به چه طریقی ملانصرالدین را بزخری کردن؟ – حکایت طنزآمیز

0 نظر

ملا نصرالدین، یک شخصیت داستانی و بذله‌گو در میراث‌های عامیانه ایرانی و بسیاری از کشورهای دیگر است. او به خاطر روایت خیالی‌هایش و نوع زندگی ساده‌اش محبوبیت زیادی بین مردم دارد. یکی از این حکایت‌ها، حکایت فروش گاو ملا نصرالدین است. در این حکایت، ملا نصرالدین با فریب دلالان، گاو خود را به قیمت یک بز فروخته و این نشان می‌دهد که افراد ساده‌دل و زودباور باید مراقب باشند تا فریب دیگران را نخورند. این حکایت معمولاً به عنوان یک درس آموزنده برای مردم استفاده می‌شود.

ملا نصرالدین، شخصیتی داستانی و بذله‌گو در میراث‌های عامیانه ایرانی، افغانستانی، ترکیه‌ای، ازبکی، عربی، قفقازی، هندی، پاکستانی و بوسنی است که در یونان هم محبوبیت زیادی دارد و در بلغارستان هم شناخته شده‌است.ملا نصرالدین در ایران بیش از هر جای دیگر به عنوان شخصیتی بذله گو اما نمادین محبوبیت دارد.

بیشتربخوانید: حکایت آموزنده خر برفت و خر برفت و خر برفت از مولانای بلخی

حکایت فروش گاو ملانصرالدین

روزی روزگاری، ملانصرالدین مردی ساده‌دل و زودباور بود. او یک گاو نر داشت که از آن بسیار مراقبت می‌کرد. اما به دلیل فشار مالی، مجبور شد گاو خود را برای فروش به بازار ببرد.

ملانصرالدین صبح زود از خانه خارج شد و گاو خود را به بازار برد. او گاو را به خوبی شست و علوفه به خوردش داد تا سرحال شود.

در مسیر بازار، تعدادی از دلالان که از شرایط مالی ملانصرالدین مطلع بودند، نقشه‌ای برای فریب او کشیدند. آنها در فواصل کوتاهی از یکدیگر در مسیر ملانصرالدین قرار گرفتند و از او می‌پرسیدند: «ملا، بز خود را چند می‌فروشی؟»

بیشتربخوانید: حکایت آموزنده شغال خر سوار از مرزبان نامه وراوینی

ملانصرالدین در ابتدا با تعجب پاسخ می‌داد: «این گاو نر است، نه بز!» اما دلالان با اصرار می‌گفتند: « این یک بز است!» ملانصرالدین که از این حرف‌ها گیج شده بود، کمی در فکر فرو رفت. او به این فکر می‌کرد که نکند واقعاً گاو او یک بز باشد.

دلالان از این فرصت استفاده کردند و به ملانصرالدین گفتند: «ما حاضریم این بز را از توبه قیمت خوب بخریم.» ملانصرالدین که دیگر مطمئن شده بود گاو او یک بز است، با خوشحالی قبول کرد. او گاو خود را به قیمت یک بز فروخت و با خوشحالی به خانه برگشت.

وقتی ملانصرالدین به خانه رسید، همسرش از او پرسید: «ملا، گاو را فروختی؟» ملانصرالدین با خوشحالی گفت: «آره، خانم. گاو ما یک بز بود! ما در این چند سال اشتباه می‌کردیم.»

بیشتربخوانید: ریشه و حکایت ضرب المثل “گربه را باید دم حجله کشت”

خلاصه، ملانصرالدین با فریب دلالان، گاو خود را به قیمت یک بز فروخت. این حکایت نشان می‌دهد که افراد ساده‌دل و زودباور باید مراقب باشند تا فریب دیگران را نخورند. 

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در انتهای همین مطلب با ما و دیگر کاربران دیجیاتور به اشتراک گذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *