برگزیدگان جشنواره متن تئاتر‌نویسی «چهارراه» معرفی شدند.

برگزیدگان جشنواره نمایشنامه‌نویسی «چهارراه» معرفی شدند


به گزارش دیجیاتور، آیین اختتامیه سومین جشنواره سراسری متن تئاتر‌نویسی اقتباسی «چهارراه» با حضور محسن سوهانی، ایوب آقاخانی، شهرام زرگر و رامتین شهبازی برگزار شد. این جشنواره به منظور توسعه میراث و آثار خلاقانه نمایش برگزار شده و افراد بر اساس منابع ادبی معرفی شده متن تئاتر می‌نویسند. برگزیدگان جشنواره از سراسر کشور انتخاب شده و آثار آن‌ها در کتبی با نام «چهار گوهر» منتشر شده است. این رویداد تلاقی آثار خلاقانه، نوشتار خلاقانه، مطالعات تاریخی و صحنه نمایش را به نمایش گذاشته است و اثر مثبتی بر میراث و آثار خلاقانه نمایش داشته است.

به گزارش دیجیاتور به نقل از ارتباطات سازمانی حوزه هنری تحول سیاسی، آیین اختتامیه سومین جشنواره سراسری متن تئاتر‌نویسی اقتباسی «چهارراه» با حضور محسن سوهانی مدیر مرکز هنرهای نمایشی رادیو و مدیر رادیو نمایش، ایوب آقاخانی مدیر دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه‌ هنری و طراح و دبیر این مسابقه، شهرام زرگر و رامتین شهبازی داوران سومین دوره این رویداد و صابری صحنه نمایش پژوه و نویسنده در سالن صفارزاده برگزار شد.

ایوب آقاخانی موسس این رویداد هنری با اشاره به روند برگزاری سه دوره جشنواره سراسری متن تئاتر‌نویسی اقتباسی «چهارراه» گفت: وقتی اپیدمی کرونا در ایران رخ داد، ما در مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری وارد طراحی مسائل و مقوله‌هایی شدیم که به هشتک «در خانه بمانیم» اعتبار دهد، در این راستا اتفاقات بزرگی رقم خورد که یکی از آن‌ها مسابقه «صحنه نمایش مان» بود که هنرمندان تئاتری را ترغیب به ساخت و ساز اثر به صورت خانوادگی می‌کرد همچنین مسابقه‌ای طراحی شد که در بزنگاهی که بر ترمیم و بازیابی زبان فارسی تاکید شده بود نوقلمان و صاحبان قلم که پیش از این جایگاه شایسته‌ای کسب کرده بودند را وارد مسابقه ملی متن تئاتر‌نویسی «چهارراه» می‌کرد.

وی با یادآوری اینکه در جشنواره سراسری متن تئاتر‌نویسی اقتباسی «چهارراه» شرکت‌کنندگان موظف به متن تئاتر‌نویسی بر اساس منابع معرفی شده هستند بیان کرد: فراخوان دور اول مسابقه در سال ۱۳۹۹ منتشر شد و به زعم خودمان جوایز نسبتا درخور هم برایش تدارک دیده شد تا افراد در خانه بمانند و به پژوهش و ساخت و ساز اثر بپردازند.

آقاخانی ادامه داد: در نخستین دوره دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری به عنوان دبیرخانه این رویداد معرفی شد و ۴ منبع گلستان سعدی، شاهنامه فردوسی، مثنوی مولانا و جوامع‌ الحکایات و لوامع‌ الروایات برای اقتباس در نظر گرفته شد که آشنایی افراد با این آثار باعث شد تا با استقبال بسیار گسترده‌ای مواجه شویم و همین امر روند قضاوت را پیچیده کرد.

اقبال عموم افراد، این مسابقه را به دور دوم کشاند و در حالیکه این رویداد صرفا برای اپیدمی کرونا طراحی شده بود با حمایت کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری دور دوم جشنواره سراسری متن تئاتر‌نویسی اقتباسی «چهارراه» با انتشار فراخوان آغاز شد.

وی اضافه کرد: در دوره دوم از شرکت‌کنندگان خواستیم ۴ اثر «سمک عیار»، «اقبال نامه یا خردنامه»، «مرزبان نامه» و «بهارستان یا روضة الاخیار» را بخوانند؛ در این دوره تعداد آثار کاهش پیدا کرد اگرچه آثار قابل اعتنایی هم ارایه شد. فراخوان دوره سوم این رویداد در شرایطی تغییر یافت که شرکت‌کنندگان مکلف به تذکره‌نامه‌نویسی یا ساخت و ساز اثر با زندگی‌نامه بر اساس نوشتار خلاقانه کهن شدند. به عبارتی دیگر شرکت‌کنندگان درباره زندگی ادیبانی که مطالعات تاریخی نوشتار خلاقانه ایران را رقم زدند دست به ساخت و ساز زدند.

وی یادآور شد: دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری برای ایجاد دامنه و وسیع‌تر شدن تولیدات، ۸ شخصیت ادبی که شامل فردوسی، سعدی، خیام نیشابوری، امنیتی گنجوی، شیخ بهایی، مولانا، عطار نیشابوری و ناصر خسرو را معرفی کرد؛ در این دوره ۶۳ اثر از ۲۰ استان به دستمان رسید و در ۲ دوره مورد بررسی قرار گرفت.

انگیزه‌مندی شرکت‌کنندگان یک بضاعت است

این مقام مسؤول تاکید کرد: آنچه مبارک است این است که بضاعت متن تئاتر‌نویسی بیشتر از آن چیزی است که تصور می‌کنیم؛ من همچنین انگیزه‌مندی را در این مقال، بضاعت تعبیر می‌کنم یعنی علاقه بالا است و آدم‌های بی‌شماری هستند که به یک جرقه نیاز دارند تا شعله‌ور شوند و این مسئولیت مدیران فرهنگی، نهادها، سازمان‌های مرتبط، وزارت میراث و ارشاد اسلامی، حوزه هنری، سازماندهی شهری و آموزش و پرورش و بسیاری از نهادهایی است که مستقیم یا غیرمستقیم این مسئولیت را عهده دار هستند.

وی ادامه داد: به عنوان شخصی که به برکت صحنه نمایش، بیش از نیمی از جهان را دیده شهادت می‌دهم که ما از همه جهان آغشته‌تر به میراث هستیم چراکه وقتی یک میوه فروش اثری درباره عطار می‌نویسد یعنی او می‌داند که عطار کیست.

وی بیان کرد: من اینکه متن تئاتر‌نویسی کار به چالش فکری و اصطکاک فکری دارد را یک برکت حساب می‌کنم. ما در آستانه رسیدن به گنج زیرخاک هستیم و فقط باید با بیل‌هایی چون جشنواره متن تئاتر‌نویسی «چهارراه» به خاک‌برداری بپردازیم. ما باید بدانیم که اگر این حوزه را تقویت کنیم و مفهوم دیالوگ یعنی گفتگوی ثمربخش مبتنی بر انگیزه‌ها که با نکاتی نهفته به نتیجه مشترک ختم می‌شود، پیش رویم اتفاقات بزرگی رقم خواهد خورد؛ ما جامعه‌ای هستیم که اگر گشایش در بستر میراث و دیالوگ را در سطوح مختلف جامعه یاد بگیریم بسیاری از بغض‌های جامعه برطرف می‌شود.

سوهانی مدیر مرکز هنرهای نمایشی رادیو و رییس رادیو نمایش گفت: جشنواره سراسری متن تئاتر‌نویسی اقتباسی «چهارراه» به سه دلیل می‌تواند رویداد مهم و جریان‌سازی برای میراث و آثار خلاقانه نمایش باشد. اول آن‌که تلاش ستودنی برای کشف و پرورش سرمایه انسانی در مسیر توسعه بیش از هر چیز به سرمایه انسانی نیاز است که بسیار مهم، سخت و چندوجهی است که هم هوش و هم تعلیم و تربیت می‌خواهد.

دوم آن‌که به نیازها و اقتضاعات نسل جدید که در بستر شبکه جهانی قواعد و زمین بازی را تغییر داده، توجه دارد و سوم آن‌که ما صاحب میراث غنی هستیم که در آثار بزرگان نهفته است و اهمیت جشنواره متن تئاتر‌نویسی «چهارراه» این است که می‌تواند همه این‌ها را به هم پیوند زند، «چهارراه» می‌تواند یک مدل فرهنگی ارتباطی باشد

وی تاکید کرد: جشنواره سراسری متن تئاتر‌نویسی اقتباسی «چهارراه» می‌تواند یک مدل فرهنگی ارتباطی باشد و نه تنها یک نام برای یک رویداد.

مدیرمرکز هنرهای نمایشی رادیو و رئیس رادیو نمایش اظهار کرد: با تفکر به این‌که چطور می‌توان سهمی در برداشت از این محصول خوب داشت دو پیشنهاد ارائه کردم، یکی این بود که از همه نویسندگان که در دوره‌های پیشین داشتیم دعوت کنیم که به دفتر نوشتار خلاقانه نمایشی رادیو بپیوندند و روی موضوع نوشتار خلاقانه کهن آثار اقتباسی برای رادیو ساخت و ساز کنند، دوم این‌که ما سه کار شاخص و برگزیده را در دفتر نوشتار خلاقانه به عنوان آثار رادیو صحنه نمایش ساخت و ساز کنیم تا بتوانند در رویدادهایی مثل جشنواره فجر بروز و ظهور پیدا کنند.

آقاخانی در تکمیل صحبت‌های سوهانی افزود: برگزیدگان سه دوره جشنواره «چهارراه» می‌توانند برای ساخت و ساز متن در حوزه نوشتار خلاقانه کهن به دفتر نوشتار خلاقانه بپیوندند.

وی ادامه داد: اگر به دور چهارم جشنواره سراسری متن تئاتر‌نویسی اقتباسی «چهارراه» رسیدیم مثل دومین دوره این رویداد، برگزیدگان در رادیو صحنه نمایش به اجرای اثر می‌پردازند همچنین نشر سوره مهر هم اعلام آمادگی کرده تا در حوزه نشر به ما کمک کند و آثار برگزیدگان را با نام «چهار گوهر» به چاپ رساند.

در ادامه رامتین شهبازی داور جشنواره گفت: جشنواره سراسری متن تئاتر‌ نویسی اقتباسی «چهارراه» قطاری است که در حال حرکت است و افت و خیزهایی خواهد داشت ولی با رویه‌ای که دارد رسیدن به نقطه ایده‌آل دور از ذهن نیست. در میان آثاری که به دبیرخانه رسید مهم این بود که به آثار کلاسیکی می‌پرداخت که جدای از بعد فرهنگی که دارد، می‌تواند به عنوان دستاورد مهمی در حوزه پژوهش مورد استفاده قرار گیرد.

وی در ادامه به ۷ متن تئاتر‌ای اشاره کرد که در قالب دو اثر ادبی با عنوان چهار گوهر توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است، «چهارراه» از دید من تلاقی آثار خلاقانه، نوشتار خلاقانه، مطالعات تاریخی و صحنه نمایش است که امیدوارم به نتایج گوهرین برسد.

بر اساس اطلاعات ارائه شده در این نشست متن تئاتر‌های «چو ایران نباشد»، «شگفت و شکست‌ناپذیر» و «هزاره‌های سنگی» در جلد اول اثر ادبی چهار گوهر و متن تئاتر‌های «اتوپیا»، «آیین جوان‌کشی رستم‌کشی» و «ستاره خوارزم» در جلد دوم این اثر ادبی منتشر شده است.

معرفی برگزیدگان

در بخش معرفی برگزیدگان هم از زینب زاولان نویسنده متن تئاتر «گنجینه‌های گنجه» از استان اصفهان، آرزو بهرامی نویسنده متن تئاتر «ماه در پرند سیاه» از استان زنجان و مرتضی مرتضوی راد نویسنده متن تئاتر «تاصبح» از استان قم تقدیرشد.

همچنین فاطمه داودی مازندرانی و مرجان فخار نویسندگان متن تئاتر «گنج پنجم» از دو استان تهران و مرکزی رتبه سوم، مهدی یزدانی نویسنده متن تئاتر «خسرو شیرین شاپور» از استان تهران رتبه دوم را دریافت کردند. همچنین دیپلم افتخار رتبه نخست به محمد ایرانی نویسنده متن تئاتر «نام من زندگی است» از شهرستان شهریار استان تهران اختصاص یافت.

تاثیر جشنواره «چهارراه»

در پایان این مراسم فاطمه داودی مازندرانی و مرجان فخار که در آیین اختتامیه جشنواره متن تئاتر‌نویسی چهارراه حضور داشتند از تجربه مشترکشان برای نگارش متن تئاتر «گنج پنجم» گفتند و یادآور شدند که با شرکت در یک کارگاه آموزشی با هم آشنا شده‌اند و تصمیم به نگارش متن تئاتر‌ای مشترک گرفتند.

مرجان فخار نویسنده متن تئاتر «گنج پنجم» گفت: خانم داودی استاد نوشتار خلاقانه است ولی من چیزی از نوشتار خلاقانه نمیدانستم و صرفا اطلاعاتم از ادیبان در حد اثر ادبی‌های درسی بود اما جشنواره متن تئاتر‌نویسی چهارراه باعث شد به قدری خیام بخوانم که حالا بسیاری از اشعار این ادیب را حفظ شوم.

در پایان این مراسم ایوب آقاخانی به برگزیدگان یادآور شد که حوزه هنری تحول سیاسی استفاده از متن تئاتر‌ها را در قالب اجراهای رادیویی و جلسات متن تئاتر‌خوانی را با ذکر نام مولف بر خود آزاد می‌داند.


این متن به معرفی برگزیدگان و تاثیر جشنواره “چهارراه” پرداخته است. این جشنواره به منابع معرفی شده برای متن تئاتر‌نویسی بر اساس آثار کلاسیکی معروف شناخته شده است. برگزیدگان این جشنواره در استانهای مختلف از استعلاجه شدند و اثرهای برگزیده در کتب منتشر شده‌اند. حضور برگزیدگان در این جشنواره به آن‌ها انگیزه‌مندی برای ساخت و ساز اثر دیگری داده است. این رویداد مهمی برای میراث و آثار خلاقانه نمایش است و می‌تواند مدلی برای میراث ارتباطی باشد. این جشنواره اثرات مثبتی بر روی شرکت‌کنندگان داشته و به آن‌ها کمک کرده است تا علاقه‌شان به نویسندگی و آثار خلاقانه رشد کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *