در قشم سالانه بیش از ۱۰۰ هزار تُن ماهی صید می‌شود.

بیش از ۱۰۰ هزار تُن ماهی سالیانه در قشم صید می شود


در نشست کمیته سازماندهی صید سازمان شیلات ایران که در نقطه دورافتاده قشم برگزار شد، مسعود بارانی مدیر کل شیلات هرمزگان اظهار داشت که فعالیت‌های صیادی در قشم شامل تعاونی‌ها، بنادر، مراکز تخلیه صید و شناورهای صیادی و قایق‌های متنوعی است که منجر به صید در صیدگاه‌های مختلف می‌شود. با توجه به این فعالیت‌ها، بخش صیادی شهرستان قشم برای ۶ هزار و ۷۰۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است. همچنین استان هرمزگان با ساخت و ساز بیش از ۳۴۰ هزار تن محصولات شیلاتی، جایگاه نخست تولیدات شیلاتی کشور را به خود اختصاص داده است. استان هرمزگان دارای ظرفیت‌های بزرگی مانند اراضی مناسب برای پرورش میگو و مزارع پرورش میگو، ساخت و ساز ماهیان در قفس، صنایع شیلاتی و شناورهای صیادی است که تبدیل آن را به قطب شیلاتی کشور کرده است. برگزاری نشست کمیته سازماندهی صید در قشم نیز فرصتی مغتنم برای بحث و گفتگو با جامعه صیادی استان هرمزگان است. همچنین اهمیت بخش شیلات در دانش مالی و اشتغال استان هرمزگان تأکید شده و برنامه های توسعه فعالیت های صید و صیادی برای حفاظت و بهسازی اکوسیستم آبزیان و تعیین راهبردها و برنامه های اجرایی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گزارش دیجیاتور، مسعود بارانی در نشست کمیته سازماندهی صید سازمان شیلات ایران و بررسی آیین نامه جایگزینی شناورهای صیادی که در نقطه دورافتاده قشم برگزار شد، افزود: فعالیت ۱۴ تعاونی صیادی، چهار بندر صیادی، بیست مرکز تخلیه صید، بیش از هزار و ۲۰۰ شناور صیادی و قایق، بیش از ۲۵۰ شناور صیادی و لنج و تنوع بالای گونه ای که منجر به روش های صید مختلف در صیدگاه های متعددی شده است، تنها بخشی از فعالیت های حوزه صید و صیادی شیلات در شهرستان قشم است.

وی ادامه داد: شیلات شهرستان قشم تنها در بخش صیادی برای ۶ هزار و ۷۰۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

مدیرکل شیلات هرمزگان با اشاره به اینکه استان هرمزگان با حمایت های حکومت مردمی و فعالیت ها و تلاش های انجام شده توانسته است جایگاه نخست تولیدات شیلاتی کشور را به خود اختصاص دهد گفت: این استان به تنهایی با ساخت و ساز بیش از ۳۴۰ هزار تُن محصولات شیلاتی نقش بسزایی در رونق مالی و تولیدات شیلاتی کشور داشته است.

بارانی توضیح داد: وجود بیش از ۵۰ هزار اراضی مستعد پرورش میگو و مزارع پرورش میگو، بیش از ۱۱۳ هزار تُن ظرفیت ساخت و ساز ماهیان در قفس، حدود ۱۰۰ واحد صنایع شیلاتی، بیش از ۳۵ هزار نفر صیاد و بالغ بر چهار هزار و ۵۰۰ فروند شناور صیادی استان هرمزگان را به قطب شیلاتی کشور تبدیل کرده است.

وی برگزاری کمیته سازماندهی صید سازمان شیلات ایران در نقطه دورافتاده قشم را فرصتی مغتنم برای جامعه صیادی استان هرمزگان خواند و گفت: دیدار جامعه صیادی با مسوولان معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات و بیان دغدغه ها و پیشنهادات این قشر زحمت کش از نزدیک با مسوولان صیادی کشور یکی از محورهای خوب این نشست است.

در ادامه این نشست معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران از استان هرمزگان به عنوان قطب مهم شیلاتی کشور به ویژه در زمینه صید و صیادی یاد کرد و افزود: ظرفیت ‌ها و توانایی های موجود شهرستان های این استان می ‌تواند موجب توسعه بیش از پیش استان، کشور و منطقه را فراهم کند.

سید مصطفی بهشتیان بررسی و بازنگری آیین نامه جایگزینی شناورهای صیادی و بررسی ‌وضعیت فعالیت‌ های صیادی استان هرمزگان را مهمترین محور این نشست خواند.

در ادامه مدیرکل امور استان های سازمان شیلات ایران گفت: در بررسی جایگاه استان هرمزگان در تولیدات شیلاتی، آبزی پروری و صید و صیادی، عملکرد شیلات استان رضایت بخش است و نشان از پیگیری ها و تلاش های خوب مجموعه شیلات هرمزگان با حمایت حکومت مردمی دارد.

مهدی دهقان بر اهمیت بخش شیلات در دانش مالی و اشتغال استان هرمزگان، تاکید کرد و گفت: خوشبختانه هرمزگان با روابط حکومتی گذاری مناسب به سمت افزایش بهره‌وری شیلاتی در همه جهات شیلاتی به ویژه صید و صیادی در حال حرکت است.

همچنین مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران انجام تمهیدات لازم به منظور اعمال سازماندهی صید و مقررات مربوط به آن، حفاظت و بهسازی اکوسیستم آبزیان در منابع آبی های تحت حاکمیت و صلاحیت جمهوری اسلامی ایران، روابط حکومتی گذاری، تعیین راهبردها، تدوین برنامه ها و راهکارهای اجرایی توسعه فعالیت های صید و صیادی در چارچوب برنامه های توسعه کشور را از اهم برنامه های اداره کل امور صید سازمان شیلات ایران خواند.


تولیدی صید و صیادی در شهرستان قشم با فعالیت 14 تعاونی صیادی، چهار بندر صیادی، بیست مرکز تخلیه صید، بیش از هزار و ۲۰۰ شناور صیادی و قایق و بیش از ۲۵۰ شناور صیادی و لنج به روش های صید مختلف، تنها بخشی از فعالیت های حوزه صید و صیادی شیلات در این شهرستان است. شیلات شهرستان قشم برای ۶ هزار و ۷۰۰ نفر اشتغال ایجاد کرده است. استان هرمزگان با ساخت و ساز بیش از ۳۴۰ هزار تن محصولات شیلاتی، نقش بسزایی در رونق مالی و تولیدات شیلاتی کشور دارد. این استان با بیش از ۵۰ هزار اراضی مستعد پرورش میگو و مزارع پرورش میگو، بیش از ۱۱۳ هزار تن ظرفیت ساخت و ساز ماهیان در قفس، حدود ۱۰۰ واحد صنایع شیلاتی، بیش از ۳۵ هزار نفر صیاد و بالغ بر چهار هزار و ۵۰۰ فروند شناور صیادی را به قطب شیلاتی کشور تبدیل کرده است. برگزاری نشست کمیته سازماندهی صید سازمان شیلات ایران در نقطه دورافتاده قشم، فرصتی مغتنم برای جامعه صیادی استان هرمزگان است و نشست همراه با بازنگری آیین نامه جایگزینی شناورهای صیادی و بررسی وضعیت فعالیت های صیادی استان هرمزگان بود. آبزی پروری و صید و صیادی شیلات استان هرمزگان به نحو رضایت بخشی عمل می کند و نشان از پیگیری ها و تلاش های خوب مجموعه شیلات هرمزگان با حمایت حکومت مردمی دارد. هرمزگان با روابط حکومتی گذاری مناسب به سمت افزایش بهره وری شیلاتی در همه جهات شیلاتی در حال حرکت است. اعمال سازماندهی صید و مقررات مربوط به آن، حفاظت و بهسازی اکوسیستم آبزیان در آبهای تحت حاکمیت و صلاحیت جمهوری اسلامی ایران، روابط حکومتی گذاری، تعیین راهبردها، تدوین برنامه ها و راهکارهای اجرایی توسعه فعالیت های صید و صیادی در چارچوب برنامه های توسعه کشور از اهم برنامه های اداره کل امور صید سازمان شیلات ایران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *