بازنویسی: آیا جشنواره صحنه نمایش دانشگاهی حذف شد؟ / خانه‌ای که روی منابع آبی ماند!

جشنواره تئاتر دانشگاهی حذف شد؟/ خانه‌ای که روی آب ماند!

0 نظر


در سال ۱۴۰۲، وضعیت مالی صحنه نمایش در ایران نابسامان بود و برنامه‌ریزی مالی هنرهای نمایشی هنوز بهبود نیافته بود. اما مجموعه نمایش‌هایی با استقبال خوب مخاطبان و فروش بلیت موفقیت‌آمیز بودند. برخی از انجمن‌های صنفی صحنه نمایش نیز به دلیل تاخیر در تشکیل انجمن‌های صنفی به مشکل برخورد کرده و وضعیت قانونی وجودی آن‌ها قریب به شناخته شدن نداشت. از سوی دیگر، اقدامات برای حفظ حریم صحنه نمایش شهر، مواجه با مخاطبان ناامن و انجام جلسات برای موضوع تشکیل انجمن‌های صنفی انجام شد. این نگرانی‌ها و مطالبات برای تنظیم و تشکیل انجمن‌های صنفی صحنه نمایش در حالی ادامه داشت که هنوز مسیر دقیق برای رفع موانع وجودی انجمن‌ها مشخص نشده بود.

دیجیاتور-گروه آثار خلاقانه-فریبرز دارایی؛ اگر بخواهیم نگاهی به اتفاقات تئاتری در سال ۱۴۰۲ بیاندازیم، با اتفاق قابل توجهی مواجه نمی‌شویم که بخواهیم از آن به عنوان نقطه عطفی در صحنه نمایش در سالی که گذشت یاد کنیم. سال ۱۴۰۲ هم برای صحنه نمایش ایران در حالی سپری شد که وضعیت برنامه‌ریزی مالی هنرهای نمایشی همچنان نابسامان است و مانع برنامه‌ریزی مناسب برای این عرصه از آثار خلاقانه شده است. رویدادهای مختلف تئاتری نظیر جشنواره صحنه نمایش کودک و نوجوان، جشنواره صحنه نمایش عروسکی تهران-مبارک و جشنواره صحنه نمایش فجر برگزار شدند که استقبال از این جشنواره‌ها خوب بود ولی به لحاظ اعتبار و جایگاه همچنان نتوانسته‌اند به دوران اوج خود نزدیک شوند.

با این حال مروری می‌کنیم بر ۵ اتفاقی که در سال گذشته برای صحنه نمایش ایران رقم خورد که در میان اتفاقات دیگر بیش‌تر مورد توجه قرار گرفت.

مهم‌ترین اتفاق ۱۴۰۲ برگزار نشدن جشنواره صحنه نمایش دانشگاهی ایران

یکی از مهمترین رویدادهای تئاتری ایران که طی ۴ دهه گذشته بر خلاف بسیاری از رویدادهای متداول و مستمر تئاتری که بدون هیچ تاثیرگذاری صرفا برگزار می‌شوند تا بیلان کاری یک تئاتری را پر کنند بسیار تاثیرگذار و جریان‌ساز بوده است، جشنواره صحنه نمایش دانشگاهی ایران است. این جشنواره از دیرباز به عنوان یکی از جریان‌سازترین اتفاقات تئاتری مورد توجه قرار می‌گرفت که البته هیچ‌گاه آنگونه که باید از سوی مدیران و مسؤولان فرهنگی و هنری مورد حمایت قرار نگرفت.

وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری خود را متولی جشنواره صحنه نمایش دانشگاهی ایران می‌داند و از این رو نحوه برگزاری و حال و هوای هر دوره از جشنواره به تصمیم‌گیری‌ها و روابط حکومتی‌گذاری‌های این وزارتخانه بستگی داشته است، گاهی وزارت علوم به دلیل حضور برخی مدیران فرهنگی دغدغه‌مند توجه ویژه‌ای به برگزاری این جشنواره داشته‌ و برخی دوره‌ها هم به دلیل نبود توجه و دغدغه لازم از سوی مدیران وقت مربوطه این رویداد تئاتری با شرایط سختی برگزار شده است.

شیوع بیماری همه‌گیر جشنواره صحنه نمایش دانشگاهی ایران را هم مانند سایر رویدادها و اتفاقات تئاتری تحت تاثیر قرار داد. سال ۱۴۰۰ بیست و سومین دوره این جشنواره با دبیری مجتبی جدی برگزار شد. پس از آن و در آبان سال ۱۴۰۰ فراخوان انتخاب دبیر بیست و چهارمین جشنواره صحنه نمایش دانشگاهی ایران از سوی دبیرخانه مرکزی جشنواره منتشر شد اما هیچ خبری از انتخاب دبیر و برنامه‌ریزی برای برگزاری دوره بیست و چهارم این رویداد نبود.

وارد سال ۱۴۰۱ شدیم و محمدعلی اسلامی مدیرکل فرهنگی وزارت علوم طی سخنانی که فروردین ۱۴۰۱ در رسانه‌ها منعکس شد، گفت: مشارکت کانون‌های صحنه نمایش موسسه آموزش عالی‌های کشور و زمینه‌سازی برای حضور استعدادهای هنرهای نمایشی دانشجویان در جشنواره صحنه نمایش دانشگاهی از روابط حکومتی‌های وزارت علوم محسوب می‌شود؛ چرا که این جشنواره متعلق به استادان و دانشجویان است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد: علاقه‌مندان جشنواره صحنه نمایش دانشگاهی می‌دانند که این جشنواره با وضعیت مطلوب خود فاصله دارد و لزوم بازبینی قواعد و قوانین برگزاری جشنواره برای برگزاری مطلوب آن، مورد تاکید علاقه مندان و دلسوزان این عرصه است. علت اعلام و انتخاب دبیر علمی در روزهای پایان سال هم، نشان دادن عزم و اراده جدی اداره کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم برای برگزاری این جشنواره همچنین پاسخگویی به مطالبات دانشجویان برای مشخص شدن تکلیف جشنواره بیست و چهارم بود.

اسلامی ادامه داد: با توجه به اینکه اساسنامه و آیین‌نامه مصوبی در این زمینه وجود ندارد، تصمیم گرفته شد مطابق اکثر برنامه‌ها و جشنواره‌های دانشگاهی که دارای دبیر علمی و دبیر اجرایی است، ۲ دبیر برای این جشنواره مشخص شود. برای انتخاب دبیر علمی پس از نظرخواهی از فعالان این حوزه، رحمت امینی مدیر گروه هنرهای نمایشی موسسه آموزش عالی تهران انتخاب شد تا با تخصص خود نسبت به تدوین آیین نامه، انجام فرایندهای علمی و آسیب شناسی جشنواره با بهره‌گیری از نظرات صاحب نظران و دانشجویان همت کند.

وی با بیان اینکه در سال‌های قبل رویه‌ای وجود داشت که مدیران گروه‌های صحنه نمایش و دبیران کانون‌های صحنه نمایش موسسه آموزش عالی‌های تهران به عنوان نماینده استادان و دانشجویان در کمیته انتخاب دبیر دانشجویی عضویت داشتند و پس از بررسی رزومه و طرح‌های داوطلبان، در نهایت یک نفر را به اداره‌کل فرهنگی و اجتماعی معرفی می‌کردند تا برای آنها حکم صادر شود، اظهار کرد: تصمیم گیری با اتکا به کمک، نظر و مشارکت کانون‌های دانشجویی و اساتید یک شیوه مطلوب برای این جشنواره‌ها است. برای این مقصد تدوین آیین‌نامه جشنواره یک ضرورت است که با مشارکت کانون‌های صحنه نمایش موسسه آموزش عالی‌ها، دانشجویان و استادان این حوزه جلو برود.

اما یک سال از سخنان محمدعلی اسلامی گذشت و هیچ خبری از انتخاب و معرفی دبیر جشنواره بیست و چهارم صحنه نمایش دانشگاهی ایران و برگزاری این رویداد مهم تئاتری نشد. سال ۱۴۰۲ نیز این سکوت و بلاتکلیفی ادامه پیدا کرد تا فراخوان چهل و دومین جشنواره بین‌المللی صحنه نمایش فجر منتشر و در آن بخش «مسابقه صحنه نمایش دانشجویی» در نظر گرفته شده بود. این بخش باعث شد تا گمانه‌زنی‌ها درباره اینکه جشنواره صحنه نمایش دانشگاهی ایران دیگر برگزار نخواهد شد، مطرح شود. این امر باعث نگرانی جامعه تئاتری به ویژه جامعه صحنه نمایش دانشگاهی ایران شد زیرا یکی از مهم‌ترین رویدادهای تئاتری ایران در دوران پس از پیروزی تحول سیاسی به راحتی نادیده گرفته شده بود.

این شرایط نامناسب تا ۲۴ دی سال ۱۴۰۲ و برگزاری نشست خبری چهل و دومین جشنواره بین‌المللی صحنه نمایش فجر ادامه داشت. در این نشست مهدی حامدسقایان دبیر جشنواره چهل و دوم صحنه نمایش فجر تاکید کرد: اضافه شدن بخش دانشجویی در این دوره از جشنواره به هیچ‌وجه به معنای آلترناتیو جشنواره دانشگاهی نیست. بلکه به دلیل برگزار نشدن ۲ دوره جشنواره دانشگاهی، این بخش را امسال اضافه کردیم اما جشنواره ‌صحنه نمایش دانشگاهی باید برگزار شود.

سپس مجتبی صفری معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم که در نشست حضور داشت، درباره وضعیت برگزاری جشنواره صحنه نمایش دانشگاهی ایران یادآور شد: صحنه نمایش در موسسه آموزش عالی با شرایط خاصی مواجه است و کمتر از یک درصد فعالیت دانشجویان به کارهای هنری اختصاص دارد. سال ۱۴۰۱ بحث بازبینی و بازآفرینی رویدادهای‌مان را داشتیم و به دلیل برخی از مشکلات، امکان برگزاری جشنواره صحنه نمایش دانشگاهی نبود. تجهیز کانون‌های دانشگاهی را طی تفاهم‌نامه‌ای دنبال می‌کنیم. موسسه آموزش عالی‌ها در فعالیت‌های خود مستقل هستند. با این حال دنبال وحدت رویه در موسسه آموزش عالی‌ها هستیم.

صفری درباره برگزاری بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی صحنه نمایش موسسه آموزش عالی ایران در سال ۱۴۰۳، تاکید کرد: الان نمی‌توانیم زمان دقیق برگزاری جشنواره را اعلام‌ کنیم. چندین نشست هم‌اندیشی داشته‌ایم. از موسسه آموزش عالی‌ها انتظار می‌رود که مولد باشند به همین دلیل برگزاری جشنواره به تاخیر افتاده ولی جشنواره صحنه نمایش دانشگاهی قطعا برگزار می‌شود.

سال ۱۴۰۲ به پایان رسید و نگرانی‌ها و مطالبه خانواده صحنه نمایش برای برگزاری جشنواره صحنه نمایش دانشگاهی ایران همچنان ادامه دارد. دلیل بی‌توجهی به این رویداد مهم تئاتری مشخص نیست و باید دید آیا سخنان مجتبی صفری درباره برگزاری جشنواره صحنه نمایش دانشگاهی ایران به مانند سخنان محمدعلی اسلامی در بهار سال ۱۴۰۱ فقط در حد حرف باقی می‌ماند یا در سال جاری شاهد برگزاری بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی صحنه نمایش دانشگاهی ایران خواهیم بود.

کلنگ حریم صحنه نمایش شهر زده شد

قصه مجموعه صحنه نمایش شهر و نداشتن حریم آن مختص سال ۱۴۰۲ نیست و موضوعی است که سال‌های گذشته بارها و بارها درباره آن نقطه‌نظرات مختلف و متفاوتی مطرح شده است. زمانی که حریم صحنه نمایش شهر برداشته شد گمان نمی‌رفت که این بنای مهم فرهنگی و هنری با خطری خاص مواجه شود اما به مرور زمان آسیب‌های مختلفی به این مکان تئاتری وارد شد.

جشنواره تئاتر دانشگاهی حذف شد؟/ خانه‌ای که روی آب ماند!

بنای صحنه نمایش شهر طی سال‌های مختلف از گزند افراد غیرفرهنگی در امان نماند؛ در کنارش آتش روشن کردند، روی کاشی‌هایش یادگاری نوشتند، کاشی‌ها و دستگیره‌های درهای صحنه نمایش را دزدیدند و حتی به مجسمه کلید به‌دست مجموعه رحم نکردند.

از سوی دیگر حضور برخی بزهکاران و خلافکاران در فضای پیرامون مجموعه صحنه نمایش شهر، محیط را برای حضور مخاطبان و خانواده‌ها ناامن کرد و نزاع‌های خونینی که بین خلافکاران شکل گرفت صحنه‌های دلخراشی را رقم زد.

اینکه حریم مجموعه صحنه نمایش شهر بار دیگر احیا شود، موضوعی بود که طی حداقل یک دهه گذشته به صورت جدی مطرح شد ولی در بین خانواده صحنه نمایش موافقان و مخالفانی داشت. این نظرات مختلف در رسانه‌ها منعکس شد و فارغ از اینکه کدام گروه به حق یا ناحق اظهارنظر می‌کنند، همه دغدغه صحنه نمایش شهر و حفظ این بنای تئاتری را داشته و دارند.

وزارت میراث و ارشاد اسلامی جلسات متعددی را با سازماندهی شهری و همچنین شورای شهر تهران بر سر احیای حریم مجموعه صحنه نمایش شهر برگزار کردند و به دفعات مختلف قول اجرایی‌شدن طرح حریم مجموعه صحنه نمایش شهر داده شد اما به مرحله اجرا نرسید.

سرانجام در روز شنبه ۲ دی سال ۱۴۰۲ و با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر میراث و ارشاد اسلامی کلنگ طرح حریم مجموعه صحنه نمایش شهر زده و این طرح وارد مرحله اجرایی شد.

در حال حاضر پیرامون صحنه نمایش شهر با دیواره‌ای موقت پوشیده شده است تا کار حریم در پشت این دیواره اجرا شود. باید دید که آیا طرح مدنظر برای حریم صحنه نمایش شهر به سرانجام می‌رسد یا همین دیواره‌های موقت نامتناسب و نامرتبط با بنای مجموعه صحنه نمایش شهر نقش حریم مجموعه را ایفا خواهد کرد.

سالی که فروش برخی تئاترها خوب بود

در سال گذشته نمایش‌های متعددی در شهر تهران روی صحنه رفتند که در میان آن‌ها تعداد نمایش‌های پرمخاطب و در عین حال پرفروش نسبت به ۲ سال گذشته بیش‌تر بوده است. البته باز هم کارشناسان، منتقدان و مخاطبان تئاتری درباره کیفیت هر کدام از آثاری که پرمخاطب بودند نظرات متفاوتی را ارایه دادند اما فارغ از این نظرها، این آثار در جذب مخاطب و فروش گیشه موفق شدند.

جشنواره تئاتر دانشگاهی حذف شد؟/ خانه‌ای که روی آب ماند!

نمایش‌های «بک تو بلک» سجاد افشاریان، «هیدن» کوروش شاهونه، «انسان/اسب، پنجاه/پنجاه» مرتضی اسماعیل‌کاشی، «تنهایی و تن‌هایی وطن‌هایی» کیومرث مرادی، «تهران پاریس تهران» سعید دشتی، «این دنیا یه کنسرت به من بدهکاره» سهند خیرآبادی، «خبری از او نیست» جواد مولانیا از جمله آثاری بودند که با استقبال قابل توجه مخاطبان به صحنه رفتند و اکثر بلیت اجراهای آن‌ها در قالب پیش‌فروش خریداری شده بود.

البته در سال گذشته آثار موفق دیگری هم در جذب مخاطب و فروش گیشه اجرا شدند نظیر «خوشدلان» پریزاد سیف، «پدر» و «آواز عاشقانه دختر دیوانه» آورند دشت‌آرای، «معرکه در معرکه» سیاوش تهمورث، «کمدی گمنام» علی اصغری، «سندروم روسمر» داود زارع، «۶۵۷» شهرام گیل‌آبادی، «هفت‌خوان اسفندیار» حسین پارسایی، «کلنل» امیر بشیری، «فردریک» حمیدرضا نعیمی، «چخفته» امین سعید، «اکوسیستم» رسول کاهانی، «لانگ شات» محمدرضا مالکی، «دشمن خدا» مجید عراقی، «توافق‌نامه» کوروش سلیمانی و همچنین نمایش‌های کودک و نوجوان «سیندرلا» مریم کاظمی، «دوره‌گردها» علی فروتن و «جادوگر شهر اُز» مهدی قلعه.

انجمن‌هایی که صنف نشدند و خانه‌ای که روی منابع آبی ماند!

طی ۲ سال اخیر بحث تبدیل انجمن‌های خانه صحنه نمایش به انجمن‌های صنفی مطرح بود و با اعلام اینکه حکومت و وزارت کار از شکل‌گیری این اصناف تئاتری حمایت می‌کند، اقدامات لازم از سوی انجمن‌های مختلف خانه صحنه نمایش انجام شد.

بر این اساس ۶ انجمن صنفی صحنه نمایش توانستند پروانه فعالیت و شناسه ملی را دریافت کنند و انجمن‌های دیگر نیز در حال طی کردن مراحل لازم برای رسیدن به این بخش بودند. متاسفانه در اواخر سال ۱۴۰۰ هیات‌عمومی دیوان عدالت اداری در پی طرح شکایتی شکل‌گیری این صنوف را دارای اشکال شرعی دانست و مصوبه هیات حکومت را مبنی بر شکل‌گیری این صنوف باطل اعلام کرد.

این وضعیت بدون پاسخگویی از سوی مدیران و مسؤولان تصمیم‌گیرنده باعث شد تا اقدامی که قرار بود شرایط کاری و معیشتی هنرمندان صحنه نمایش را تغییر دهد بی‌سرانجام باقی بماند.

در آذر سال ۱۴۰۲ در جلسه‌ای رییس هیات‌مدیره خانه صحنه نمایش و روسای انجمن‌های صنفی سراسری خانه صحنه نمایش طی نشستی به بررسی وضعیت اصناف تئاتری پرداختند.

ایرج راد رییس هیات‌مدیره خانه صحنه نمایش در نشست مدنظر، تاکید کرد: در ماده ۱۱۶ برنامه چهارم توسعه مصوب سال ۱۳۸۳، حکومت مکلف شده بود ظرف مدت یک سال به‌منظور حمایت از حقوق پدیدآورندگان آثار فرهنگی، هنری و ‌امنیت شغلی اصحاب میراث و آثار خلاقانه، مطبوعات و قلم، بسترسازی برای حضور بین‌المللی ‌در عرصه‌های فرهنگی و هنری و تنظیم مناسبات و روابط میان اشخاص حقیقی و حقوقی ‌مرتبط با امور فرهنگی و هنری، اقدام به «تهیه لایحه امنیت شغلی اصحاب میراث و آثار خلاقانه» و «استقرار نظام صنفی بخش‌ میراث» کند. وظیفه و تکلیفی که اجرا نشد و ۱۲ سال بعد در سال ۱۳۹۵، دوباره در بند «چ» از ماده ۹۲ برنامه ششم توسعه تکرار و بر حکومت تکلیف شد. در سال ۱۳۹۷ نخستین قدم‌ها برای انجام این وظیفه قانونی برداشته ‌شد و کارگروهی متشکل از نمایندگان ۲ وزارتخانه‌ میراث و ارشاد اسلامی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مسؤولیت بررسی شرایط حقوقی و تنظیم و تعریف مراحل شکل‌گیری اصناف «میراث، آثار خلاقانه و رسانه» را بر عهده گرفتند و سرانجام در ۱۹ آبان‌ ۱۳۹۸ چگونگی تاسیس «انجمن صنفی سراسری اشخاص حقیقی پدیدآورنده آثار فرهنگی و هنری و شاغلان بخش میراث و آثار خلاقانه و رسانه» و اجرای آن، با پیشنهاد مشترک ۲ وزارتخانه‌ میراث و ارشاد اسلامی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ذیل تبصره ۵ ماده ۱۳۱ مقررات کار و به استناد اصل ۱۳۸ میثاق ملی، به تصویب هیات‌ وزیران ‌رسید.

جشنواره تئاتر دانشگاهی حذف شد؟/ خانه‌ای که روی آب ماند!

وی یادآور شد: پرونده‌ها را برای بررسی ارایه کردیم و پرونده شش انجمن خانه صحنه نمایش را به وزارت کار فرستادیم که مجوز گرفتند و پس از آن هم برای گرفتن شناسه ملی اقدام کردند و در ثبت شرکت‌ها هم همه کارها انجام شد و در نهایت این شش انجمن شناسه گرفتند اما یک‌باره اعلام شد نسبت به بند یک، سه و چهار کمیسیون بند چهار ۲ شکایت صورت گرفته و این سه بند باید اصلاح شود. این شکایت بعدا از طرف شورای نگهبان هم پیگیری شد که عنوان کردند که این سه بند از نظر شرعی اشکال دارد و آن را به دیوان عدالت اداری فرستادند که آنجا هم این اشکالات را تایید کرد و با این وضعیت، تکلیف این انجمن‌ها معلوم نشد یعنی اینکه نگفتند اینها قانونی هستند و برای ادامه کار هم با آنها همراهی نشد. به همین دلیل این انجمن‌ها برای برگزاری مجمع عمومی دچار مشکل شدند و نماینده وزارت کار در مجمع عمومی‌شان حضور پیدا نمی‌کرد. هنوز این نامه‌نگاری‌ها به نتیجه نرسیده و این در حالی است که از بعد از دوره قاجاریه حتی لبوفروشان و مارگیران به عنوان صنف شناخته می‌شدند اما هنرمندان چنین امکانی نداشتند. تا اینکه بعدها برای هنرمندان ردیف شغلی ایجاد کردند و تعدادی از آنها به استخدام اداره صحنه نمایش درآمدند اما باز هم با ستاره‌دارشدن کدهای‌شان، دچار مشکل شدند. بنابراین وضعیت صنفی مشخصی نداریم.

راد متذکر شد: بار عظیمی به هیات مدیره انجمن‌ها تحمیل شده زیرا آن‌ها همه کارهای اساسی را انجام داده‌اند و حالا باید پاسخ‌گوی اداره وجوه دولتی هم باشند چون به خاطر دفاتر و شناسه ملی، موظف به پرداخت وجوه دولتی شده‌اند. ولی وضعیت قانونی‌شان مشخص نیست و اگر بخواهند خود را منحل کنند، این روند دست کم یک سال زمان می‌برد. ضمن اینکه ما به دنبال انحلال نیستیم چون تشکیل انجمن صنفی جزو نیاز هنرمندان و مطالبه جامعه هنری برای احقاق حقوق‌شان است. ما خواستار آن هستیم که اگر مشکلاتی هست، با برگزاری نشست و گفت‌وگو آن را برطرف کنیم و دوباره انجمن‌های صنفی را راه بیاندازیم تا هنرمندان احساس بی‌هویتی نکنند.

ساسان پیروز نایب‌رییس انجمن صنفی سراسری منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه صحنه نمایش نیز در نشست مذکور متذکر شد: سرنوشت بیش از ۲ هزار نفر از اعضای انجمن‌های صنفی سراسری خانه صحنه نمایش، بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر هنرمندی که در مسیر تشکیل انجمن‌های صنفی سراسری بودند و به‌ شکلی ناگهانی در آخرین قدم متوقف شدند و فراتر از آن سرنوشت تشکیل انجمن‌های صنفی سراسری برای هزاران هنرمند در سراسر کشور در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. انجمن‌های صنفی سراسری تشکیل‌شده به‌رغم دارابودن هویت حقوقی و قانونی مشخص، بیش از ۲ سال است که از امکان تشکیل مجمع عمومی با حضور نماینده قانونی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی محروم هستند. آن هم درحالی‌که طبیعتا دوران مسؤولیت هیات‌مدیره‌ برخی از این انجمن‌های صنفی سراسری رو به اتمام است و این نگرانی فزاینده وجود دارد که اگر نتوانند شش‌ماه قبل از پایان دوران مسؤولیت‌شان رأی‌گیری برگزار کنند، انتخاباتی که نمی‌تواند در شرایط مذکور برگزار شود، خودبه‌خود منحل خواهند شد.

سعید ذهنی رییس انجمن صنفی سراسری هنر صوتی صحنه نمایش نیز در این نشست تصریح کرد: در این وضعیت در مقابل اعضای خود قرار گرفته‌ایم که انتظاراتی دارند و ما نمی‌توانیم پاسخ‌گوی آن‌ها باشیم. این شرایط همه را دچار سرخوردگی کرده و مساله‌ای بحرانی است که نباید آن را کوچک بدانیم.

هما جدی‌کار رییس انجمن صنفی سراسری نمایشگران عروسکی نیز در ادامه نشست مدنظر یادآور شد: ما موفق به دریافت شناسه ملی شدیم. در ظاهر انجمن صنفی شده‌ایم ولی عملا نمی‌توانیم به عنوان صنف به اعضای خود متعهد باشیم. ما هر سال مجمع عمومی خود را برگزار می‌کنیم و طی نامه‌ای به وزارت کار درخواست می‌کنیم که نماینده‌شان را بفرستند. سال اول به صورت شفاهی و سال دوم طی نامه‌ای مکتوب به ما گفتند که نماینده آنها نمی‌آید. ما یک نهاد حقوقی هستیم و خودمان قصد انحلال نداریم. اگر حکومت خواهان انحلال ما است، باید از طریق دادگاه اقدام کند.

مهدی آشنا رییس انجمن صنفی سراسری عکاسان صحنه نمایش نیز تصریح کرد: ۲ پهلوبودن نگاه قانونی به ما بسیار تاسف‌انگیز است. مراحل مالیاتی ما را کاملا می‌پذیرند و دفاتر ما را قبول می‌کنند به طوری که ما درگاه پرداخت اینترنتی داریم اما آنجا که وزارت کار باید ما را به عنوان انجمن صنفی بپذیرد، دچار مشکل می‌شویم. چگونه است که کل پروسه تشکیل انجمن‌ها یک سال زمان برده اما اصلاح یک مشکل کوچک، بعد از ۲ سال هنوز به نتیجه نرسیده است. سال گذشته ۲ بار با وزارت کار نامه‌نگاری کردیم که بی‌پاسخ ماند. امسال برای تشکیل مجمع عمومی انجمن‌مان، آگهی مطبوعات دادیم که در نهایت به نامه ما پاسخ مکتوب دادند. نکته دیگر اینکه نفرستادن نماینده وزارت کار به معنای انجام ندادن کارهای صنفی انجمن‌هایی نیست که به صنف تبدیل شده‌اند. ما ناگزیر به ادامه راه هستیم و هرگز خود را منحل نمی‌کنیم و به آسانی هم نمی‌پذیریم که ما را منحل کنند.

در نشست مذکور نمایندگان دیگر انجمن‌های صنفی نظیر بازیگران و متن تئاتر‌نویسان هم حضور داشتند و به ذکر نقطه‌نظرات خود پرداختند.

باید دید سال ۱۴۰۳ آیا سرانجام این انجمن‌های صنفی و به رسمیت شناخته‌شدن صحنه نمایش در حکومت و میان تصمیم‌گیرندگان و قانونگذاران به سرانجام مطلوب می‌رسد یا نه.


انتقاد مبهمی وجود دارد. امیدواریم انجمن‌های صنفی بتوانند به رسمیت شناخته شوند و مسائل آن‌ها حل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *