رشد ساخت و ساز با جذب سرمایه و فناوری‌های جدید

تحقق جهش تولید با جذب سرمایه و ورود تکنولوژی‌های جدید


هادی حق شناس، کارشناس مالی، در گفت‌وگو با خبرنگار دیجیاتور اظهار داشت که شعار “رونق ساخت و ساز” هشتمین نام‌گذاری طی سال‌های اخیر است. وی بیان کرد که توجه به ساخت و ساز در دانش مالی کشور، تأثیر به‌سزایی بر رونق مالی دارد و لزوم دارد که زیرساخت‌های مناسب برای تحقق این شعار فراهم شود. حق شناس از ضرورت تامین مالی در حوزه ساخت و ساز و استفاده از تکنولوژی‌های جدید بهره‌برداری کرد و تأکید کرد که عدم تامین مالی و عدم استفاده از تکنولوژی‌های جدید، از موانع مهم برای رسیدن به رویای شعار سال است.

هادی حق شناس کارشناس مالی در گفت‌وگو با خبرنگار دیجیاتور با بیان اینکه متناسب با شعار مالی سال‌های اخیر دستاورد چشمگیری حاصل نمی‌شود، گفت: شعار «رونق ساخت و ساز» هشتمین نام‌گذاری طی سال‌های اخیر تا به امسال محسوب می‌شود. سال گذشته نیز با شعار مهار تورم و رونق ساخت و ساز نام‌گذاری شده بود، بر همین اساس «ساخت و ساز» در رونق دانش مالی کشور تأثیر به‌سزایی دارد.

این کارشناس مالی در ادامه تاکید کرد: با توجه به اینکه طی سال‌های به حول محور دانش مالی کشور توجهات چشمگیری از سوی مقام معظم رهبری شده، به نظر می‌رسد دستگاه‌های حاکمیتی طبق مدار برای تحقق به شعار هر سال حرکت نمی‌کنند؛ زیرا اگر ساخت و ساز در دانش مالی کشور رونق پیدا کند سطح کیفیت رفاه و معیشت عموم مردم نیز بهتر خواهد شد. اگر شعار ساخت و ساز طی سال‌های به تحقق می‌پیوست قطعاً ضرورتی نداشت مقام معظم رهبری به صورت مکرر شعار «ساخت و ساز» را نام‌گذاری کند. علت اصلی عدم تحقق شعارها عدم وجود بستر و زیرساخت‌های مناسب است.

وی گفت: قوانین در کشور به درستی تصویب می‌شود به طور مثال مقررات برنامه‌های ۵ ساله به درست تدوین شد. حکومت در سال گذشته برای تدوین برنامه‌ریزی مالی اعلام کرد که در سال (۱۴۰۲) رشد ۸ درصدی دانش مالی را خواهیم داشت، عملاً این اتفاق رخ نداد و رشد مالی حداکثر بین ۴ الی ۵ درصد بود. حکومت وعده یک رقمی شدن تورم را می‌دهد اما عملاً نمی‌شود؛ زیرا تصویب مقررات به تنهایی راه به جایی نخواهد برد و ایجاد زیرساخت مناسب به همراه رشد ساخت و ساز تیکه دیگر پازل را تکمیل می‌کند.

حق شناس تصریح کرد: در حوزه ساخت و ساز باید تامین مالی صورت گیرد و با عدم تامین مالی قطعاً برداشت محصولی نخواهیم داشت. عدم تامین مالی در ساخت و ساز مشکل بنیادی دانش مالی کشور به شمار می‌رود. البته عدم بهره‌مندی از تکنولوژی‌های جدید در این تولیدی از موانع دیگر نرسید به شعار سال است.

این مسؤول ادامه داد: ابتدا باید در تولیدی ساخت و ساز جذب تامین مالی (داخلی و خارجی) با تکنولوژی جدید و تأمین بستر مناسب انجام شود. امروزه بخش زیادی از سرمایه کشور صرف دلالی و سوداگری خرید و فروش سکه، ارز و وسایل نقلیه می‌شود که باید اصراف این منابع جلوگیری کرد.


برای تحقق شعار ساخت و ساز به تحقق مفیدی رسیده است که نیاز به اصلاح زیرساخت‌ها دارد. تامین مالی در ساخت و ساز ضروری است و نبود آن می‌تواند مشکلات جدی را به وجود آورد. بهره‌مندی از تکنولوژی‌های جدید نیز اهمیت زیادی دارد در این راه باید بستر مناسبی فراهم شود تا ساخت و ساز به اندازه کافی افزایش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *