ترسیم نوشتار خلاقانه فلسفی AI: رسالت حوزوی

ترسیم ادبیات فلسفی هوش مصنوعی رسالتی حوزوی است

0 نظر


در یکصد و پنجاه و چهارمین مجمع شورای تخصصی حوزوی، حجت‌الاسلام و المسلمین حمید پارسانیا، اهمیت بازشناسی درست همه جوانب استفاده از AI و تعامل با ظرفیت‌های آن را برجسته کرد و به تدوین سند راهبردی ملی AI پرداخت. وی بر تمام ابعاد فناوری طراحی، علوم کاربردپردازی و حتی پیامدهای فرهنگی و حوزه‌های فلسفی AI تأکید داشت و در ادامه بیان کرد که ورود طلاب فاضل سطوح سه و چهار حوزوی به میدان ساخت و ساز نوشتار خلاقانه فلسفی AI بسیار مهم است. به طور کلی، پارسانیا بر این اصرار کرد که برای پیشرفت در حوزه AI، نیازمند رصد تحولات و بازتولید نوشتار خلاقانه علمی و گفتمانی هستیم و باید به مباحث فقهی و فلسفی AI توجه کنیم.

به گزارش دیجیاتور به نقل از شورای عالی تحول اساسی فرهنگی، حجت‌الاسلام و المسلمین حمید پارسانیا، در یکصد و پنجاه و چهارمین مجمع شورای تخصصی حوزوی که با موضوع «بررسی پیش نویس سند راهبردی ملی AI جمهوری اسلامی ایران» برگزار شد، ضمن اشاره به تدوین سند AI، دانش AI را حوزه بینا رشته‌ای توصیف کرد و اظهار داشت: AI در بسیاری از کشورهای به عنوان علم راهبردی مورد توجه قرار گرفته، سندهایی ناظر بدان نگاشته شده است.

وی بر اهمیت بازشناسی درست همه جوانب بهره‌گیری از AI و ایجاد تعامل فعال با ظرفیت‌های AI تأکید کرد و ابراز داشت: باید در مواجهه با AI، مسیر پیشرفت در مرزهای دانشی این رشته را در پیش گیریم؛ حرکت در مرزهای دانش غیر از افق‌گشایی است، باید درون این عرصه را مبتنی بر توجه به مؤلفه‌های پیرامونی تسخیر و برای استفاده درست از آن برنامه‌های دقیقی را طراحی کنیم.

پارسانیا به قرابت نزدیک علوم شناختی با AI اشاره کرد و اذعان داشت: همانطور که نوشتار خلاقانه اندیشه و تفکر تحلیلی بحث علوم شناختی و عقربه‌های تئوریک و نظری آن را باید خودمان پایه‌ریزی و ترسیم کنیم؛ در حوزه AI نیز باید به تمام ابعاد فناوری طراحی، علوم کاربردپردازی و حتی پیامدهای فرهنگی و حوزه‌های فلسفی آن توجه داشته باشیم.

وی در ادامه به پیشگامی حوزه‌های علمیه در عرصه AI اشاره و تجربیات مرکز کامپیوتری نور در توجه به کاربردی‌سازی فرایندهای AI را مورد توجه قرار داد و گفت: عقبه نوشتار خلاقانه فلسفی AI را تنها حوزه‌های علمیه می‌توانند ترسیم و تأمین و به سوالاتی چون، حقیقت معرفت و تعریف دقیق هوش که مبتنی بر قوه ادراکی است پاسخ دهد؛ در این حوزه حرف‌های بیشماری برای گفتن وجود دارد؛ چرا که با عقاید معنوی و ایمان مردم ارتباط مستقیمی دارد.

رییس شورای تخصصی حوزوی شورای عالی تحول اساسی فرهنگی با بیان این که در پیشگامی حوزه‌های علمیه باید در بهره‌وری از این مساله به چارچوب‌های نظری تحلیل‌ها به مباحث اخلاقی، حقوقی، فقهی، تربیتی و فرهنگی و اجتماعی نوشتار خلاقانه AI، از جمله مباحث فلسفی آن توجه داشته باشیم.

وی ورود طلاب فاضل سطوح سه و چهار حوزوی به میدان ساخت و ساز نوشتار خلاقانه فلسفی AI را بسیار مهم ارزیابی کرد و با تأکید بر این که این نوشتار خلاقانه دینی و فرهنگی AI را باید مبتنی بر نوشتار خلاقانه جهانی تبیین کنیم؛ خاطرنشان کرد: متناسب با سند ملی AI، فرایندهای برنامه‌ریزی مالی، سازماندهی و برنامه‌ریزی‌ها پیگیری خواهد شد؛ مهمتر از همکاری مجموعه‌های حاکمیتی در تدوین این سند، پیگیری در اجرای سند است که باید بدان مورد توجه قرار گیرد.

با تأکید بر این که کار در حوزه AI نیازمند رصد تحولات و بازتولید نوشتار خلاقانه علمی و گفتمانی است، خاطرنشان کرد: در پژوهشکده AI که با پیشگامی مجموعه‌هایی چون مرکز کامپیوتری نور در حوزه‌های علمیه راه‌اندازی شده، باید به مباحث فقهی و فلسفی AI توجه کرد.


متوجه شدن اهمیت تعامل با AI، لزوم رصد تحولات در این حوزه، تأکید بر اهمیت اجرای سند راهبردی ملی AI، نیاز به ترسیم و تأمین چارچوب‌های نظری و اخلاقی موضوع، ارزش قائل شدن به انگیزه‌های دینی و فرهنگی در موضوع AI، تأکید بر پیشبرد مباحث فقهی و فلسفی AI، تأکید بر کار هماهنگی در اجرای سند ملی AI، تأکید بر پیگیری برنامه‌ها و سازماندهی در این حوزه، لزوم درگیر شدن طلاب فاضل سطوح سه و چهار حوزوی در ساخت و ساز نوشتار خلاقانه AI، اشاره به تجارب مرکز کامپیوتری نور و نیاز به بازتولید نوشتار خلاقانه علمی و گفتمانی در حوزه AI.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *