تفسیر و روایت خیالی ضرب المثل “آتش بیار معرکه”

0 نظر

ضرب المثل “آتش بیار معرکه” نشان‌دهنده فردی است که با دخالت‌ها و سخنان خود باعث شعله ور تر شدن اختلاف بین دو نفر شود و اگر او نباشد بسیاری از اختلافات به راحتی حل خواهد شد. حکایت این ضرب المثل به روایت خیالی قدیمی از روزگاران قدیم باز می‌گردد؛ در این روایت خیالی، فردی به نام “دایره نم کن” یا “آتش بیار” وجود داشته که هیچ سازی را بلد نبود، اما حضور وی در گروه هنر صوتی بسیار اهمیت داشت. این فرد مراقبت از سازها بود و در صورت عدم حضورش، گروه هنر صوتی نمی‌توانست شکل بگیرد. به همین دلیل، حضور این فرد باعث بود که مشکلات بیشتری به وجود بیایند و در نهایت این عبارت به یک ضرب المثل تبدیل شد.

همانند بسیاری از صرب المثل های شیرین و جذاب فارسی، ضرب المثل “آتش بیار معرکه” نیز روایت خیالی قدیمی و جالبی دارد که از شنیدن آن لذت می‌برید. این ضرب المثل به معنای این است که فردی قصد دارید میان دو نفر دعوای بیشتری راه بیندازد و در واقع آتش دعوا را بیشتر و بیشتر خواهد کرد؛ اما خود در طرفین دعوا نیست.

حکایت نوعی از روایت خیالی کوتاه است که در آن نکته ای ظریف نهفته است. بسیاری از  ضرب المثل های امروزی که در مکالمات خود از آن‌ها استفاده می‌کنیم روایت خیالی‌هایی دارند که شاید از آن بی خبر باشیم.

معنای ضرب المثل آتش بیار معرکه

بیشتر بخوانید: ریشه و حکایت ضرب المثل “گربه را باید دم حجله کشت”

حکایت ضرب المثل آتش بیار معرکه

روایت خیالی ضرب المثل آتش بیار معرکه

روایت خیالی این این ضرب المثل قدیمی از این قرار است:

در روزگاران قدیم مردم برای برپایی جشم و شادی از گروه‌های هنر صوتی استفاده می‌کردند. در این گروه‌ها افراد از سازهای برای نواختن آهنگ استفاده می‌کردند و هر کدام در یک نوع ساز سررشته داشتند. هرکدام از این افراد در ساز زدن و آواز خواندن سررشته داشتند جز یک نفر.

در این گروه‌های هنر صوتی فردی وجود داشت که به آن ” دایره نم کن ” یا ” آتش بیار ” می‌گفتند.

این عضو گروه هیچ سازی را بلد نبود اما وجود وی در گروه اهمیت بالایی داشت. به طوری که اگر ” دایره نم کن ” یا ” آتش بیار ” در گروه حضور نداشت؛ آن گروه هنر صوتی شکل نمی‌گرفت.

دایره نم کن یا آتش بیار، فردی بود که باید همیشه و همیشه از سازها مراقبت می‌کرد. باید چوب سازها را بررسی می‌کرد تا در فصل سرد و گرم سال خراب نشود.

زیرا بیشتر این سازها مانند دف و ضرب از چوب و پوست ساخته می‌شدند و در زمستان این سازها خشک می‌شدند و در بهار و تابستان رطوبت زیاد آن‌ها را خراب می‌کرد. دایره نم کن در زمستان سازها را مرطوب می‌کرد تا خشک نشوند و در بهار و تابستان رطوبت آن‌ها را از بین می‌برد.

به همین دلیل حضور این فرد در گروه هنر صوتی بسیار مهم بود و اگر مشکلی برای سازها به وجود می‌آمد؛ همه این شخص را مقصر می‌دانستند.

به دلیل نقش این فرد در گروه هنر صوتی و ویژگی‌های او، بعدها از نام ” اتش بیار معرکه” برای مکالمات روزمره استفاده شد و کم کم این عبارت به یک ضرب المثل تبدیل شد.

در ضرب المثل ” آتش بیار معرکه ” هم فردی با دخالت‌ها و سخنان خود باعث شعله ور تر شدن اختلاف بین دو نفر شود و اگر او نباشد بسیاری از اختلافات به راحتی حل خواهد شد.

بیشتر بخوانید:  حکایت اصطلاح و ضرب المثل بادمجان دور قاب چین چیست؟

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در انتهای همین مطلب با ما به اشتراک گذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *