بروید، تجربه کنید و بازگردید

بروید، تجربه کنید و برگردید


در سومین رویداد کانکت تاک به نام «Connect Talk-Bridge» با محوریت «ارتباط اثرگذار مهاجران متخصص ایرانی با کشور»، مطالبی متنوع از نظرات و تجارب مختلف افراد شرکت‌کننده ارائه شد. موضوعاتی از جمله روایت مهاجرت و بازگشت متخصصان ایرانی، تجارب فعالیت‌های پژوهشی و فناورانه در داخل و خارج از کشور، تأثیرگذاری افراد تحصیل کرده خارج از کشور در فضای فناوری ایران، و ایجاد پل ارتباطی بین متخصصان و فارغ‌التحصیلان موسسه آموزش عالی‌های خارج از کشور به تبیین رسید. همچنین در نهایت، نکاتی از تجربه مهاجرت و پیامدهای آن برای توسعه کشور و نقش مهم مالکیت و حس مسئولیت در موفقیت فردی برجسته شد.

به گزارش دیجیاتور به نقل از معاونت علمی، فناوری و دانش مالی دانش بنیان ریاست جمهوری، به دنبال برگزاری دو دوره موفقیت‌آمیز رویداد کانکت تاک و استقبال بالای مخاطبان و علاقه‌مندان به موضوع مهاجرت، مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری سومین رویداد کانکت تاک را با عنوان «Connect Talk-Bridge» با محوریت «ارتباط اثرگذار مهاجران متخصص ایرانی با کشور» و با حضور مخاطبانی از طیف متخصصان و کارآفرینان همکار در برنامه کانکت پلاس، محققان و دانشجویان موسسه آموزش عالی‌های برتر کشور و دانش‌آموزان مدارس استعدادهای درخشان برگزار کرد.

در این دوره به ارائه دیدگاه‌ها و تجارب فعالیت‌های علمی‌، پژوهشی و فناورانه در حوزه‌های تخصصی سخنرانان قبل و پس از مهاجرت، روایت مهاجرت و بازگشت متخصصان ایرانی به کشور، بیان تجارب فعالیت‌های پژوهشی و فناورانه در حوزه‌های تخصصی آنها در خارج از کشور و اثرگذاری متخصصان ایرانی خارج از کشور در اکوسیستم فناوری و پیشرفت کشور با توجه به تجارب شخصی، ظرفیت‌ها، چالش‌ها و پتانسیل‌های فعالیت فناورانه در داخل کشور و شبکه‌سازی پرداخته شد.

در ادامه متخصصان و کارآفرینان در خصوص تاثیرگذاری افراد تحصیل کرده خارج از کشور در اکوسیسیتم فناوری کشور ایران به گفت‌وگو پرداختند.

ارتباط اثرگذار مهاجران متخصص ایرانی با سرزمین مادری

علی حسینی، رئیس دفتر توسعه روابط علمی و سرمایه انسانی مرکز تعاملات بین‌المللی علم فناوری معاونت علمی، فناوری و دانش مالی دانش‌بنیان ریاست جمهوری و مدیر بستر نرم‌افزاری کانکت طی سخنانی در سومین رویداد کانکت گفت:دغدغه بسیاری از کسانی که مدت‌هاست در خارج از ایران زندگی می‌کنند، انجام پروژه‌هایی است که به رشد دانش مالی و فناوری کشور کمک می‌کند اما این افراد ممکن است راهی را برای انجام این ماموریت‌ها نشناسند. از طرف دیگر، فارغ‌التحصیلان موسسه آموزش عالی‌های مطرح دنیا که مشکل سربازی دارند نسبت به بازگشت به ایران مردد هستند و حتی افرادی که می‌خواهند در ایران شرکت ثبت کنند ممکن است سازوکار مناسبی را برای این‌ کار سراغ نداشته باشند.

وی، بستر نرم‌افزاری‌ کانکت را مکانیزمی جهت تسهیل‌گری فرصت‌ همکاری‌های بیشتر با فناوران ایرانی خارج از کشور دانست و افزود : هدف از راه‌اندازی این بستر نرم‌افزاری ارتباط است؛ ارتباطی که ممکن است منجر به بازگشت متخصصان یا انجام پروژه‌های فناورانه شود.

حسینی با اشاره به اینکه پیش از راه‌اندازی این بستر نرم‌افزاری‌ها هیچ مکانیزم مشخصی برای تعامل با افراد متخصصی که در خارج از ایران زندگی می‌کنند، وجود نداشت، خاطر نشان کرد: همین مسئله سبب کمرنگ شدن ارتباط با دانشگاهیان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور شده بود. بستر نرم‌افزاری کانکت با هدف برقراری یک پل ارتباطی میان دانشجویان، متخصصان و فارغ‌التحصیلان موسسه آموزش عالی‌های خارج از کشور راه‌اندازی شده است.

به گفته مدیر بستر نرم‌افزاری کانکت، امروزه مرزهای فیزیکی بی‌معنا هستند و متخصصان در هرجای دنیا می‌توانند، اثرگذار باشد.

لازمه مهاجرت خودسازی است

مسعود شادنام که بدون کنکور و با طلای المپیاد علم اعداد، کارشناسی صنایع شریف خوانده، با رتبه سه کنکور کارشناسی ارشد، کارشناسی ارشد MBA را از شریف می‌گیرد و بعد هم برای اخذ دکتری سازماندهی بازرگانی در موسسه آموزش عالی سیمون فریزر به کانادا می‌رود و پس از آن به عنوان هیأت علمی در فرانسه، کانادا، و چین مشغول می‌شود.

او با پشت سرگذاشتن این تجربیات به کشور برگشته تا در پیشرفت ایران سهمی داشته باشد.

استاد و مدیر دوره‌ دکتری سازماندهی در دانشکده سازماندهی و دانش مالی موسسه آموزش عالی صنعتی شریف رشته سازماندهی را رشته‌ای گمشده در کشور ما دانست و عنوان کرد: تشخیص من در زمان انتخاب رشته این بود که بیشترین چیزی که کشور ما به آن نیاز دارد، سازماندهی است.در واقع، ما در رشته‌های دیگر، متخصصان خوب و زیادی داریم ولی خیلی خوب نمی‌توانیم از داشته‌هایمان در کنار هم استفاده کنیم و آن‌ها را در کنار هم بچینیم.

وی افرود: در این راستا تصمیم به تحصیل در رشته سازماندهی گرفتم ولی در سال ۱۳۸۴ پس از اتمام دوره کارشناسی ارشد در موسسه آموزش عالی شریف، برای دکتری تصمیم به اپلای کردن گرفتم.

شادنام با بیان این که از همان اول به این فکر می‌کرده که برود و برگردد، افزود: در آن زمان فکر می‌کردم که رشته سازماندهی در سطح دکتری در ایران آنقدر قوی نیست و برای همین هم ادامه تحصیل در خارج از کشور را انتخاب کردم؛ برای موسسه آموزش عالی‌های مختلفی هم اقدام کردم که در نهایت، ختم به کانادا شد.

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین عامل موثر در کیفیت زندگی انسان، درون است نه بیرون، گفت: لازم است که پیش از مهاجرت کردن، آدم‌ها خودشان را ساخته باشند و بعد به فکر مهاجرت باشند؛ نه اینکه در خلال زندگی در خارج از کشور و در میان امواج فرهنگی متفاوت، تازه ساخته شوند. به‌طور مثال اگر شما فردی خوش‌بین و خوش‌مطالعات ارزش‌ها باشید در سایر کشورها نیز به همین شکل هستید.

مهاجرت یک تصمیم است اما مهم‌تر از آن است که شما خود را چطور ساخته اید…؟!

همکار پژوهشی در موسسه آموزش عالی دانش مالی و کسب و کار پراگ با بیان اینکه «بروید،تجربه کنید و برگردید» ادامه داد: همیشه در جمع‌های دانشجویی و هرکسی که درباره مهاجرت از من می‌پرسد می‌گویم که هیچ‌وقت به رفتن و برگشتن، دائمی فکر نکنید. در واقع این رفتن و برگشتن، آنقدرها هم نباید تصمیم ملتهبی برایتان باشد. عادی به آن نگاه کنید و در هر زمان، آن تصمیمی را بگیرید که فکر می‌کنید درست است.

حس مالکیت، کلید موفقیت است

دیگر سخنران این همایش، فرشاد حق پناه بود، یک اقتصاددان با تمرکز بر حوزه مالی که دکتری خود را در حوزه مالی در سال ۲۰۱۷ میلادی از موسسه آموزش عالی برکلی (کالیفرنیا) دریافت کرده و در سال ۲۰۱۸ به دپارتمان دانش مالی موسسه پژوهش‌های پیشرفته تهران (تیاس) وابسته به موسسه آموزش عالی غیردولتی خاتم – ملحق شده و پیش از آن نیز به عنوان مشاور در حوزه تامین منابع مالی و مدرس این حوزه فعالیت داشته است.

وی که اکنون استاد دانشکده سازماندهی و دانش مالی موسسه آموزش عالی صنعتی شریف است با اشاره به تجربه تحصیل در برکلی، “حس مالکیت” را عامل موفقیت دانشجویان آن موسسه آموزش عالی توصیف کرد و گفت: در موسسه آموزش عالی برکلی، افراد برای اینکه آینده‌ای پربار داشته باشند حس مسئولیت دارند و خودشان را، مالک آینده خودشان می‌دانند. اما متاسفانه این حس مالکیت در ایران دیده نمی‌شود و از نظر من این تفاوت، سبب موفقیت دانشجویان برکلی بود.به همین دلیل من میگویم در مسیر رشد همیشه دانش مالی، مقصر نیست و مقصر خود ما هستیم.

پیمان محرابیان، کارشناس ارشد سازماندهی کسب و کار در تجهیزات علوم درمانی و مراقبت‌های بهداشتی از موسسه آموزش عالی علوم کاربردی فورتوانگن آلمان، بنیانگذار شرکت‌های دیجی هوس در کانادا و اینوتک در ازبکستان و مدیرعامل دارو درمان پرشیا و سارا پهلوان، پسادکتری فیزیولوژی سلولی از موسسه آموزش عالی علوم درمانی کارولینای جنوبی و دکتری فیزیولوژی سلولی در موسسه آموزش عالی سارلند آلمان از دیگر سخنرانان این رویداد بودند.


این متن درباره برگزاری رویداد کانکت تاک با محوریت ارتباط متخصصان ایرانی خارج از کشور با ایران بود. در این رویداد تجارب مهاجران متخصص در زمینه‌های علمی و فناورانه با مخاطبان به اشتراک گذاشته شد. همچنین، این متن به تجارب فعالیت‌های فناورانه متخصصان ایرانی در داخل و خارج از کشور اشاره کرد و به ارائه دیدگاه‌ها و تجارب این افراد پرداخت. به طور کلی، متن بر روی اهمیت ارتباط و همکاری مابین متخصصان ایرانی در داخل و خارج از کشور تاکید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *