نخبگانی که در رویدادهای مورد تأیید بنیاد ملی شناخته شده‌اند، حمایت می‌شوند.

برگزیدگان رویدادهای مورد تأیید بنیاد ملی نخبگان حمایت می‌شوند


بنیاد ملی نخبگان به منظور تکمیل فرایند توانمندسازی اجتماعات نخبگانی، با توجه به تنوع رقابت‌ها و همایش‌ها در زمینه‌ها و سطوح مختلف، از برگزیدگان آن‌ها حمایت می‌کند. این بطوری، برگزیدگان رویدادهای مختلف، از جمله جشنواره های بین‌المللی و مسابقات فراگیر حمایت و تسهیلاتی از سوی بنیاد دریافت می‌کنند. با توجه به مؤسات، بنیاد شاخص‌های شناسایی و تسهیلات اعطایی را ارائه کرده و با همکاری نهادهای مرتبط، ایستگاه‌های مختلف نخبگی را شناسایی و برنامه‌ریزی مناسب برای حمایت از نخبگان به اجرا می‌گذارد.

به گزارش دیجیاتور، بنیاد ملی نخبگان با هدف تکمیل فرایند تواناسازی اجتماعات نخبگانی، از توسعه و تنوع رقابت‌ها، همایش‌ها و مسابقه‌ها در زمینه‌ها و سطوح مختلف، استقبال و از برگزیدگان آنها حمایت می‌کند. به همین دلیل برگزیدگان رویدادهای مورد تأیید بنیاد، متناسب با موضوع رویداد و سطح آن، مشمول تسهیلاتی از جمله «پشتیبانی از طرح برگزیده» با هدف توسعه طرح و «پشتیبانی از فرد برگزیده» با هدف توانمندسازی و تأثیرگذاری می‌شوند.

شاخص‌های شناسایی:

هریک از رویدادهای نخبگانی بر اساس شاخص‌های زیر و مبتنی بر ارزیابی اطلاعات آنها (مطابق شیوه‌نامه) شناسایی می‌شوند.

تسهیلات اعطایی:

کارگروه ارزیابی بر اساس سطح رویداد تأیید شده، تسهیلات ذیل را برای برگزیدگان آنها پیشنهاد می‌کند

* لوح تقدیر
* جایزه نقدی
* تسهیلات توانمندسازی طرح
* لحاظ امتیاز در شیوه‌نامه‌های بنیاد

این تسهیلات، بر اساس میزان مشارکت برگزیدگان (در خصوص رویدادهایی که در آن طرح یا اثری معرفی و برگزیده می‌شود) و تطابق دانش، تجربه و سایر اقتضائات (سن، شغل و …) با موضوع طرح برگزیده است.

رویدادهای مورد تأیید بنیاد ملی نخبگان تاکنون، به شرح ذیل هستند:

* جشنواره جوان خوارزمی

* جشنواره بین‌المللی خوارزمی

* جشنواره تحقیقاتی علوم علوم درمانی رازی

* جشنواره بین‌المللی فارابی

* جشنواره ملی فن‌آفرینی شیخ بهایی

* جشنواره تحقیقات صنعتی سلمان فارسی نیروهای مسلح

* مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران

* مسابقه ملی فناوری نانو

* المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو

* مجموعه رقابت‌های تخصصی فن‌آورد

* مسابقات بین‌المللی کن‌ست ایران

* جایزه اثر ادبی سال جمهوری اسلامی ایران

* جشنواره حرکت

بنیاد ملی نخبگان با توجه به مأموریت‌های خود ذیل «سند راهبردی کشور در امور نخبگان»، ایستگاه‌های مسیر نخبگی را شناسایی و با کمک نهادهای مرتبط برای پشتیبانی از مشمولان هر ایستگاه برنامه‌ریزی کرده است.

رویکرد بنیاد ملی نخبگان شناسایی «اجتماعات نخبگانی» از طریق رصد رفتار و فعالیت‌های نخبگانی آنان در تمامی حوزه‌ها شامل علم، فناوری، میراث، پیشرفت، قرآن، آثار خلاقانه، ادب و … و همچنین توسعه فعالیت‌های نخبگانی آنان با همکاری همه دستگاه‌های ذی‌ربط برای اثرگذاری مناسب آنان در جامعه تخصصی خود است.


نتیجه‌ی فعالیت‌های بنیاد ملی نخبگان در توسعه و حمایت از افراد برگزیده و ایجاد امکانات و فرصت‌های مناسب جهت توانمندسازی آنها مشخص است. این بنیاد با برگزاری رویدادها و مسابقات مختلف در حوزه‌های مختلف آثار خلاقانه، علم، فناوری و نوشتار خلاقانه، از افراد برتر و نخبه حمایت کرده و این امکان را برای آن‌ها فراهم می‌کند تا توانایی‌ها و استعداد‌های خود را به نمایش بگذارند و شانس‌های ارتقا و توسعه فراهم شده توسط بنیاد را بهره‌مند شوند. این فعالیت‌ها و تسهیلات اعطایی از سوی بنیاد، با هدف ارتقاء سطح توانمندی‌ها و تأثیرگذاری افراد برگزیده در جامعه و ترویج فعالیت‌های نخبگانی ادامه خواهد یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *