صحنه نمایش برای کودکان از نصیحت بهتر است/ محفلی به نام جشنواره

تئاتر برای کودکان بهتر از نصیحت کردن است/ محفلی به نام جشنواره

0 نظر


در بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی صحنه نمایش کودک و نوجوان، کارگردان باسابقه صحنه نمایش کودک و نوجوان، ناصر آویژه با نمایش «عقاب» حضور دارد. این نمایش درباره اثری است که تقابل بین زندگی کوتاه شرافتمندانه و زندگی بلند همراه با رذالت را به تصویر می‌کشد. آویژه با اضافه کردن درامی دیگر به نمایش، تلاش دارد تا نگاه و برداشت خود را به ادبیات ردیف‌دار افزوده و انتقال تجربه‌ای به مخاطبان، به خصوص کودکان و نوجوانان، داشته باشد. او همچنین اهمیت برگزاری جشنواره صحنه نمایش کودک و نوجوان را برای رشد و اعتلای آثار خلاقانه تأکید کرده و آن را محفلی برای انتقال تجربه بین گروه‌های مختلف هنری دانسته است.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، ناصر آویژه کارگردان باسابقه صحنه نمایش کودک و نوجوان با نمایش «عقاب» در بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی صحنه نمایش کودک و نوجوان حضور دارد. وی که پیش از این «عقاب» را در قالب اجرای عمومی در تهران روی صحنه برده بود، درباره این نمایش گفت: ادبیات ردیف‌دار «عقاب» اثر ناتل خانلری تقابل میان زندگی کوتاه شرافتمندانه و زندگی بلند همراه با رذالت و دور بودن از فضایل انسانی را نشان می‌دهد. ابتدا تصمیم داشتم این ادبیات ردیف‌دار را به صورت نقل اجرا کنم اما همان‌طور که پیش رفتم، متوجه شدم ادبیات ردیف‌دار با ایجاد درگیری و اوج و فرود در دل خود درامی دارد و من نیز درامی دیگر به آن اضافه کردم، آن هم برای این‌که نگاه، رویکرد و برداشت خود را به ادبیات ردیف‌دار افزوده باشم.

آویژه ادامه داد: نمایش «عقاب» درباره یک استاد موسسه آموزش عالی است که قرار است با همکاری دانشجوی خود اثری را خلق کند. در واقع این نمایش در تجلیل از انسانیت و شرافت هنری است که بخش اول آن در فضایی معاصر می‌گذرد و در بخش دوم روایتی عروسکی را با اقتباس از ادبیات ردیف‌دار «عقاب» نظاره می‌کنیم.

نویسنده و کارگردان نمایش «عقاب» درباره اهمیت برگزاری جشنواره صحنه نمایش کودک و نوجوان برای هنرمندان و مخاطبان تصریح کرد: به نظرم جشنواره‌ها در رشد و اعتلای آثار خلاقانه بسیار تاثیرگذار هستند چراکه با زبان آثار خلاقانه بهتر می‌توان مفاهیم را به مخاطبان آموخت به خصوص تماشاگر کودک و نوجوان. زبان آثار خلاقانه بهتر از امر و نهی و نصیحت به این گروه سنی است. من حتی در این جشنواره تئاترهای خیابانی را دیدم که خوب و بد را به بهترین شکل به کودکان می‌آموختند.

وی اظهار کرد: جشنواره صحنه نمایش کودک و نوجوان محفلی است برای اجرای آثار کودک و نوجوانی که در طول سال در شهرها و استان‌های مختلف اجرا می‌شود و محفلی برای انتقال تجربه بین گروه‌های مختلف است.

آویژه با اشاره به اینکه سالیان سال است که به عنوان شرکت‌کننده، هیات انتخاب و یا داور در این جشنواره حضور دارد، تصریح کرد: بر اساس تجربه می‌بینم که با برگزاری جشنواره گروه‌ها در کنار هم قرار می‌گیرند و یک نوع انتقال تجربه به وجود می‌آید به خصوص وقتی جشنواره بین‌المللی است گروه‌های صحنه نمایش خارجی درجه یک دعوت می‌شوند که می‌توانند برای هنرمندان ما تجربه‌ای داشته باشند.


آویژه، کارگردان باسابقه صحنه نمایش کودک و نوجوان، در جشنواره بین‌المللی صحنه نمایش حضور دارد. او نمایش “عقاب” را به روی صحنه برده است که درباره تقابل زندگی شرافتمندانه و زندگی بلند با رذالت است. این نمایش نشان دهنده انسانیت و شرافت هنری است. جشنواره صحنه نمایش کودک و نوجوان نقش مهمی در ارتقای آثار خلاقانه دارد و بهترین شکل آموزش مفاهیم به مخاطبان را فراهم می‌کند. این جشنواره فرصتی است برای انتقال تجربه و تجمع گروه‌های مختلف. آویژه تجربه زیادی در این جشنواره دارد و اهمیت همکاری گروه‌های صحنه نمایش بین‌المللی را تأکید می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *