تدوین نقشه جامع علمی کشور در حوزه بهداشت با همکاری اساتید علوم علوم درمانی

تدوین نقشه جامع علمی کشور در حوزه سلامت با کمک اساتید علوم پزشکی


در بیست و نهمین جشنواره تحقیقات و فناوری علوم علوم درمانی رازی، دکتر عبدالحسین خسروپناه بیان کرد که علم و دانش بر اساس عقلانیت است و تمدن را متشکل می‌سازد. علم عقلانی به معنای علمی است که بر اساس عقل نظری، عملی، برنامه‌ریزی و آخرت‌اندیشی است. ارتباط بین علوم علوم درمانی و فناوری، میراث و عقل وجود دارد و برای اجرای بهتر پیشگیری و درمان در علوم درمانی، نیاز است که نظام علوم درمانی با میراث، زیست و سبک زندگی مردم ارتباط برقرار کند. همچنین، تعامل میان علوم علوم درمانی و علوم فناوری طراحی می‌تواند به روش‌های نوین درمانی منجر شود. با توجه به نکات گفته شده، لازم است در حکمرانی علوم علوم درمانی جامع نگری عمل شود تا نتایج تحقیقاتی که صورت می‌گیرند، به نتیجه مطلوب برسند. همچنین، تخصیص منابع لازم و تشویق پژوهشگران به اجرای تحقیقات و تجاری‌سازی نتایج آنها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، دکتر عبدالحسین خسروپناه امروز ۲ بهمن در بیست و نهمین جشنواره تحقیقات و فناوری علوم علوم درمانی رازی در محل موسسه آموزش عالی علوم علوم درمانی ایران افزود: علم و دانش مبتنی بر عقلانیت است. فرق انسان و حیوان در داشتن و نداشتن آگاهی نیست اما علم انسان عقلانی است و لذا تمدن ساز است. علم عقلانی یعنی علم مبتنی بر عقل نظری، عقل عملی، عقل برنامه ریز و عقل آخرت اندیش. اگر علمی مبتنی بر این چهار عقل باشد علمی است که قرآن از آن به حکمت تعبیر می کند.

وی با اشاره به تعابیر فلسفی درباره عقل و علم گفت: در هم تنیدگی علم، فناوری و میراث از دیگر نکات مورد اهمیت است. امروزه تمام صنایع هم با علم و هم با میراث پیوند دارند. اگر پیشگیری و درمان دو وظیفه مهم علوم درمانی باشد وقتی این دو وظیفه اثربخش است که نظام علوم درمانی با میراث، زیست و سبک زندگی مردم ارتباط پیدا کند. بهترین فناوری های علوم درمانی را هم بخرید و در یک منطقه ای بکار بگیرید که متخصصان سلامت با زیست جهان آنجا آشنا نباشند، این دانش و فناوری اثرگذار نخواهد بود.

خسروپناه گفت: از آن طرف علوم فناوری طراحی با علوم علوم درمانی ارتباط زیادی دارد و اگر این علوم در کنار هم قرار گیرند می توانند به روش های نوین درمانی بی انجامند. در دهه اخیر یک پارادایم جدیدی در اندیشه و تفکر علم علوم درمانی بوجود آمده است. اندیشه و تفکر علوم علوم درمانی، پیوند علوم علوم درمانی با سایر علوم را وثیق کرده است.

وی گفت: زمانی بود که علوم علوم درمانی از وزارت علوم به دلیل طرح ادغام جدا شد و سازمان سلامت ایجاد شد که البته تدبیر حکیمانه ای بود. اما اکنون علوم فناوری طراحی وزارت علوم از علوم علوم درمانی سازمان سلامت نمی تواند جدا باشد. چرا که امروز درمان از طریق فناوری های فناوری طراحی صورت می گیرد. درهم تنیدگی علوم علوم درمانی و علوم فناوری طراحی به یک تعبیر انسان شناختی منجر می شود.

دبیر شورای عالی تحول اساسی فرهنگی با اشاره به پیوستگی علوم علوم درمانی با انسان شناسی اظهار داشت: اگر انسان شناسی حکمت بنیان مطرح شود می توان به ابعاد وجودی انسان پی برد. انسان با ساحت های گوناگون سلامت و بیماری های متعدد پیدا می کند. با یک شبکه از نیازها مواجه ایم.

وی خاطرنشان کرد: ضرورت نگرش حکمرانی به پیشرفت علوم درمانی است. قطعا جشنواره علوم علوم درمانی رازی به توسعه علوم علوم درمانی کمک می‌کند اما حکمرانی یک بسته است که از سیاستگذاری تا تصدی‌گری را شامل می شود. اگر این بسته حکمرانی را نبینیم نتایج تحقیقات دانشمندان علوم علوم درمانی بی‌نتیجه باقی‌ ماند.

خسروپناه افزود: ما نمی توانیم تنها با جشنواره علوم علوم درمانی رازی پژوهشگران را تشویق کنیم و از آن سوی هیات امنای ارزی در راستای این پژوهش ها نباشند. یا نمونه دیگر این است که ممکن است وزارت صمت که متصدی بازرگانی بین‌الملل و فروش خارجی است در راستای تحقیقات علوم علوم درمانی تصمیم نگیرد. دانشمندی که نتیجه سال‌ها تحقیق و پژوهش کرده است و تا می خواهد محصول تحقیق خود را تجاری سازی کند و به ثمر برسد و کار مالی کند ناگهان با یک تصمیم در یک مجموعه دیگری کل این پژوهش آسیب می بیند.

وی گفت: ما در اندیشه و تفکر حکمرانی باید جامع نگر باشیم. در شورای عالی تحول اساسی فرهنگی قصد داریم نقشه جامع علمی کشور حوزه علوم علوم درمانی را مصوب کنیم و این موضوع با کمک اساتید حوزه علوم علوم درمانی میسر می‌شود. در نقشه جامع علمی کشور در حوزه سلامت باید پزشکان نظر بدهند البته می توانند رشته های دیگر هم حضور داشته باشند اما متولی نقشه جامع علمی کشور در حوزه سلامت متخصصان علوم درمانی هستند.

دبیر شورای عالی تحول اساسی فرهنگی افزود: اما اگر روابط حکومتی ها نوشته شد و نقشه جامع علمی کشور مصوب شد و تنظیم گری، ساختارسازی که پارلمان انجام می دهد در راستای این سیاستگذاری نباشد حکمرانی علوم علوم درمانی ما بی نتیجه است. در نهایت اثر ادبی و جزوه می شود. بسیاری از مواقع نهادها برنامه سیاستگذاری می نویسند اما چون در راستای حکمرانی نیست بی فایده است.

وی با بیان اینکه تصدی گری در سیاستگذاری های حوزه پژوهش از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: متولیان تصدی گری باید پشتیبان پژوهش های جوانان در حوزه دانش بنیان باشند.

خسروپناه یادآور شد: تحقیق کردم، یکی از مهمترین عوامل مهاجرت این است که حکمرانی ناقص است و بخشی از آن وجود ندارد. دانشمند جوان و یا یک محقق وقتی به تولیدی می رسد اصلا نباید ارز دولتی استفاده کند، اصلا نباید کسی بتواند آن محصول را وارد کند، نباید کاری کرد که به دانشمند کشور آسیب زده شود.


دکتر عبدالحسین خسروپناه در بیست و نهمین جشنواره تحقیقات و فناوری علوم علوم درمانی رازی در محل موسسه آموزش عالی علوم علوم درمانی ایران بیان کرد که علم و دانش بر اساس عقلانیت است و تمدن را شکوفا می کند. علم عقلانی به معنای علم مبتنی بر عقل نظری، عملی، برنامه ریزی و آخرت اندیش است. اگر علمی بر اساس این چهار عقل باشد، آنگاه قرآن این علم را به حکمت تعبیر می کند.

همچنین وی تأکید کرد که همبستگی علم، فناوری و میراث در امروزه بسیار مهم است و صنایع بهترین نتایج را فقط با ارتباط علم و میراث خواهند داشت. علوم علوم درمانی نیز با علوم فناوری طراحی ارتباط وحیدی دارد و این دو علم می توانند با هم به روش های نوین درمانی منجر شوند.

دکتر خسروپناه همچنین اشاره کرد که بسته حکمرانی در حوزه علوم علوم درمانی باید جامع نگر باشد و سیاستگذاری، تصدی‌گری و ساختارسازی صحیح و موثر باشند. او با تأکید بر اهمیت حمایت از پژوهشگران و توسعه فناوری های علوم درمانی، نقشه جامع علمی کشور در حوزه سلامت را مطرح کرد و تأکید کرد که تنها با حمایت از پژوهشگران و توسعه تولیدی علوم درمانی، تحقیقات و پژوهش های انجام شده نتایج قابل توجهی خواهد داشت.

در پایان، خسروپناه بیان کرد که تصدی گری در سیاستگذاری های حوزه پژوهش بسیار مهم است و پشتیبانی از پژوهش های جوانان و دانشمندان جوان برای تحقیقات دانش بنیان بسیار اهمیت دارد. همچنین باید حکمرانی ناقص را بهبود داد تا به مهاجرت دانشمندان به صنعتی دیگر از کشور جلوگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *