آیا قیمت بلیت‌های اتوبوس‌ها در فترت عید گران می‌شود؟

عوامل موثر بر قیمت بلیط اتوبوس چیست؟


در آستانه عید، مردم به دلیل کمبود بلیط هواپیما، قطار و اتوبوس در تکاپوی مسافرت به مشکل برخورد کرده‌اند. دلایل این مشکلات از جمله کاهش تعداد اتوبوس‌ها، گرانی لاستیک و گازوئیل، جذب رانندگان توسط کشورهای خارجی، دخالت حکومت در تعیین نرخ بلیط و افزایش قیمت‌های نوروزی اتوبوس است. سخنگوی اتحادیه شرکت‌های تعاونی‌های مسافربری کشور اعتقاد دارد که حکومت باید از دخالت در نرخ‌گذاری عقب‌ نشینی کند و قیمت بلیط‌ها را مشخص کرده و افزایش دهد تا مشکلات مردم و رانندگان حل شود.

به گزارش دیجیاتور در برنامه پایش گفته شد در آستانه عید که مردم در تکاپو هستند تا به مسافرت بروند، با کمبود بلیط هواپیما، قطار و اتوبوس مواجه شدند؛ برای اکثر افراد جامعه پیش آمده که هرچقدر سایت‌های فروش بلیط را بررسی کردند، بلیتی پیدا نکردند؛ بخصوص در ایام رخصتی. برای کمبود بلیط دلیل‌های متفاوتی می‌آورند؛ مثلاً حکومت تلاش می‌کند برای حمایت از مصرف کننده جلوی هرگونه افزایش قیمت را بگیرد به همین دلیل شرکت‌های پرواز یا ناوگان ترانزیت بین شهری دخل و خرجشان همخوانی ندارد و دیگر پولی صرف نوسازی و توسعه نکردند. قیمت‌گذاری دستوری، برای حمایت از مصرف‌کننده است اما نتیجه عکس دارد. هرکسی دلیلی دارد، ولی کارشناسان معتقدند حکومت از طریق راه‌هایی می‌تواند طوری از مصرف‌کننده حمایت کند که ناوگان‌های ترانزیت ضرر نکنند؛ که در ادامه به آن می‌پردازیم.

احمدرضا عامری، سخنگوی اتحادیه شرکت‌های تعاونی‌های مسافربری کشور در پاسخ به این سوال که چرا بلیط نیست، می‌گوید: «درسال ۱۴۰۰، تعداد ۱۶ هزار و پانصد دستگاه اتوبوس بود اما در حال حاضر ۷ هزار و پانصد است (نصف شده است)، که نشان می‌دهد به خاطر نرخ کنترل شده و عدم افزایش نرخ سال به سال کاهش پیدا می‌کند؛ و دلیل دیگر این است که ما در سال ۱۴۰۱ افزایش نرخ نداشتیم تا اردیبهشت ۱۴۰۲ که ۲۹ درصد افزایش نرخ داشتیم.»

وی درباره آن ۹ هزار اتوبوسی که نیستند، بیان می‌کند: «آن اتوبوس‌ها مثلاً وارد کارخانه‌ها شدند که هم درآمدشان بیشتر است و هم امنیتشان، چون مسیرهایی که در بزرگراه‌ها بخواهند تردد کنند خطر بیشتری دارند ولی در کارخانه‌ها خطر کمتر است؛ از جهتی دیگر گرانی لاستیک به حدی است که از ۶۰ میلیون بیشتر شده‌است؛ اتوبوسی که تا دو سال پیش حدود ۸۰۰ میلیون بوده الان رسیده به مرز ۲۷ میلیارد. الان من نمی‌دانم دولتمردان چرا دستورمی‌دهند که نرخ افزایش پیدا نکند و در نهایت من با بالای ۵۰ سال سابقه اعلام می‌کنم که هیچ یارانه‌ای به ما تعلق نمی‌گیرد.»

عامری ادامه می‌دهد: «گازوئیل لیتری ۳۰۰ تومان است (۴۲ دلار)، و این سوخت به همه داده می‌شود و این طور نیست که فقط برای اتوبوس باشد، اگر کسی در خانه‌اش هم بخواهد از گازوئیل استفاده کند، همین ۳۰۰ تومان است. در ۱۰ ماه امسال حدود ۱۲۰ میلیون جابجایی مسافر داشتیم، فرض کنیم که سوخت را هم می‌دهند اما، با این حجم از تردد!»

سخنگوی اتحادیه مسافربری درباره تفاوت قیمت شرکت‌ها توضیح می‌دهد: ما چند مدل ماشین داریم؛ مثلاً ماشینی که معمولی است یا VIP 30 نفره یا ۲۰ نفره. اما قیمت ماشینی ۴۲ نفره با ۲۵ نفره سرجمع یکی است.

وی درباره کاهش تعداد رانندگان می‌گوید: «بخاطر درآمد، بخاطر شرایط مالی بد؛ متأسفانه بعضاً کشورهای خارجی، پایه یک استخدام می‌کنند.»

عامری درباره کمبود اتوبوس و اینکه قرار بود اتوبوس وارد شود، بیان می‌کند: «در حکومت قبل آقای سیف گفتند دلار ندارند، آقای نوبخت گفتند ریال ندارند، به آقای معاون گفتیم گمرکی ما را معاف کنید تا بتوانیم اتوبوس وارد کنیم، موافقت هم کردند ولی هیچ اتفاقی رخ نداد.»

وی درباره اینکه چه باید کرد، می‌گوید: «حکومت باید از دخالت در نرخ‌گذاری عقب‌نشینی کند و باید ظرف چند روز آینده بین سازمان ترانزیت بزرگراه‌ای و صنف، قیمت بلیط مشخص شود و افزایش پیدا کند؛ چراکه ما در چند روز آینده باید پیش‌فروش بلیط‌های نوروز را آغاز کنیم.»

در آستانه نوروز مردم با کمبود بلیط مواجه شدند، که سخنگوی اتحادیه شرکت‌های تعاونی‌های مسافربری کشور معتقد است دلایل متفاوتی دارد مانند کمبود اتوبوس، گرانی لاستیک، گرانی گازوئیل، جذب راننده‌های پایه یک توسط کشورها، دخالت حکومت در تعیین نرخ بلیط و درنهایت افزایش کم قیمت بلیط اتوبوس؛ که اینها دست به دست هم می‌دهند تا مردم در تهیه بلیط به مشکل خورده و یا با قیمت‌های بالایی مواجه شوند که شاید همۀ افراد جامعه توان پرداخت آن را نداشته باشند. عامری همچنان معتقد است زمانی که تعیین قیمت بلیط دست خودمان بود با این مشکلات مواجه نبودیم، چراکه هم به جیب مردم و هم به مشکلات اتوبوس‌رانی‌ها توجه می‌کردیم.


مردم با کمبود بلیط مواجه شدند و دلایل آن مانند کمبود اتوبوس، گرانی لاستیک، گرانی گازوئیل، جذب راننده‌های پایه یک توسط کشورها، دخالت حکومت در تعیین نرخ بلیط و افزایش کم قیمت بلیط اتوبوس است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *