برای رسیدن به اهداف شورای عالی فضای مجازی، حمایت حکومت ضروری است.

برای تحقق اهداف شورای عالی فضای مجازی نیاز به همراهی دولت است


سیدابوالحسن فیروزآبادی، دبیر سابق شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی، در یک نشست درباره تحولات در فضای مجازی اظهار داشت که امروز فضای مجازی به عنوان یک ابزار برای ساخت انسان و AI شناخته می‌شود. او تاکید کرد که نیاز است حکومت‌ها از این فضا حمایت مالی کنند و برنامه‌ریزی مالی لازم را برای تحقق اهداف آن اختصاص دهند. همچنین اشاره کرد که بالاترین دستاورد شورای عالی فضای مجازی بستر نرم‌افزاری داخلی اطلاعات است و برای حل مشکلات دیگر نیاز است که حکومت روابط حکومتی‌ها را تبدیل به مقررات کند.

به گزارش دیجیاتور به نقل از مرکز ملی فضای مجازی سیدابوالحسن فیروزآبادی دبیر سابق شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی در نشست «قرارگاه تحول؛ از سرگذشت تا سرنوشت شورای عالی فضای مجازی» گفت: پیش‌تر نگاه به فضای مجازی ابزاری بود اما امروز ساخت انسان و هوش طبیعی مطرح می‌شود که این نشان دهنده این است که معادلات در این فضا تغییر کرده و بسیاری از توانمندی‌های قدرت نرم در اختیار AI گذاشته شده و شاهد تحولات بزرگی در این حوزه با منظومه‌های ماهواره‌ای، توسعه زیرساخت‌ها و نسل‌های جدید 5G و 6G، IOT و … خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه در فضای مجازی ابزارهای حاکمیت گریز در حال توسعه هستند و ما باید برای این صحنه آماده شویم، افزود: ساختار روابط حکومتی گذاری در کشور مشکل دارد و این نقش نه در فرآیندهای قانونی و نه میثاق ملی به روشنی تبیین نشده است. همچنین با توجه به اینکه فضای مجازی، فضایی اجتماعی – مالی است نیاز است تا حکومت‌ها از این فضا حمایت مالی کنند و برنامه‌ریزی مالی لازم برای تحقق اهداف آن اختصاص داده شود.

فیروزآبادی تاکید کرد: بالاترین دستاورد شورای عالی فضای مجازی بستر نرم‌افزاری داخلی اطلاعات است. همچنین در حوزه فرهنگی مصوبات خوبی در حوزه فیک نیوزها و هویت تصویب شده که باید این روابط حکومتی‌ها مورد توجه نظام قرار گیرد.

وی ادامه داد: مخاطب بسیاری از مصوبات شورای عالی فضای مجازی حکومت است و اگر حکومت همراه شود بسیاری از مشکلات در این حوزه برطرف خواهد شد. البته در سایر حوزه‌های حقوقی و قضائی هم نیاز است تا از طریق لوایح، حکومت روابط حکومتی‌ها را مطرح و تبدیل به مقررات کند.


توسعه فضای مجازی، حل مشکلات در حوزه‌های قانونی و مالی، تاکید بر حمایت حکومت از فضای مجازی، بستر نرم‌افزاری داخلی اطلاعات به عنوان بالاترین دستاورد شورای عالی فضای مجازی، مصوبات مهم برای مقابله با فیک نیوزها و تأمین هویت، نیاز به تطبیق روابط حکومتی‌ها و قوانین با نیازهای امروزه، مشارکت حکومت در رفع مشکلات و تحقق اهداف حوزه فضای مجازی، اهمیت اجرای لوایح و تبدیل روابط حکومتی‌ها به قوانین؛ از جمله نکات مهمی هستند که در نشست مذکور مورد بحث و بررسی قرار گرفته‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *