برنامه‌ریزی برای برگزاری یک جشنواره تئاتری منحصربه‌فرد مخصوص تک‌نوازها

برپایی یک جشنواره تئاتری متفاوت/ برای تک‌نوازها برنامه داریم


علی فروزانفر، مدیرکل میراث و ارشاد اسلامی استان تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار دیجیاتور، به تشریح دستاوردها و برنامه‌های پیش روی مجموعه تحت سازماندهی خود پرداخت و اعلام کرد که با انتصاب خود به این موقعیت، جشنواره هنرهای نمایشی استان تهران برگزار شد. او گفت که برنامه‌ریزی مالی جشنواره صحنه نمایش استان تهران، با افزایش به ۲ میلیارد تومان رسیده و در حال برگزاری جشنواره هنر صوتی تک‌نوازی است. همچنین، تعیین دبیر برای جشنواره صحنه نمایش، توسعه زیرساخت‌ها با راه‌اندازی پلاتو و سالن نمایش و بازطراحی مجموعه صحنه نمایش محراب از دیگر برنامه‌های او بود. او همچنین به توسعه شبکه‌سازی هنرمندان هنر صوتی و اهمیت برگزاری کارگاه‌ها و استعدادیابی در این حوزه اشاره کرد و بیان کرد که در کنار تلاش‌ها برای ایجاد امکانات مناسب برای برگزاری کنسرت‌ها، دنبال حفظ و حمایت از هنر صوتی اصیل ایرانی نیز است.

علی فروزانفر مدیرکل میراث و ارشاد اسلامی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار دیجیاتور با تشریح برخی از دستاوردها و برنامه‌های پیش روی مجموعه تحت سازماندهی خود در حوزه های نمایشی و موسیقایی بیان کرد: انتصاب بنده به عنوان مدیرکل میراث و ارشاد اسلامی استان تهران با برگزاری جشنواره هنرهای نمایشی استان تهران همزمان شد؛ در این راستا با چالش‌های ملی مواجه بودیم اما خوشبختانه با همکاری، مساعدت و تلاش‌هایی که صورت گرفت برنامه‌ریزی مالی این رویداد برای برگزاری یک جشنواره آبرومند محقق شد. در این مسیر نهایت سعی بر این بود تا بتوانیم براساس برنامه‌ریزی مالی ای که در اختیار ماست مطالبات همه هنرمندان شرکت کننده را پرداخت کنیم. قطعا آنچه انجام شده، کار چندانی از سوی ما محسوب نمی شود چون انجام چنین کارهایی جزو وظایف اصلی ماست که می‌بایست در قالب درستی صورت می پذیرفت.

برگزاری جشنواره صحنه نمایش استان تهران با برنامه‌ریزی مالی ۲ میلیارد تومانی

وی افزود: حضور فعال هنرمندان صحنه نمایش استان تهران در جشنواره های منطقه ای صحنه نمایش فجر هم یکی دیگر از اتفاقاتی بود که می توانم به آن اشاره داشته باشم. شرایطی که منجر به موفقیت چشمگیر و درخشان هنرمندان صحنه نمایش استان شد که لازم می دانم از همه این عزیزم قدردانی ویژه ای داشته باشم چرا که این تجربه و حضور موثر در جشنواره صحنه نمایش فجر سال ۱۴۰۲ نیز دیده شد. ما با اتکا به چنین حضور ارزشمند و موثری از سوی هنرمندان صحنه نمایش استان تهران است که تصمیم داریم مقدمات برگزاری یک جشنواره در سال ۱۴۰۳ با محوریت و تمرکز استعدادیابی و آموزش در حوزه صحنه نمایش را فراهم کنیم. در این حوزه امیرحسین شفیعی از هنرمندان فعال عرصه صحنه نمایش به عنوان دبیر این رویداد نمایشی انتخاب شده که به زودی جزییات آن اعلام خواهد شد.

مدیرکل میراث و ارشاد اسلامی استان تهران گفت: با توجه به اهمیت برگزاری این جشنواره، ما مقدمات کار را از آذر ماه سال جاری آغاز کردیم که برهمین مبنا پیش نویس فراخوان نیز آماده شده است. فراخوانی از نگاه ما به عنوان یک «موتور پیش ران» برای اعتلای صحنه نمایش استان تهران تنظیم و تدوین شده است. در این چارچوب آنچه برای برنامه‌ریزی مالی این جشنواره در نظر گرفته شده، رقمی بالغ بر ۲ میلیارد تومان است؛ رقمی که برای تامین برنامه‌ریزی مالی سال جاری جشنواره ۸۰۰ میلیون تومان بود و فکر می کنم این افزایش برنامه‌ریزی مالی می تواند دربرگیرنده فضای مطلوب تری برای برگزاری جشنواره‌ای باشد. در این زمینه هم هیچ منتی نیست چون برای ما اول انجام دادن کار مهم است که امیدوارم دربرگیرنده نتایج مطلوبی باشد.

توسعه زیرساخت‌ها با راه اندازی پلاتو و سالن نمایش

فروزانفر تصریح کرد: البته من همچنان معتقد هستم این جشنواره هنوز در مقایسه با یک جشنواره تراز ملی فاصله دارد اما همین که بتوانیم ظرفیت‌ها را اصلاح کنیم به نظرم می‌تواند جزو اتفاقات خوب و موثر باشد. غیر از این موضوع بحث مهم توسعه زیرساخت ها به ویژه پلاتوها و سالن های اجرای نمایش از مهم ترین اولویت هایی است که نسبت به تحقق آنها اراده ای جدی داریم. در این مسیر به زودی پلاتو و سالن نمایشی در شهرستان شهریار افتتاح می شود که امیدوارم مقدمه خوبی برای ماجرای توسعه زیرساخت ها باشد. غیر از این موارد و دیگر پروژه هایی که در سطح صحنه نمایش استان تهران در دست انجام است، موضوع «باز طراحی مجموعه صحنه نمایش محراب» هم هست. مجموعه ای که وقتی در آن حضور پیدا کرده و قدم می زنیم به وجود چنین مکانی افتخار می کنیم اما می دانیم که ساختمان این مجموعه فرسوده است به همین جهت برنامه داریم تا به زودی نسبت به بازطراحی و بازسازی این مجموعه مهم نمایشی اقدامات لازم را انجام دهیم.

برپایی یک جشنواره هنر صوتی تک‌نوازی

وی در بخش دیگری از صحبت های خود درباره فعالیت‌های موسیقایی اداره کل میراث و ارشاد اسلامی استان تهران در حوزه هنر صوتی نیز گفت: بنا داریم یک جشنواره هنر صوتی تک‌نوازی را برگزار کنیم. اما اکنون ایرادی در کارمان وجود دارد مبنی بر این که انجمن هنر صوتی فعالی در استان تهران نداریم. در این زمینه هم بحث احیای انجمن هنر صوتی استان تهران مورد توجه ماست که می‌بایست رأی‌گیری آن هم برگزار و پس از رأی‌گیری و معرفی هیات مدیره بتوانیم مسیر منطقی و موثری را در هنر صوتی ادامه دهیم.

مدیرکل میراث و ارشاد اسلامی استان تهران ادامه داد: نکته دیگری که باید با صراحت آن را اعلام کنم و اصلا هم نکته جدیدی نیست و بارها درباره آن به اعلام مواضع پرداختیم این است که ما از اینکه بخواهیم در حوزه هنر صوتی فعالیت کنیم، خجالت نمی کشیم چون کار بدی هم انجام نمی دهیم. به هر حال هنر صوتی است و نظر مقام معظم رهبری در این حوزه کاملا مشخص و معین است از این رو به عنوان یک نظر مرجع از منظر عقاید معنوی و کسوت روحانیت، چارچوب ها از نظر ایشان کاملا مشخص شده است.

وی یادآور شد: البته که ما در حال حاضر فرسنگ ها از آن چه مشخص شده عقب هستیم. شاید سبک هایی از هنر صوتی باشند که اکنون در جامعه با آن مواجه هستیم که خیلی با سلیقه ایرانی ما سازگار نباشد. کما اینکه به این نوع هنر صوتی ها هم کمک می کنیم تا ادامه داشته باشد. چون این نوع هنر صوتی ها در چرخه مالی قرار داشته و بخشی از سلیقه مردم را هم جلب کرده است اما هنر صوتی اصیل ایرانی، هنر صوتی که می‌تواند مسیر فرهنگی را طی کند، برای ما اهمیت زیادی دارد و دنبال آن هستیم که کارهای موثری در این زمینه انجام شود.

تلاش برای استعدادیابی و شبکه‌سازی هنرمندان فعال هنر صوتی

فروزانفر در پایان صحبت‌هایش گفت: اتفاقا برگزاری جشنواره تک نوازی در راستای همین اهدافی است که اشاره کردم. در این مسیر بحث استعدادیابی و شبکه‌سازی هنرمندان فعال هنر صوتی استان تهران و پیگیری مطالبات آنها نیز از جمله برنامه‌های مهم دیگری است که امیدوارم در سال ۱۴۰۳ محقق شود. من بر این باور هستم گرچه چالش در حوزه صحنه نمایش بسیار زیاد است، اما هنر صوتی نسبت به صحنه نمایش و هنرهای تجسمی استان تهران مظلوم تر است. به همین دلیل تلاش می کنم سال آینده شاهد گشایش های خوبی در حوزه فعالیت‌های موسیقایی باشیم. این در حالی است که در بحث کُد گرفتن سالن های مختلف، بحث مجوزها و بحث تسهیل گری برگزاری کنسرت ها تمام تلاشمان را می کنیم که همه کارها سهل تر از قبل انجام شود.


تسهیل برگزاری جشنواره هنری در سطح استان تهران و توسعه زیرساخت‌ها از جمله اولویت‌های مدیرکل میراث و ارشاد اسلامی استان تهران است. او برنامه‌های این اداره کل را برای برگزاری جشنواره هنری و صحنه نمایش با برنامه‌ریزی مالی ۲ میلیارد تومانی از آذر ماه سال جاری آغاز کرده و اخبار خوشی را اعلام کرده است. در این زمینه، افزایش برنامه‌ریزی مالی به بیش از ۲ میلیارد تومان نشان از تلاش‌های این اداره کل برای بهبود و توسعه آثار خلاقانه و هنر صوتی در استان تهران دارد. از جمله برنامه‌های آینده این اداره کل برگزاری جشنواره صحنه نمایش و استعدادیابی هنرمندان هنر صوتی است. او همچنین بیان کرد که اهمیت بازطراحی مجموعه صحنه نمایش محراب و توسعه زیرساخت‌های هنر صوتی جزو اولویت‌های این اداره کل است. از آن جایی که هنرمندان صحنه نمایش و هنر صوتی استان تهران در جشنواره‌های منطقه‌ای و ملی حضور فعال داشته‌اند، امیدواریم این اداره کل با تلاش‌های خود بتواند توسعه و ترویج آثار خلاقانه و هنر صوتی را به بهترین نحو ممکن ارتقا دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *