ساخت و ساز خودروها به بیش از یک میلیون واحد تجاوز کرد

تولید خودرو از مرز یک میلیون دستگاه گذشت


با توجه به اظهارات عبدالله توکلی لاهیجانی، در حوزه ساخت و ساز و تنظیم بازار وسایل نقلیه در ایران، برنامه‌های تحولی حکومت سیزدهم نتیجه داده است. تا پایان آذرماه امسال، حدود ۹۹۰ هزار دستگاه وسایل نقلیه در کشور ساخت و ساز شده و کارخانجات خودروسازی با افزایش ساخت و ساز به مرز یک میلیون دستگاه نزدیک شده‌اند. این برنامه‌ها همچنین با حذف تلاطم‌ها و کاهش قیمت‌ها نیز همراه بوده اند. قیمت خودروهای ساخت و ساز داخلی به طور متوسط ۲۶ درصد و قیمت خودروهای مونتاژی نیز ۴۳ درصد کاهش یافته است. با افزایش ساخت و ساز داخل و تداوم و تقویت جریان بازرگانی بین‌الملل وسایل نقلیه، بازار وسایل نقلیه به سمت رقابتی شدن پیش رفته و قیمت‌های بازار به قیمت‌های کارخانه نزدیک خواهند شد. همچنین، وزارت تولیدی، استخراج معدنی و بازرگانی بر طرح‌های تحولی و زیربنایی تمرکز کرده و استفاده از فناوری‌های نوین، مانند برقی سازی و اتصال پذیری، را توصیه کرده است. تغییر قواعد تولیدی خودروی کشور نیز با تدوین آئین نامه‌های مرتبط در حال جمع بندی است. این تغییرات و طرح‌های تحولی می‌توانند توسعه پایدار تولیدی وسایل نقلیه را در پی داشته باشند.

به گزارش دیجیاتور، عبدالله توکلی لاهیجانی اظهار کرد: از ابتدای امسال تا پایان آذرماه حدود ۹۹۰ هزار دستگاه وسایل نقلیه در کشور ساخت و ساز شده و اکنون ساخت و ساز از مرز یک میلیون دستگاه گذشته است لذا می‌توان گفت که شاهد به ثمر نشستن برنامه‌های تحولی حکومت سیزدهم در حوزه ساخت و ساز و تنظیم بازار وسایل نقلیه هستیم، به گونه‌ای که جریان ساخت و ساز و عرضه وسایل نقلیه وضعیت مناسبی دارد و همچنین با عملی شدن برنامه بازرگانی بین‌الملل وسایل نقلیه به سمت رقابتی شدن بازار وسایل نقلیه پیش رفته‌ایم؛ بنابراین دو عارضه مزمنی که در بازار خودروی کشور طی سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ شکل گرفته بود – یعنی کاهش ساخت و ساز خودروسازان به زیر یک میلیون دستگاه همراه با ساخت و ساز خودروهای ناقص و همچنین تلاطم بازار وسایل نقلیه – امروز براساس برنامه‌های اجرا شده، سازماندهی شده است، به نحوی که در ساخت و ساز داخل امسال هم همانند سال گذشته رشد ساخت و ساز خودروی کامل را خواهیم داشت و از سوی دیگر با حذف تلاطم‌های بازار وسایل نقلیه و کاهش قیمت‌ها در بازار وسایل نقلیه نسبت به ابتدای تابستان مواجه هستیم.

عبدالله توکلی لاهیجانی افزود: به طور متوسط قیمت بازار خودروهای ساخت و ساز داخل از ابتدای سال جاری، حدود ۲۶ درصد و قیمت خودروهای مونتاژی حدود ۴۳ درصد کاهش داشته است و پیش بینی می‌شود با افزایش ساخت و ساز داخل و عرضه منظم و همچنین تداوم و تقویت جریان بازرگانی بین‌الملل وسایل نقلیه، عملاً بازار به سمت رقابتی شدن پیش برود و با افزایش ساخت و ساز و عرضه در ماه‌های پایانی سال شاهد نزدیک شدن قیمت‌های بازار به قیمت‌های کارخانه باشیم.

مدیرکل خودرویی وزارت صمت گفت: پایش وضعیت متقاضیان سامانه یکپارچه وسایل نقلیه نیز نشان می‌دهد که با خارج شدن وسایل نقلیه از فهرست کالاهای سرمایه‌ای جامعه، غالب خودروها با ریزش تقاضای متقاضیان مواجه بوده است. در برخی از خودروسازان کمتر از ده درصد متقاضیان سامانه اقدام به تکمیل وجه و نهایی نمودن قرارداد نموده‌اند و در بیش از هشتاد درصد انواع خودروها میزان تحقق متقاضیان سامانه کمتر از پنجاه درصد بوده است.

اما نکته مهمی که باید به آن توجه کنیم این است که وزارت تولیدی، استخراج معدنی و بازرگانی با گذر و غلبه بر مسائل کوتاه مدت و روزمره تولیدی وسایل نقلیه بر اجرای طرح‌های تحولی و زیربنایی متمرکز شده است، بخصوص با تأکیدات وزیر صمت استفاده از پنجره فرصت فناوری‌های نوین در تولیدی وسایل نقلیه نظیر برقی سازی و اتصال پذیری می‌تواند زمینه ساز تحولی در تولیدی خودروی کشور باشد. از سوی دیگر تغییر قواعد تولیدی خودروی کشور با آسیب شناسی این تولیدی مادر، در سالیان گذشته و از طریق تدوین آئین نامه‌های مرتبط با مقررات ساماندهی تولیدی وسایل نقلیه آغاز شده است که هم اکنون در کمیسیون‌های تخصصی حکومت در حال جمع بندی است، بنابراین مجموعه اقدامات انجام شده در تولیدی وسایل نقلیه در حکومت سیزدهم و طرح‌های پیش رو نشان از چشم انداز روشنی برای این تولیدی مهم و تأثیرگذار خواهد داشت طوری‌که با غلبه بر بحران‌ها و مسائل کوتاه مدت این تولیدی اجرای طرح‌های تحولی این تولیدی می‌تواند توسعه پایدار این تولیدی را در پی داشته باشد.


با توجه به تحلیل‌ها و اطلاعات ارائه شده، می‌توان نتیجه گرفت که:
– ساخت و ساز وسایل نقلیه در ایران در سال جاری در حال رشد است و تعداد دستگاه‌های ساخت و ساز شده از سال قبل بیشتر شده است.
– برنامه‌های تحولی حکومت سیزدهم در حوزه ساخت و ساز و تنظیم بازار وسایل نقلیه به نتیجه رسیده و باعث بهبود وضعیت ساخت و ساز و عرضه وسایل نقلیه شده است.
– قیمت‌های بازار وسایل نقلیه کاهش یافته و به سمت رقابتی شدن در حال حرکت است.
– افزایش ساخت و ساز داخل و تقویت جریان بازرگانی بین‌الملل وسایل نقلیه، باعث کاهش قیمت‌های بازار و نزدیک شدن آنها به قیمت کارخانه می‌شود.
– اجرای طرح‌های تحولی و زیربنایی می‌تواند زمینه ساز تحولی در تولیدی وسایل نقلیه باشد و توسعه پایدار تولیدی وسایل نقلیه را تضمین کند.
– تغییر قواعد تولیدی خودروی کشور و تدوین آئین نامه‌های مرتبط با مقررات ساماندهی تولیدی وسایل نقلیه، نشان از اندیشیدن کنونی حکومت درباره توسعه این تولیدی دارد.
– اجرای طرح‌های تحولی و توسعه پایدار تولیدی وسایل نقلیه می‌تواند به حل بحران‌ها و مسائل کوتاه مدت این تولیدی کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *