جزئیات برنامه‌های کارگروه AI مولد

جزییات برنامه‌های کارگروه هوش مصنوعی مولد


در همایش الزامات توسعه مدل زبانی بزرگ فارسی، محمد باقر سجادی نائب رئیس کمیسیون AI نصر، به اهمیت توسعه فناوری LLM و کاربردهای آن درحوزه AI پرداخت. این مدل ها به دلیل قابلیت های زیادی که دارند از جمله ساخت و ساز محتوا، ترجمه، تشخیص احساسات و برنامه نویسی، به عنوان پیشرفت‌های مهم در حوزه AI مطرح شده‌اند. در ادامه همایش، برنامه‌های کارگروه AI مولد در زمینه تحریک تقاضا، آموزش کاربردهای LLM و ساخت و ساز داده های خاص منظوره برای صنایع مختلف، مورد بررسی قرار گرفتند. از سوی دیگر، تقویت عرضه نیروی انسانی کارآمد و حمایت از موسسات آموزشی و استارتاپ ها در زمینه AI نیز از جمله برنامه های این کارگروه است.

به گزارش دیجیاتور به نقل از معاونت علمی، فناوری و دانش مالی دانش بنیان ریاست جمهوری، محمد باقر سجادی نائب رئیس کمیسیون AI نصر و مدیرعامل شرکت دادماتک و از اعضای کارگروه AI مولد ستاد AI و مکاترونیک، طی سخنانی در همایش الزامات توسعه مدل زبانی بزرگ فارسی به ضرورت و اهمیت توسعه فناوری LLM اشاره کرد و افزود: «مدل زبان بزرگ» یا LLM (Large language model)، یک نوع پیشرفت در حوزه AI است که از شبکه های عصبی با پارامترهای گسترده برای پردازش پیشرفته زبان استفاده می‌کند. مدل های زبانی، مدل های بنیادینی هستند که بر روی داده های بسیار آموزش داده شده‌اند. آنها می‌توانند متن را درک کنند، متن ساخت و ساز کنند و وظایف مختلفی را انجام دهند. LLMs در حال تحول برنامه های کاربردی در بسیاری از زمینه ها هستند.

وی در ادامه بر کاربردهای مدل زبانی بزرگ متمرکز شد و گفت: اصلاح املایی، طبقه بندی محتوا، مقایسه کالا، حل مسائل علمی، تشخیص احساسات، موتور جست و جو، ترجمه، کتابشناسی، برنامه نویسی، خلاصه سازی، و آموزش از جمله کاربردهای این مدل زبانی است.

به گفته او، درک مطلب، شناخت حقایق، یادگیری مفاهیم، ساخت و ساز محتوا، استنتاج، درک موضوع و پاسخ به سوال از قابلیت های مدل زبانی بزرگ است.

برنامه های AI مولد ستاد AI و مکاترونیک

هشام فیلی، عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی تهران به برنامه‌های کارگروه AI مولد ستاد AI و مکاترونیک پرداخت و گفت: این کارگروه در بحث تحریک تقاضا، برنامه‌هایی همچون میراث‌سازی و آموزش کاربردهای LLM جهت ورودی بخش خصوصی (و غیرخصوصی)، برگزاری همایش های کاربردهای LLM در حوزه ها و صنایع مختلف، برگزاری اموزش های استفاده از AI و LLM در سطح مدیران و کارشناسان IT سازمان ها و شرکت‌ها، تشکیل کارگروه های تخصصی جهت توسعه استفاده از LLM در آن حوزه اعم از کارگروه سلامت، تولیدی، بازرگانی، مالی، حقوق، فقه، بستر نرم‌افزاری مجازی، آموزش، …، توسعه داده های خاص منظوره برای صنایع و حوزه های خاص و تشویق سازمان ها و شرکت ها به آزادسازی داده های متنی و غیرمتنی با رعایت ملاحظات امنیتی – مشوق آزادسازی دادگان و … را در دستور کار خود دارد.

به گفته او، ساخت و ساز دادگان عام برای آموزش LLM و دادگان خاص منظوره به دو صورت instruct tuning یا task specific training data ، ایجاد زیرساخت مورد نیاز برای آموزش مدل AI یا استقرار مدل AI، کاربردهای مختلف LLM در حوزه ها و صنایع مختلف، ارزیابی LLM های توسعه یافته فارسی Safe Guard بومی برای LLM، آموزش نیروی انسانی و … از دیگر برنامه های این کارگروه در بخش تقویت عرضه است.

سرپرست کارگروه AI مولد ستاد AI و مکاترونیک در پایان خاطرنشان کرد: در حوزه تربیت نیروی انسانی کارآمد، برنامه هایی همچون حمایت از موسسات آموزشی برگزار کننده دوره های تخصصی در حیطه مربوطه، حمایت از دوره های مجازی مربوطه از طریق پرداخت سوبسید به آکادمی ها، برگزاری رشته علوم داده (با تمرکز بر AI مولد) در وزارت علوم، حمایت ویژه از استارتاپ های مربوط به این حوزه از طرق مختلف توسط معاونت علمی و پارک‌های علم و فناوری و برگزاری مسابقات مختلف جهت جذب نیروهای مستعد در این حوزه (مشابه مسابقات ربوکاپ) و …. را در دستور کار داریم.

گفتنی است همایش الزامات توسعه مدل زبانی بزرگ فارسی با شعار «AI، مولد قدرت حکومت ها» به همت ستاد توسعه فناوری های AI و مکاترونیک معاونت علمی ۲۰ اسفندماه در پژوهشگاه مخابرات و تکنولوژی مخابرات برگزار شد.


توسعه فناوری LLM در حوزه AI؛ برنامه های کارگروه AI؛ تعامل با مدل زبانی بزرگ؛ کاربردهای LLM؛ ساخت و ساز داده های خاص برای آموزش LLM؛ تقویت عرضه و تربیت نیروی انسانی؛ اهداف و برنامه های کارگروه AI؛ همایش الزامات توسعه مدل زبانی بزرگ فارسی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *