تنش آبی در تابستان 1403 نسبت به تابستان قبلی کاهش یافته است.

تنش آبی در تابستان ۱۴۰۳ بسیار کمتر از تابستان گذشته خواهد بود


محمد خانی در گفت و گو با خبرنگار دیجیاتور اظهار داشت که در سال جاری میزان بارندگی نسبت به سال قبل بهتر شده اما هنوز هم در میزان بارش‌ها کاهشی وجود دارد. او تأکید کرد که صرفه جویی در مصرف منابع آبی و صحیح مصرف آن باید اولویت همه شهروندان باشد و بهینه مصرف کردن و صرفه جویی نباید فراموش شود. وی همچنین اعلام کرد که برای گذر از پیک مصرف تابستان سال آینده، پروژه‌ها و برنامه‌های مختلفی با اعتبار ۷۰۰ میلیارد تومان در دست اجرا است. به طور کلی، او با بیان اینکه تلاش برای سازماندهی منابع منابع آبی بهتر باید ادامه داشته باشد، ابراز کرد که با توجه به برنامه‌ها و پروژه‌های انجام شده، مشکلاتی در تأمین و توزیع منابع آبی احتمالی در آینده قابل پیش‌بینی نیست.

محمد خانی در گفت و گو با خبرنگار دیجیاتور اظهار داشت: در سال آبی جاری میزان بارندگی نسبت به سال قبل بهتر شده است هرچند نسبت به دراز مدت همچنان در میزان بارش‌ها به میزان ۲۰ درصد کاهش داریم ولی ذخایر سدها نسبت به سال قبل بهتر شده و منابع زیرزمینی نیز بهتر از سال قبل تقویت شده است.

وی ادامه داد: پیش بینی می‌کنیم در تابستان سال ۱۴۰۳ نسبت به سال جاری با تنش آبی کمتر مواجه شویم اما این دلیل نمی‌شود که بهینه مصرف کردن و صرفه جویی فراموش شود.

وی با بیان اینکه صرفه جویی در مصرف منابع آبی و درست مصرف کردن اولویت همه شهروندان باشد، افزود: شستشوهای پرمصرف باید در محل مخصوص خود همچون قالیشویی و کارواش انجام شود.

خانی با تاکید بر اینکه سنت دیرینه و خوب خانه تکانی و نظافت و آمادگی برای عید نوروز باعث بالا رفتن آنی مصرف منابع آبی در سطح استان شده است، افزود: این موضوع می‌تواند در برخی مناطق باعث قطعی موقت منابع آبی و یا افت فشار منابع آبی شود.

وی با بیان اینکه اگر شهروندان به میزان ۱۰ تا ۱۵ درصد در مصارف منابع آبی صرفه‌جویی کنند به راحتی می‌توانیم پیک مصرف اسفند ماه را سپری کنیم، ادامه داد: برای گذر از پیک مصرف تابستان سال آینده در تمامی شهرها و روستاها برنامه‌ها و پروژه‌های مختلفی با اعتبار ۷۰۰ میلیارد تومان در دست اجرا است.

مدیرعامل شرکت منابع آبی و فاضلاب آذربایجان شرقی افزود: هم اکنون در شهر تبریز در هر ثانیه ۵۴۰۰ لیتر منابع آبی ساخت و ساز می‌شود که با اجرای ۴ پروژه میزان ساخت و ساز منابع آبی در کلانشهر تبریز به ۶۴۰۰ لیتر بر ثانیه می‌رسد و این موضوع دست یافتنی است.

خانی ابراز داشت: سد نهند همچنان در حال ذخیره منابع آبی بوده و تصمیم بر این شده که استفاده از منابع آبی این سد فقط در تابستان و برای کمک به تأمین منابع آبی در فصل گرم سال انجام شود.

وی گفت: قبلاً این ظرفیت نبود، به خاطر اینکه قسمتی از شهر محدود به تأمین منابع آبی از طریق سد نهند بود، در برخی مواقع همچون تابستان گذشته مشکلاتی ایجاد شد ولی با تدبیر و تلاش همکاران منابع آبی و فاضلاب استان این تهدید به یک فرصت تبدیل شد و محدوده تأمین منابع آبی از نهند از طریق سایر منابع از جمله چاه‌های سعید آباد و هروی تحت پوشش قرار گرفته و هم اکنون مردم شمال تبریز از منابع آبی گوارا و سبک بهره مند هستند.

خانی سپس گفت: از این به بعد در فصل سرد سال امکان تأمین منابع آبی به غیر از سد نهند مقدور شده و شبکه داخلی شهر اصلاح و پمپاژهای متعدد ایجاد شده و جریان هیدرولیکی شهر به روز و سیستم‌های کنترلی نصب گردیده و تصمیم بر این است که در سال‌های پیش رو در فصل زمستان سد نهند ذخیره سازی منابع آبی انجام شود و منابع آبی سد بدون استفاده بماند تا به ذخیره مطمئن برای تابستان تبدیل شود. این امیر باعث افزایش ضریب اطمینان تأمین منابع آبی در فصل تابستان می‌شود.

مدیرعامل شرکت منابع آبی و فاضلاب آذربایجان شرقی افزود: در مورد شهرها و روستاهای تنش دار و قرمز که برخی رسانه‌ها به آن اشاره کرده‌اند، این موضوع صرفاً تقسیم بندی وضعیت آبی به منظور امکان اخذ اعتبارات انجام شده و به اصطلاح طبقه بندی برنامه‌ریزی مالی‌ای است و سخت گیرانه منظور شده است. در صورت اجرای پروژه‌های آبرسانی در دست اجرا تا انتهای خرداد ۱۴۰۳ مشکل چندانی در تأمین و توزیع منابع آبی متصور نیستیم.


تقویت منابع زیرزمینی و ذخایر سدها بهتر شده است. پیش بینی می‌شود در تابستان سال ۱۴۰۳ تنش آبی کمتر شود. صرفه جویی در مصرف منابع آبی و صرفه جویی مهم است. در برخی مناطق شهرها ممکن است قطعی موقت منابع آبی شود. صرفه جویی ۱۰ تا ۱۵ درصد در مصارف منابع آبی می‌تواند کمک کند. پروژه‌های اجرا شده باعث افزایش ساخت و ساز منابع آبی شده است. سد نهند همچنان در حال ذخیره منابع آبی است. طبقه بندی برنامه‌ریزی مالی‌ای موجب اخذ اعتبارات شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *