ممنوعیت ورود دام زنده به کشور تا اطلاع ثانوی

تا اطلاع ثانوی دام زنده به کشور وارد نمی شود


معاون وزیر جهاد زراعت، مجتبی نوروزی، تاکید کرد که در حوزه تب برفکی همه چیز تحت کنترل است و اظهار کرد که برخی کانون‌ها در برخی استان‌ها طبیعی و طی سال‌های گذشته هم وجود داشته‌اند. وی همچنین با اشاره به بازرگانی بین‌الملل دام و مرغ به کشور اظهار کرد که بازرگانی بین‌الملل به حد ناچیزی کاهش یافته است و فروش خارجی مرغ به عراق نیز انجام شده است. به همین ترتیب وی بر اهمیت حفظ شرایط پایدار از طریق همکاری با متخصصان تاکید کرد و بیان کرد که تا کنون هیچ ورودی دامی به کشور نداشته‌اند.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، مجتبی نوروزی عصر یکشنبه در جمع خبرنگاران در خصوص تب برفکی در کشور اظهار کرد: تب برفکی بیماری آندمیک در کشور و روال ای بیماری بسیار طبیعی‌تر از سنوات گذشته است و با توجه به اینکه هم اکنون در کشور ۶۲ میلیون رأس دام سبک و ۵ میلیون رأس دام سنگین داریم و این دام‌ها در بالاترین سطح ایمنی در حال زندگی و ساخت و ساز هستند و هیچ مشکلی در حوزه بهداشتی و تب برفکی نداریم.

نوروزی با بیان اینکه وجود برخی کانون‌ها در برخی استان‌ها طبیعی و طی سنوات قبل هم موجود بوده است گفت: در حال حاضر در حوزه تب برفکی همه چیز تحت کنترل است و به هیچ عنوان موقعیت اضطرار نداریم و انشاالله با یاری متخصصان شرایط پایدار را حفظ خواهیم کرد.

معاون وزیر جهاد زراعت با اشاره به اینکه هر کشتارگاه بنا بر در جه موجود یک تا سه ناظر در کشتارگاه‌ها مستقر هستند بیان کرد: گوشت در بهترین شرایط وارد کشور می‌شود.

وی آمار بازرگانی بین‌الملل دام را بسیار ناچیز اعلام کرد و افزود: هم اکنون جلوی ترانزیت دام زنده از حوزه قفقاز و کشورهای آسیای میانه گرفته شده، از مرز شرقی پاکستان بر اساس مصوبه هیئت حکومت به شکل بسیار کم یعنی روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ رأس دام با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مرز اعم از معاینه، ضدعفونی، پلاک کوبی و تزریق واکسن در پرورش دام‌های سیستان و بلوچستان مستقر می‌شود و طی دو روز گذشته نیز هیچ ورودی دامی نداشته ایم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور، روابط حکومتی بهداشتی، فنی و علمی دامپزشکی کشور را در شرایط فعلی عدم بازرگانی بین‌الملل دام زنده به کشور عنوان کرد و گفت: طبق همین اصل کشتار دام در کشتارگاه‌های خارج از مرزها انجام و لاشه و گوشت به کشور وارد می‌شود.

نوروزی در خصوص تعداد کشتارگاه‌های خارج از مرزهای کشور بیان کرد: در حال حاضر عمده گوشت کشور در چهار کشتارگاه کراچی پاکستان و یک کشتارگاه در لاهور کشتار می‌شود و با توجه به ورود لاشه زیاد یعنی بیش از ۲۰۰ تن گوشت کشتار شده د ر بهترین شرایط از کراچی وارد می‌شود.

وی افزود: تا کنون ۱۰۰ تن فروش خارجی مرغ به عراق داشته ایم و از وارد کنندگی به صادر کنندگی رسیده ایم.


حفظ شرایط پایدار و کنترل تب برفکی در کشور با وجود مسائل موجود در برخی کانون‌ها تحت نظر متخصصان و ناظران در کشتارگاه‌ها انجام می‌شود. بازرگانی بین‌الملل دام به کشور بسیار کم و ناچیز است و اقدامات بهداشتی لازم در این زمینه انجام می‌شود. همچنین فروش خارجی مرغ به عراق تا کنون انجام شده و تعداد کشتارگاه‌های خارج از مرزهای کشور محدود و در کنترل و نظارت خوبی قرار دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *