حجم ذخیره آبی در سدهای خوزستان به بیش از 1.8 میلیارد مترمکعب افزایش یافت.

حجم ذخیره آبی در سدهای خوزستان به بیش از ۱.۸ میلیارد مترمکعب رسید


بارش‌های اخیر در حوضه‌های آبریز خوزستان به حد کمبود منابع آبی در مخازن منتهی شد و حجم آبگیری به نسبت بالایی افزایش یافت. این باران‌ها باعث شد که تا ساعت ۱۸ روز گذشته حجم منابع آبی جمع‌آوری شده در سدها به یک میلیارد و ۸۲۳ میلیون مترمکعب برسد. همچنین، دبی منابع آبی در سد دز رو به افزایش است و سازماندهی سیلاب نیز مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش دیجیاتور، عباس صدریان فر بیان کرد: پس از بارش‌های ۲۹ آبان که در پاییز گذشته اتفاق افتاد بارندگی مؤثری در حوضه‌های آبریز خوزستان نداشتیم که این امر نگرانی‌هایی را برای مردم و کشاورزان ایجاد کرده بود.

مدیرعامل سازمان منابع آبی و برق خوزستان با اعلام اینکه حدود ۹۷ درصد مخازن خوزستان آبگیری شده بود، اضافه کرد: در هفته نخست فروردین ماه شاهد ورود ۲ سامانه قدرتمند بارشی در حوضه‌های آبریز منتهی به استان بودیم.

وی افزود: مجموع حجم سدهای خوزستان در بارش‌های اخیر تا ساعت ۱۸ روز گذشته به یک میلیارد و ۸۲۳ میلیون مترمکعب رسید که ترتیب آن در زنجیره باران ۸۸۹ میلیون مترمکعب، در حوضه آبریز دز ۴۸۰ میلیون مترمکعب، در حوضه آبریز کرخه ۲۶۵ میلیون مترمکعب، در حوضه آبریز مارون ۱۶۳ میلیون مترمکعب و در حوضه آبریز جره ۲۶ میلیون مترمکعب است.

صدریان فر، حجم خالی مخازن سدهای خوزستان را هفت میلیارد و ۷۶۶ میلیون مترمکعب اعلام و بیان کرد: رودخانه‌های میانی خوزستان در پایین‌دست فعال شدند به طوری که در دشت بزرگ به ۷۵۰ مترمکعب بر ثانیه رسیده و در ۲ روز آینده به اهواز خواهند رسید.

مدیرعامل سازمان منابع آبی و برق خوزستان گفت: دبی سد دز به پیک سه هزار مترمکعب بر ثانیه رسیده که احتمال می‌رود در روزهای آینده خروجی آن در راستای سازماندهی سیلاب افزایش یابد.


بارش‌های آبی که در خوزستان اتفاق افتاده، باعث آبگیری مخازن شده و حجم منابع آبی به میزان زیادی افزایش یافته است. رودخانه‌ها نیز در پایین‌دست فعال شده و دبی سد دز به پیک سه هزار مترمکعب بر ثانیه رسیده است. این وضعیت باعث نگرانی‌های اولیه برای مردم و کشاورزان بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *