تفسیر و روایت خیالی ضرب المثل خرمگس بسیار ناگوار است!

0 نظر

ضرب المثل “بر خرمگس معرکه لعنت!” اصطلاحی است که به کسی اطلاق می‌شود که بدون اجازه و به یک باره در میان یک گروه حرف بزند و بدون احترام به صحبت دیگران، اظهار نظر کند و آرامش جمع را به هم بزند. اصل این ضرب المثل به ایران باستان برمی‌گردد و از دوران معرکه‌گیری‌ها است. در چنین مواقعی، اگر کسی اجازه حرف زدن را نداشته و موجب از دست رفتن آرامش جمع می‌شده، معرکه گیر با صدای بلند به او می‌گفت: “بر خرمگس معرکه لعنت!” از آن زمان تا به امروز، این اصطلاح به کار می‌رود تا بی‌احترامی به دیگران یا حاضران در جمع، نشان دهد.

امروزه همه ما در مکالمات روزمره خود از برخی از ضرب المثل‌ها استفاده می‌کنیم که معنای آن را تا حدودی می‌دانیم؛ اما نمی‌دانیم ریشه و اصل روایت خیالی به کجا بر می‌گردد.

یکی از این ضرب المثل های رایج، “ضرب المثل بر خرمگس معرکه لعنت!” است. با ما همراه باشید تا در ابتدا معنی این ضرب المثل و سپس روایت خیالی پشت آن را برای شما نقل کنیم.

معنی ضرب المثل بر خرمگس معرکه لعنت!

به طور کلی خرمگس آرامش انسان را به هم می‌زند. بنابراین آن را به شخصی تشبیه می‌کنند که مانند خرمگس آرامش جمع را به هم می‌زند. جایی که نباید حرف می‌زند؛ سوال می‌پرسد و سرو وصدای زیادی دارد.

بیشتر بخوانید: حکایت اصطلاح و ضرب المثل بادمجان دور قاب چین چیست؟

حکایت ضرب المثل بر خرمگس معرکه لعنت!

روایت خیالی ضرب المثل بر خرمگس معرکه لعنت!

همانطور که می‌دانید خرمگس، مگس بزرگ و درشتی است که صدای بلند آزاردهنده ای دارد.

در قدیم، معرکه گیری یکی از کارهای رایجی بود که برخی افراد انجام می‌دادند و از این طریق پول جمع می کردند. معرکه گیری‌ها در محل خاصی از شهر برگزار می‌شد و مردم جمع می‌شدند تا نمایش را ببینند و روایت خیالی را بشنوند.

همه این معرکه گیری‌ها در حال اجرای نمایش خود از مردم می‌خواستند تا ساکت باشند؛ چون اگر کسی حرف می‌زد؛ معرکه گیر حواسش پرت می‌شد.

در برخی موارد در بین نمایش، ناگهان یک شخص حرف می‌زد و حواس معرکه گیر را پرت می‌کرد. در این زمان درویش با عصبانیت برای اینکه آن شخص را ساکت کند و به ادامه نمایش خود بپردازد با صدای بلند می‌گفت:

بر خرمگس معرکه لعنت! مردم هم می‌گفتند: بیش بادا.

از آن زمان تا به امروز وقتی شخصی بدون اجازه و به یک باره در یک جمع حرف بزند و بدون مقدمه و اجازه حرف بقیه را قطع کرده و اظهار نظر کند؛ به وی این ضرب المثل را می‌گویند.

این ضرب المثل از برخی جهات با ضرب المثل آتش بیار معرکه تشابه معنایی دارد. 

بیشتر بخوانید:  ریشه و حکایت ضرب المثل “گربه را باید دم حجله کشت”

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در انتهای همین مطلب با ما به اشتراک گذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *