بهره گیری از سه ایستگاه لرزه نگاری دائمی موسسه آموزش عالی تهران

بهره‌برداری از سه ایستگاه لرزه‌نگاری دائمی دانشگاه تهران


در این متن، اعلام شد که سه ایستگاه لرزه‌نگاری دائمی باند پهن در نقطه دورافتاده کیش، میامی سمنان و گچساران به بهره‌برداری رسیده‌اند. این ایستگاه‌ها با استفاده از تجهیزات پیشرفته‌ای نصب شده‌اند و هدف از راه‌اندازی آنها، هوشمندسازی سازماندهی بحران لرزه‌نگاری و اطلاع‌رسانی به موقع و مناسب در صورت وقوع لرزه‌نگاری است. انجام عملیات اجرایی برای راه‌اندازی ایستگاه‌های دیگر نیز در دستور کار قرار دارد و در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش دیجیاتور به نقل از موسسه آموزش عالی تهران، سه ایستگاه لرزه‌نگاری دائمی باند پهن در نقطه دورافتاده کیش، میامی سمنان و گچساران مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

در مراسمی که با حضور رییس سازمان سازماندهی بحران کشور، رییس مؤسسه ژئوفیزیک موسسه آموزش عالی تهران، مدیرعامل سازمان منطقه‌ای کیش، معاون عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش و معاون اجرایی مرکز لرزه‌نگاری کشوری در نقطه دورافتاده کیش برگزار شد، «اولین ایستگاه لرزه‌نگاری دائمی باند پهن خلیج فارس – نقطه دورافتاده کیش» مورد بهره‌برداری رسمی قرار گرفت.

همزمان با این ایستگاه، ایستگاه‌های لرزه‌نگاری دائمی باند پهن میامی سمنان و شهرستان گچساران نیز مورد بهره‌برداری قرار گرفته و به صورت برخط وارد مدار خدمات دهی مؤسسه ژئوفیزیک موسسه آموزش عالی تهران در سطح محلی، استانی و ملی شد.

تجهیزات این ایستگاه‌ها از جدیدترین و پیشرفته‌ترین تجهیزات لرزه‌نگاری جهانی بوده که توسط متخصصان داخلی نصب و راه‌اندازی شده است.

این ایستگاه‌ها با هدف هوشمندسازی سازماندهی بحران لرزه‌نگاری در سطح محلی، استانی و ملی در مناطق با خطرپذیری بیشتر راه‌اندازی شد، تا ضمن رصد دائمی و برخط فعالیت لرزه‌ای گسل‌ها مورد استفاده در اطلاع‌رسانی به موقع و مناسب در امر مقابله (پاسخ) سازماندهی بحران لرزه‌نگاری و نیز با ثبت خرد لرزه‌ها به صورت محلی در جهت پیش آگاهی و آمادگی لازم مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

توسعه ایستگاه‌های لرزه‌نگاری در مناطق پر خطر باعث تقویت زیرساخت‌های سازماندهی بحران به صورت محلی برای اقدامات مناسب در جهت کاهش اثرات لرزه‌نگاری خواهد شد.

به طور همزمان عملیات اجرایی ۶ ایستگاه لرزه‌نگاری دیگر توسط مؤسسه ژئوفیزیک با حمایت سازمان سازماندهی بحران کشور، سازماندهی بحران استانداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی ذیربط در حاجی آباد استان هرمزگان، شهرستان شاهرود استان سمنان، شهرستان جم استان بوشهر، شهرستان راز استان خراسان شمالی، موسسه آموزش عالی اراک استان مرکزی و موسسه آموزش عالی خوارزمی در شهرستان کرج استان البرز در حال انجام است که پیش‌بینی می‌شود ظرف ۶ ماه آینده به بهره‌برداری برسد.

ضمناً مقرر شد در سال ۱۴۰۳ اولین ایستگاه لرزه‌نگاری دائمی باند پهن توسط مؤسسه ژئوفیزیک موسسه آموزش عالی تهران در نقطه دورافتاده هندورابی با حمایت سازمان منطقه آزاد کیش راه‌اندازی شود.


بهره‌برداری ایستگاه‌های لرزه‌نگاری دائمی در مناطق پر خطر، توسعه ایستگاه‌های لرزه‌نگاری در مناطق پر خطر، اجرای عملیات ایستگاه‌های لرزه‌نگاری دیگر در مناطق مختلف کشور، راه‌اندازی ایستگاه لرزه‌نگاری دائمی باند پهن بر روی نقطه دورافتاده هندورابی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *