تضاد شهر و روستا در اثر سینمایی کوتاه «کبود»/ دعوت به مشاهده اثر سینمایی میراث‌سازی

تعارض شهر و روستا در «کبود»/ برای دیدن فیلم کوتاه فرهنگ‌سازی کنیم


متن حاوی گزارشی از تقارن ایام نوروز با ماه رمضان است که فرصت مناسبی برای حضور بیشتر در کنار خانواده و تفریح در ایام رخصتی فراهم کرده است. این متن به معرفی اثر سینمایی کوتاه “کبود” و گفتگو با کارگردان آن، علی توکلی، می پردازد. اثر سینمایی درباره مرگ ناگهانی مادری در روستا و تعارضات بین فرزندان او و جامعه روستایی است. توکلی ضمن اشاره به ساخت و ساز اثر سینمایی در زمان کرونا، از مشکلات مالی اثر سینمایی‌های کوتاه خبر می دهد و تاکید دارد که تماشای اثر سینمایی‌های کوتاه میراث سازی برای جامعه مهم است.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، تقارن ایام نوروز با ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی برای حضور بیشتر در کنار خانواده و سپری کردن ایام رخصتی تا قبل از زمان افطار در منزل است. در کنار اثر سینمایی های سینمایی که امسال در قالب اکران نوروزی روی پرده سینماها آمده اند و یا آثاری که در گروه سینمایی «هنروتجربه» اکران شده اند، اثر سینمایی هایی هم هستند که به صورت آنلاین اکران می‌شوند و علاقه مندان به هنر هفتم می توانند با بارگیری قانونی این آثار در ایام نوروز اوقات فراغت خود را به بهترین نحو سپری کنند.

به همین بهانه تصمیم گرفتیم در گفت‌وگوهایی کوتاه با کارگردان‌های این آثار به معرفی آنها پرداخته تا علاقه‌مندان بتوانند برای انتخاب اثر سینمایی مورد علاقه و سلیقه‌شان راحت‌تر تصمیم‌گیری کنند.

در همین راستا با علی توکلی کارگردان اثر سینمایی کوتاه «کبود» که در قالب بسته «ژنریک؛ شش اثر سینمایی شش نگاه» در بستر نرم‌افزاری هاشور اکران است گفت‌وگوی کوتاهی داشتیم.

علی توکلی کارگردان اثر سینمایی کوتاه «کبود» در رابطه با انتخاب سوژه و شکل گیری ایده فیلمنامه این اثر به خبرنگار دیجیاتور گفت: نوعی تعارض بین جماعتی که از شهر به روستا رفته‌اند و اهالی روستا به عنوان یک بذر اولیه در ذهن داشتم و این ایده تغییرات زیادی کرد تا در نهایت به فیلمنامه «کبود» تبدیل شد.

وی درباره روایت خیالی اثر سینمایی توضیح داد: مادری در روستایی فوت شده و تعدادی از فرزندانش از شهر به روستا آمده اند و تصور می‌کنند روایت فوت مادر توسط روستاییان روایت درستی نیست و تعارضی بین خانواده و بخشی از اهالی روستا شکل می‌گیرد که این مساله حادثه محرک اثر سینمایی است.

توکلی با اشاره به اینکه اثر سینمایی زمستان ۹۹ ساخت و ساز شده و در سی هشتمین دوره جشنواره اثر سینمایی کوتاه تهران حضور داشته است، ادامه داد: اثر سینمایی در زمان کرونا ساخت و ساز شد و هنوز افراد واکسن نزده بودند از این رو بردن یک تیم ۳۰ نفره به روستا و همکاری با هنرورهایی که از اهالی روستا بودند در زمان بیماری موقعیت سختی برای ما رقم زد ولی خدا را شکر برای کسی مشکلی پیش نیامد.

این کارگردان با بیان اینکه دانش آموخته موسسه آموزش عالی سوره در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد هنر هفتم است، افزود: فیلمنامه «صراحی» را برای سعید نجاتی نوشتم که به خوبی دیده شد و در دسته اثر سینمایی کوتاه های معروف قرار گرفت بعد از آن با اثر سینمایی «کبود» مجددا در فضای اثر سینمایی کوتاه قرار گرفتم و امسال نیز با اثر سینمایی «بازسازی» در جشنواره اثر سینمایی کوتاه تهران حضور داشتم که این اثر نیز جایزه دستاورد هنری را دریافت کرد و در بخش اثر سینمایی کوتاه جشنواره اثر سینمایی فجر هم حضور داشت.

توکلی در پایان صحبت هایش گفت: امیدوارم مخاطبان از اکران های آنلاین و اکران های اثر سینمایی کوتاه «هنروتجربه» حمایت کنند چون از مشکلات جدی اثر سینمایی کوتاه برگشت مالی است و انگار مخاطب ایرانی هنوز به دیدن اثر سینمایی کوتاه عادت نکرده است. خوب است دیدن اثر سینمایی کوتاه برای مخاطبان میراث سازی شود.

در خلاصه روایت خیالی این اثر سینمایی آمده است: «با مرگ ناگهانی یک مادر، فرزندان او به زادگاه شان باز می گردند. در زمان دفن مادر با واقعیت مرگ او مواجه شده و زخم های کهنه سرباز می کنند.»

ابراهیم عزیزی، مژده دایی، محمد اشکان فر، بنفشه علم اعداد، همایون حجازی، امین اکبری نسب، متین خیبلی و حمیدرضا شاه پسند در این اثر سینمایی به ایفای نقش پرداخته اند.

تعارض شهر و روستا در «کبود»/ برای دیدن فیلم کوتاه فرهنگ‌سازی کنیم

سایر عوامل اثر سینمایی کوتاه «کبود» عبارتند از سرمایه گذار: فواد جاودان، مدیر تصویربرداری: اصغر لایی، تدوین: عماد خدابخش و سعید نجاتی، مدیر صدابرداری: سعید زند، طراحی و ترکیب صدا: مجید نجاتی، طراح گریم: فریور معیری، اصلاح رنگ و نور: فربد جلالی، جلوه های ویژه: حسن جوادی، مدیر ساخت و ساز: مهدی نثاری، دستیار کارگردان و برنامه ریز: آرش رواده، عکاس: سعید حسین زاده، طراح صحنه: الهام رواده با تشکر از سعید حسنلو، منشی صحنه: نگار حمیدی، طراح لباس: سارا بقا، دستیاران فیلمبردار: محمد کریمی، اکبر زندیه، مهدی بیک محمدی، فرهاد ضیغم میرزایی، علی مظفری، دستیار صدا: پوریا شهبازی، مجریان گریم: امیرحسین حیدری، فریماه معیری، دستیاران تدوین: امین طرقی و هانیه بهرامی، گرافیست و طراح پوستر: متین خیبلی، مدیر ارتباطات سازمانی: رکسانا قهقرایی، مدیر تدارکات: محمد زاهدی، مجری طرح: آرش رواده، مشاور پروژه: سعید زمانیان.


ایام نوروز با ماه مبارک رمضان فرصت مناسبی برای حضور بیشتر در کنار خانواده و سپری کردن ایام رخصتی تا قبل از زمان افطار در منزل است. اثر سینمایی هایی هستند که به صورت آنلاین اکران می‌شوند و علاقه مندان به هنر هفتم می توانند با بارگیری قانونی این آثار در ایام نوروز اوقات فراغت خود را به بهترین نحو سپری کنند. روایت فوت مادر توسط روستاییان روایت درستی نیست و تعارضی بین خانواده و بخشی از اهالی روستا شکل می‌گیرد. امیدوارم مخاطبان از اکران های آنلاین و اکران های اثر سینمایی کوتاه حمایت کنند. موسسه آموزش عالی سوره، دانش آموخته محل کار است.ظهور مرگ ناگهانی مادر و بازگشت فرزندان به زادگاه شان، با واقعیت مرگ مواجه و زخم های کهنه سرباز می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *