کنترل قیمت مرغ سایز در کشور به سوی مصرف

حرکت به سوی مصرف مرغ سایز در کشور/قیمت تحت کنترل است


مجتبی نوروزی، در حاشیه بازدید از مراکز بسته بندی مواد پروتئینی پاکدشت، در جمع خبرنگاران درباره برنامه‌های امنیت غذایی اظهاراتی داشت. او اعلام کرد که میزان جوجه‌ریزی در ماه، به بیش از مصرف رسیده است و تأکید کرد که باید با نگاه فروش خارجی به سمت ساخت و ساز در همه بخش‌های زراعت برویم. نوروزی همچنین اظهار داشت که در حوزه مرغ، قیمت مرغ تحت کنترل است و افزوده که توان فروش خارجی در زمینه مرغ و تخم مرغ وجود دارد. همچنین اشاره کرد که در حوزه گوشت قرمز نیز تلاش‌هایی برای خودکفایی و افزایش ساخت و ساز صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، مجتبی نوروزی عصر یکشنبه در حاشیه بازدید از مراکز بسته بندی مواد پروتئینی پاکدشت در جمع خبرنگاران در خصوص برنامه‌های امنیت غذایی گفت: با برنامه ریزی های وزارت جهاد زراعت و قرارگاه امنیت غذایی، میزان جوجه ریزی ها در ماه، به بیش از مصرف رسیده است.

نوروزی با تاکید بر اینکه در همه بخش‌های زراعت باید با نگاه فروش خارجی به سمت ساخت و ساز برویم گفت: در حوزه مرغ اول تأمین نیاز کشور و سپس آماده شدن برای فروش خارجی از برنامه‌های است.

وی با بیان اینکه در همه استان‌ها قیمت مرغ تحت کنترل است، افزود: در برخی استان‌ها با اضافه ساخت و ساز روبرو هستیم که این مازاد توسط شرکت پشتیبانی و اتحادیه جمع آوری می‌شود و اگر بیش از ظرفیت کشور در سردخانه‌ها نگهداری شود فروش خارجی خواهیم داشت.

حرکت به سوی مصرف مرغ سایز در کشور/قیمت تحت کنترل است

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه در حوزه تخم مرغ از ابتدای سال تاکنون بیش از ۱۱۰ تا ۱۱۵ هزار تن فروش خارجی داشته ایم، گفت: در زمینه مرغ هم، با همین میزان ساخت و ساز، توان فروش خارجی داریم، چرا که در حال حاضر ساخت و ساز کننده‌های ما در طول سال، سه و نیم دوره جوجه ریزی دارند در حالی که در برخی کشورها شش دوره جوجه ریزی هم انجام می‌شود، حال اگر این سه دوره به پنج دوره افزایش یابد و مرغ سایز به مصرف کننده بدهیم می‌توانیم فروش خارجی داشته باشیم.

حرکت به سوی مصرف مرغ سایز در کشور/قیمت تحت کنترل است

نوروزی برنامه آتی کشور در حوزه مرغ را حرکت به سوی مصرف مرغ سایز دانست و اظهار کرد: در حال حاضر در ساخت و ساز مرغ به پایداری رسیده ایم و به فروش خارجی فکر می‌کنیم و برآورد این است که اگر پنج دوره جوجه ریزی داشته باشیم بین ۷۰۰ تا یک میلیون تن در سال بدون افزایش تعداد مرغداری‌ها می‌توانیم فروش خارجی داشته باشیم.

حرکت به سوی مصرف مرغ سایز در کشور/قیمت تحت کنترل است

وی در ادامه به حوزه گوشت قرمز اشاره کرد و افزود: طی سال‌های قبل بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تن بازرگانی بین‌الملل گوشت قرمز داشته ایم اما باید بدانیم که در داخل کشور با وجود ژن‌هایی که داریم اگر کار ژنتیک و پرورشی انجام دهیم توان ساخت و ساز گوشت قرمز هم دام سنگین هم گوسفند و بز را خواهیم داشت، البته که ساخت و ساز و خودکفایی در گوشت قرمز به برنامه ریزی بلند مدت نیاز دارد که کارهایی هم در این زمینه انجام شده و در سنوات آتی می‌توانیم به خودکفایی برسیم.


مجتبی نوروزی اعلام کرد که تمام بخش‌های زراعت باید به سمت ساخت و ساز و فروش خارجی حرکت کنند و در حوزه مرغ، تأمین نیازهای کشور و آماده شدن برای فروش خارجی از اهمیت بالایی برخوردار است. قیمت مرغ در تمام استان‌ها تحت کنترل است و در صورت اضافه‌ساخت و ساز، مازاد توسط شرکت‌ها و اتحادیه‌های مرغ‌داری جمع‌آوری و در صورت نگهداری در سردخانه‌ها، فروش خارجی صورت خواهد گرفت. او همچنین اشاره کرد که توان فروش خارجی در زمینه‌های تخم مرغ و مرغ وجود دارد و با افزایش ساخت و ساز در این حوزه‌ها می‌توان به فروش خارجی مرغداری‌ها اعتماد کرد. اما در حوزه گوشت قرمز، نیاز است که کارهای ژنتیکی و پرورشی انجام شود تا به خودکفایی در این زمینه برسیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *