختلف در زمینه‌های تکنولوژی مخابرات، AI، آموزش و اشتغال، بهبود فضای کسب و کار و مکاترونیک می‌باشد.

به گزارش دیجیاتور به نقل از معاونت علمی، فناوری و دانش مالی دانش بنیان ریاست جمهوری، ستاد توسعه دانش مالی دانش‌بنیان دیجیتال به منظور تدوین روابط حکومتی‌ها و تعیین اولویت‌های توسعه فناوری‌های دانش مالی دانش بنیان دیجیتال و با توجه به اسناد مصوب این حوزه و خصوصا سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور، ایجاد هماهنگی بین دستگاهی و همکاری در جهت تسریع در انجام طرح‌های کلان و فناورانه حوزه دانش مالی و هوشمندسازی کشور و توسعه کسب‌وکارهای این حوزه در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تشکیل شده است.

هدف این ستاد، ترویج و توانمندسازی، حمایت از پژوهش‌های کاربردی و توسعه فناوری‌های نوظهور دیجیتال به ویژه AI، کلان اطلاعات و پردازش ابری، شبکه جهانی اشیا، زنجیره‌های بلوکی، فناوری‌های مجازی سازی AR و VR و سیستم‌های هوشمندسازی به صورتی گسترده، کمک به توسعه اکوسیستم و فضاهای استارتاپی، جهت دهی به تامین مالی پیشرفت در جهت حمایت از این فناوری‌ها و اجرای پروژه‌های پرچمدار با بهره مندی از ظرفیت شرکت‌های بزرگ دانش بنیان و مشارکت با بخش‌های خصوصی و دولتی بوده است.

در حال حاضر نیز هدف اصلی این ستاد توسعه کاربرد فناوری‌های نوظهور در راستای مسائل و نیازهای اساسی کشور است و بدین منظور فعالیت‌های آن متمرکز بر چهار لایه نقشه راه هوشمندسازی شامل بازار، محصول، فناوری و زیرساختی و پژوهشی است.

هم‌اکنون ذیل ستاد، کارگروه‌هایی از جمله تکنولوژی مخابرات، فناوری مخابرات، میکروالکترونیک و مکاترونیک، بین الملل و کمیته اشتغال و اموزش مشغول به فعالیت هستند.

فعالیت این کارگروه‌ها در سال ۱۴۰۲ به حیطه‌های تکنولوژی مخابرات، AI، آموزش و اشتغال، بهبود فضای کسب وکار و مکاترونیک تقسیم می‌شود که در مجموع معادل ۴۷ پروژه در این زمینه‌ها در حال انجام است که مجموع هزینه‌های صرف شده برای پیش‌برد اهداف پروژه‌ها ۹۷۱/۱۲۶ میلیارد تومان بوده است.

از میان این پروژه‌ها تعداد ۲۱ طرح مربوط به حیطه تکنولوژی مخابرات، هشت طرح مربوط به حیطه AI، چهار طرح مربوط به حیطه آموزش و اشتغال، ۱۲ طرح مربوط به حیطه بهبود فضای کسب و کار و دو طرح مربوط حیطه مکاترونیک بوده است.

لازم به ذکر است که این طرح‌ها همگی مصوب اجرایی سال ۱۴۰۲ بوده اند و در این سال آغاز شده اند و در کنار آن‌ها طرح مصوب سال ۱۴۰۱ نیز وجود داشته و در حال پیشبرد فعالیت بوده اند.

بر این اساس، این ستاد، در مجموع در حال حمایت از ۱۴۷ طرح در حیطه‌های مذکور است که ۷۰ طرح آن در حیطه تکنولوژی مخابرات، ۲۲ طرح در حیطه AI، ۲۸ طرح در حیطه آموزش و اشتغال، ۱۶ طرح در حیطه بهبود فضای کسب و کار و ۱۱ طرح در حیطه مکاترونیک است.


تشکیل ستاد توسعه دانش مالی دانش بنیان دیجیتال جهت تدوین روابط حکومتی‌ها و اولویت‌های توسعه فناوری‌های دانش مالی دانش بنیان دیجیتال و همکاری در انجام طرح‌های فناورانه حوزه دانش مالی و هوشمندسازی کشور، به ترویج و توانمندسازی فناوری‌های نوظهور دیجیتال، تامین مالی پیشرفت و توسعه اکوسیستم استارتاپی و فضاهای استارتاپی، هماهنگی در راستای مسائل و نیازهای اساسی کشور، تقسیم بندی فعالیت‌ها بر اساس چهار لایه نقشه راه هوشمندسازی، انجام ۴۷ پروژه با هزینه ۹۷۱/۱۲۶ میلیارد تومان، پشتیبانی از ۱۴۷ طرح در حوزه‌های تکنولوژی مخابرات، هشت طرح در AI، ۲۸ طرح در آموزش و اشتغال، ۱۶ طرح در بهبود فضای کسب و کار، و ۱۱ طرح در مکاترونیک.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *