شروع بهره‌برداری رسمی از میدان‌های سپهر و جفیر

بهره‌برداری رسمی از میدان‌های سپهر و جفیر آغاز شد


برداشت منابع هیدروکربن از میدان‌های سپهر و جفیر با برگزاری آئینی و حضور مقامات مهمی امروز جمعه در خوزستان آغاز شد. این اقدام باعث افزایش ظرفیت ساخت و ساز روزانه منابع هیدروکربن کشور به ۵۰ هزار بشکه می‌شود. ارزش کلی قرارداد توسعه این دو میدان ۲.۸ میلیارد دلار است و ساخت و ساز منابع هیدروکربن به روزانه ۱۱۰ هزار بشکه خواهد بود. با حفاری ۱۲ حلقه چاه در این میدان‌ها، ساخت و ساز منابع هیدروکربن به مرحله‌ای بیشتر از پیش‌بینی شده می‌رسد. توسعه این میدان‌ها با توجه به تسریع شتاب در حکومت جدید به بهره‌برداری رسیده است. این اقدام یک گام مهم در راستای افزایش ساخت و ساز منابع هیدروکربن خام در کشور محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، برداشت منابع هیدروکربن از میدان‌های سپهر و جفیر عصر امروز جمعه با برگزاری آئینی و حضور سید ابراهیم رئیسی و جواد اوجی در خوزستان به‌طور رسمی آغاز شد که با این اقدام ۵۰ هزار بشکه به ظرفیت ساخت و ساز روزانه منابع هیدروکربن کشور افزوده می‌شود.

در این آئین از گام نخست میدان‌های سپهر و جفیر بهره‌برداری شد، ارزش کلی قرارداد توسعه میدان سپهر و جفیر ۲.۸ میلیارد دلار است که از این مقدار تاکنون ۳۳۰ میلیون دلار آن هزینه شده است، با اجرای کامل این قرارداد ساخت و ساز منابع هیدروکربن به روزانه ۱۱۰ هزار بشکه در روز می‌رسد.

تاکنون حفاری ۱۲ حلقه چاه در این میدان‌های نفتی تکمیل شده است؛ چاه‌هایی که در لایه فهلیان و در عمق بیش از ۴۶۰۰ متر و با فشار بالای ۱۰ هزار پوند بر اینچ مربع (پام) به مخزن نفتی رسیده‌اند و در همین گام، ساخت و ساز روزانه منابع هیدروکربن بیش از عدد پیش‌بینی شده در گام نخست خواهد بود.

اگرچه قرارداد توسعه این میدان طی سال‌های گذشته و در قالب الگوی تازه قراردادهای نفتی امضا شده بود اما با روی کار آمدن حکومت سیزدهم توسعه این میدان‌ها شتاب معناداری گرفت و امروز گام اول این میدان به بهره‌برداری رسید.

با آغاز فرآیند ساخت و ساز از این میدان جدید (Green) و ادامه تامین مالی شبکه بانکی و شرکت‌های اکتشاف و ساخت و ساز (E&P) در فعالیت‌های توسعه میدان‌ها، گام مهمی در مسیر افزایش ساخت و ساز منابع هیدروکربن خام در کشور برداشته می‌شود.


برداشت منابع هیدروکربن از میدان‌های سپهر و جفیر آغاز شد و با این اقدام ۵۰ هزار بشکه به ظرفیت ساخت و ساز روزانه منابع هیدروکربن کشور افزوده می‌شود. پس از بهره‌برداری از میدان‌های سپهر و جفیر، ارزش کلی قرارداد‌ها ۲.۸ میلیارد دلار است و با اجرای کامل این قرارداد ساخت و ساز منابع هیدروکربن به روزانه ۱۱۰ هزار بشکه در روز می‌رسد. حفاری ۱۲ حلقه چاه در این میدان‌ها تکمیل شده و ساخت و ساز منابع هیدروکربن بیش از مقدار پیش‌بینی شده خواهد بود. توسعه این میدان‌ها با روی کار آمدن حکومت سیزدهم شتاب معناداری گرفت و امروز گام اول این میدان به بهره‌برداری رسید. ادامه تامین مالی در فعالیت‌های توسعه میدان‌ها، گام مهمی در مسیر افزایش ساخت و ساز منابع هیدروکربن خام در کشور برداشته می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *