“تمساح خونی: کمدی اکشنی طنازانه با امضای ثابت جواد عزتی”

آزیتا حاجیان«شوکران»را خواند/ جواد عزتی در اکران مردمی تمساح خونی


اثر سینمایی سینمایی “تمساح خونی” اثری از جواد عزتی، با بازیگران معروف ایرانی مانند عباس جمشیدی‌فر و الناز حبیبی، اکران شده و توسط سمیرا افتخاری مورد تحلیل قرار گرفته است. این اثر سینمایی کمدی اکشن، با روایتی تازه و تمیز از روایت خیالی دو جوان مشغول به کار است که قصه‌ای جذاب را برای مخاطب ارائه می‌دهد. عزتی در نقش بازیگر و کارگردان، تجربه‌های تئاتری و سینمایی خود را به کار بسته و با همراهی هنرمندان معتبر، یک اثر سینمایی طناز و شریف ساخت و ساز کرده است که انتظار می‌رود در سال‌های آینده نقش اتصال مخاطب با سینمای ایران را ایفا کند. از انتخاب بازیگران تا هنر صوتی و صحنه‌های اکشن، هر جزئی از این اثر سینمایی با دقت و استعداد خاصی طراحی شده و باعث شده تا “تمساح خونی” به عنوان یک اثر با کیفیت و هیجان ایفای نقش خود را به خوبی انجام دهد.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، اثر سینمایی سینمایی «تمساخ خونی» اولین ساخته جواد عزتی بازیگر صحنه نمایش و سینمای ایران این روزها در قالب اکران نوروزی ۱۴۰۳ در سینماهای سراسر کشور اکران شده است. به بهانه اکران اثر سینمایی، سمیرا افتخاری منتقد و مطبوعات نگار یادداشتی درباره این اثر سینمایی نوشته و به جنبه‌های مختلف این اثر سینمایی پرداخته است.

در این یادداشت آمده است:

«اثر سینمایی «تمساح خونی» عنوان نخستین اثر سینمایی جواد عزتی در مقام کارگردان است که در چهل و دومین جشنواره اثر سینمایی فجر از آن رونمایی شد. فیلمی کمدی اکشن که علاوه بر خود عزتی، عباس جمشیدی‌فر، الناز حبیبی، بهزاد خلج، جمشید جهانزاده و سعید آقاخانی نیز در آن به ایفای نقش می‌پردازند.

روایت عزتی در این اثر سینمایی روایت دو جوان است که مشغول به کار هستند و حالا می‌خواهند یک شبه ره صد ساله را طی کنند. قصه، قصه تازه‌ای نیست، اما نوع روایت عزتی روایت تمیز و تازه‌ای است که فضا برای تنفس مخاطب باقی گذاشته است. این روزها اثر سینمایی‌های کمدی سینمای ایران را از آن خود کرده‌اند، اما مخاطب آن طور که باید از آن راضی نیست. ضمن اینکه به لحاظ فنی و تخصصی هم هیچ یک از این آثار را نمی‌توان واقعاً اثر سینمایی و نمی‌توان واقعاً کمدی دانست. در واقع اثر سینمایی‌های کمدی که این روزها برپرده سینماها نقش بسته‌اند به لطف و یاری تیکه‌ها و شوخی‌های نامناسب و بی محتوا و همچنین رقص و آواز و بازگشت به گذشته است که مخاطب‌ها را از آن خود می‌کنند. اما اثر سینمایی «تمساح خونی» یک کمدی واقعی و شریف است که بدون هیچ گونه لوندی و شوخی نامناسبی مخاطب را به خنده وامی‌دارد.

جواد عزتی را که از صحنه نمایش وارد فضای تصویری و هنر هفتم شده است، همه در مقام بازیگر به خوبی می‌شناسند. او اگر سوپراستار سینمای ایران نباشد، اما یکی از ستاره‌های سینمای ایران است که هم مخاطب را به سالن‌ها آورده وهم آورده مالی برای تولیدکنندگان اثر داشته است. او سال‌ها در فضای کمدی تنفس کرده و رگ خواب مخاطب را به خوبی در این بخش در دست دارد، می‌داند که مخاطب از چه فضایی خوشش می‌آید و در کنار آن طنازی خودش را هم دارد.

حالا در کنار تمام این سال‌ها تجربه کسب شده در فضاهای مختلف از کمدی تا جدی در فضای صحنه نمایش، هنر هفتم و شبکه نمایش خانگی و حتی تلویزیون، او دست به کار شده و با همراهی دوستانش اولین اثر سینمایی بلند سینمایی خود را ساخته است تا فیلمی شریف برای مخاطب ساخت و ساز کند. مخاطبی که با هنر هفتم قهر کرده و حالا نیاز به نیرویی دارد تا او را با این پرده جادویی آشتی دهد. از همین رو می‌توان گفت «تمساح خونی» این اتفاق را رقم خواهد زد و به درستی می‌توان آن را نقطه اتکا و نقطه اتصال مخاطب با سینمای ایران در سال آینده دانست.

عزتی کار سختی در این اثر سینمایی انجام داده است چرا که هم در آن بازی کرده و هم کارگردانی را برعهده داشته است. اگر بخواهیم منصفانه نگاه کنیم به واقع او در هر دو بخش درست کار کرده است، چرا که غیر از او اگر هر بازیگر دیگری در کنار جمشیدی فر قرار می‌گرفت نمی‌توانست به این خوبی از پس نقش برآید. از سوی دیگر او به درستی و با دقت کارگردانی کرده است و درست مسیر را پیش رفته است.

عزتی در انتخاب بازیگر نیز این دقت را داشته است؛ او در اولین کار بلند خود از حضور دوستانش بهره گرفته تا خیالش از این بعد راحت باشد. او سال‌هاست که با عباس جمشیدی‌فر رفاقت دارد و بارها با هم در آثار مختلف و نمایش‌های گوناگون همبازی بوده‌اند. از سوی دیگر با سعید آقاخانی نیز به همین شکل کار کرده است. عزتی با الناز حبیبی نیز همبازی بوده و خاطرات خوشی را برای مخاطب از خود به جای گذاشته است. در کنار این، او با پژمان جمشیدی، کامبیز دیرباز، مهران غفوریان، امیر غفارمنش، هومن حاجی عبدالهی رفاقتی دارد که این رفاقت حالا در قالب سکانسی به رخ مخاطب کشیده می‌شود – حتی اگر شده در یکی دو پلان و بدون هیچ دیالوگی باشد – اما رفاقت آنها باعث می‌شود تا بدون هیچ حرفی آنها با جان و دل در مقابل دوربین عزتی قرار گیرند.

عزتی در کنار انتخاب تمام این بازیگران یک ریسک هم کرده است، چرا که بدمن کارش را بهزاد خلج قرار داده که ما بارها او را در نقش‌های مثبت و در قالب پلیس و قاضی دیده بودیم. او این بار دست به شکستن کلیشه‌ها زده است و با گریمی متفاوت به ایفای نقشی منفی پرداخته تا نشان دهد از پس نقش‌های مختلف به خوبی بر می‌آید. در کنار بخش کمدی کار، اما عزتی یک اکشن به معنای واقعی نیز در معرض دید مخاطبش قرار می‌دهد. اثر سینمایی همراه است با صحنه‌های زد و خورد، رانندگی، سرعت و هیجان که مخاطب را در سالن هنر هفتم با خود همراه می‌کند تا پای فیلمی بنشیند که به معنای واقعی کلمه اثر سینمایی است. علاوه بر این انتخاب درست هنر صوتی که عمدتاً خارجی است اما نوستالژی برای مخاطب به همراه دارد و قرار دادن سازهای ایرانی در کنار این هنر صوتی فضای شاد و مفرحی را برای مخاطب با خود به همراه آورده است.

جواد عزتی ذاتاً انسان طنازی است و این طنازی در اثر او به درستی دیده می‌شود. در واقع می‌توان گفت امضای او در آثارش همین طنازی همراه با ادب و شرافت است که در کارهایش دیده می‌شود.»


ایکسان تمساح خونی تازه تجربه انسان جواد عزتی محسوب می‌شود. فیلمی کمدی اکشن با بازیگرانی همچون عباس جمشیدی‌فر و الناز حبیبی که به خوبی نقش‌های خود را ایفا می‌کنند. از سوی دیگر، عزتی با تجربه‌ی صحنه نمایش خود وارد فضای هنر هفتم شده و به عنوان کارگردان هم بازی کرده است. او توانسته است تا با انتخاب هنر صوتی‌های مناسب و صحنه‌های اکشن هیجان‌انگیز، مخاطب را به خود جذب کند. همچنین او از بازیگران خوبی چون بهزاد خلج و سعید آقاخانی نیز بهره‌گرفته تا فیلمی شریف و شاد برای تماشاچیان ارائه دهد. با این حال، تمساح خونی به خوبی از لوندی‌ها و شوخی‌های نامناسبی که بعضی اثر سینمایی‌های کمدی دارند، پرهیز کرده است و به خنده مخاطب بدون این اقلیت‌ها می‌اندیشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *