جمع‌آوری 17.5 میلیون مترمکعب گازهای همراه منابع هیدروکربن

درآمد ۵ میلیارد دلاری با خاموشی گازهای مشعل‌


در این متن آمده است که در حکومت سیزدهم، برداشت روزانه منابع هیدروکربن از میدان‌های نفتی در استان خوزستان افزایش یافته و از یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه رسیده است. همچنین طرح‌های توسعه میدان‌ها و پروژه‌های ناتمام در حوزه منابع هیدروکربن با تامین مالی‌های بزرگی در حکومت سیزدهم آغاز شده و توسعه میدان‌های نفتی سپهر و جفیر تا برداشت روزانه ۱۱۰ هزار بشکه نیز در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، جواد اوجی عصر امروز جمعه در آئین افتتاح رسمی طرح توسعه میدان نفتی سپهر و جفیر که از طریق ویدئوکنفرانس و با حضور مقام عالی رتبه در استان خوزستان برگزار شد، بیان کرد: در آغاز به‌کار حکومت سیزدهم برداشت روزانه منابع هیدروکربن از میدان‌های نفتی در خوزستان یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه میلیون بشکه بود و امروزه با همت کارکنان تولیدی منابع هیدروکربن این رقم به ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه رسیده است.

وی افزود: در حکومت سیزدهم تاکنون ۱۳۲ پروژه ناتمام به ارزش ۲۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار تکمیل و ۵۰ پروژه جدید به ارزش ۴۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار طراحی شده و در حال اجراست.

وزیر منابع هیدروکربن بیان کرد: در چند سالی که از عمر حکومت سیزدهم می‌گذرد، ساخت و ساز منابع هیدروکربن ۶۰ درصد، ساخت و ساز روزانه منابع انرژی ۵۰ میلیون مترمکعب، ظرفیت پالایش منابع هیدروکربن روزانه ۲۱۰ هزار بشکه و ظرفیت پالایش گاز ایران روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته است.

اوجی با اشاره به اینکه در آغاز به‌کار فعالیت حکومت سیزدهم، تنها یک میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب گازهای همراه منابع هیدروکربن جمع‌آوری می‌شد، اعلام کرد: این رقم هم‌اکنون به ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب رسیده است.

وی گفت: رشد مالی بخش منابع هیدروکربن گاز کشور بر اساس آمارهای نهاد مالی و مرکز آمار ایران در سه ماه نخست، دوم و سوم امسال به ترتیب ۱۹.۸، ۲۵.۶ و ۲۱.۸ درصد اعلام شده است و پیش‌بینی می‌شود در سه ماه چهارم، این رشد همچنان بالای ۲۰ درصد باشد، در عین حال قول می‌دهیم با همت کارکنان تولیدی منابع هیدروکربن این روند در سال ۱۴۰۳ هم ادامه یابد.

برداشت ۱۳۰ میلیون فوت مکعب گاز

وزیر منابع هیدروکربن با اشاره به میدان‌های مشترک در غرب کارون تصریح کرد: هم‌اکنون توسعه این میدان‌ها تعیین و تکلیف شده و از میدان‌های غرب کارون روزانه ۴۵۰ هزار بشکه منابع هیدروکربن و ۱۳۰ میلیون فوت مکعب گاز در روز برداشت می‌شود که بخش اعظم آن از میدان‌های مشترک است.

اوجی با اشاره به بهره‌برداری از گام نخست طرح توسعه میدان آزادگان جنوبی با تامین مالی ۲ میلیارد دلاری در نیمه نخست سال ۱۴۰۳، گفت: با بهره‌برداری از این طرح روزانه ۲۰۰ هزار بشکه به ظرفیت ساخت و ساز منابع هیدروکربن کشور اضافه خواهد شد.

وی با یادآوری اینکه پیشرفت فیزیکی طرح توسعه میدان‌های سپهر و جفیر در آغاز حکومت سیزدهم ۱۵ درصد بود، اظهار کرد: امروز گام نخست این طرح با ظرفیت برداشت روزانه ۵۰ هزار بشکه با تامین مالی ۴۱۴ میلیون دلاری به بهره‌برداری می‌رسد و سال آینده رقم ساخت و ساز در این میدان‌ها به ۷۵ هزار بشکه خواهد رسید.

وزیر منابع هیدروکربن با اشاره به گفتگوهای دیپلماتیک با شرکت گسترش انرژی پاسارگاد برای توسعه میدان پارس شمالی و طرح‌های ال‌ان‌جی (منابع انرژی مایع‌شده) کشور گفت: تلاش می‌کنیم ظرفیت ساخت و ساز منابع هیدروکربن و گاز کشور را افزایش دهیم.

به گزارش مهر، تامین مالی کلی در میدان‌های نفتی سپهر و جفیر بیش از ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار و در قالب الگوی تازه قراردادهای نفتی ایران بوده است و در مجموع با حفاری ۱۳۵ حلقه چاه تا انتهای تکمیل طرح مقدار کلی منابع هیدروکربن قابل برداشت از این میدان‌ها به بیش از ۵۴۰ میلیون بشکه می‌رسد.

مقدار ساخت و ساز بیشینه در میدان‌های نفتی سپهر و جفیر با اجرای کامل این قرارداد به روزانه ۱۱۰ هزار بشکه می‌رسد.


افزایش ساخت و ساز منابع هیدروکربن و گاز در ایران توسط حکومت سیزدهم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *