بازدید وزیر نیرو از بزرگترین منابع آبی شیرین کن خاورمیانه

بازدید وزیر نیرو از بزرگترین آب شیرین کن خاورمیانه


در سفری به سیستان و بلوچستان، وزیر نیرو علی اکبر محرابیان، از بزرگترین منابع آبی شیرین کن خاورمیانه در خشکی در این استان بازدید کرده و در جریان آخرین وضعیت راه‌اندازی این طرح بزرگ قرار گرفت. او همچنین به پروژه‌های آبی مهمی همچون برداشت منابع آبی از چاه نیمه‌ها، حفر و تجهیز چاه و اجرای خطوط انتقال منابع آبی در منطقه سیستان دقت کرد و از اهداف و برنامه‌های آتی وی نیز خبر داد.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، «علی اکبر محرابیان»، وزیر نیرو در مسافرت به سیستان و بلوچستان پیش از ظهر امروز سه شنبه، از بزرگترین منابع آبی شیرین کن خاورمیانه در خشکی در این استان بازدید کرد و در جریان آخرین وضعیت راه‌اندازی این طرح بزرگ قرار گرفت.

وزیر نیرو در این بازدید که اولین برنامه مسافرت وی به استان نیز هست، در گفت وگو با مجریان و پیمانکاران پروژه در جریان آخرین وضعیت این طرح آبرسانی قرار گرفت.

مدیرعامل منابع آبی و فاضلاب سیستان و بلوچستان در حاشیه این بازدید واقع در ایستگاه شماره ۲ خط انتقال منابع آبی زابل به زاهدان در سه راهی دشتک، در جمع خبرنگاران، گفت: ظرفیت این منابع آبی شیرین کن، ۱۰۰ هزار متر مکعب در هر شبانه روز است.

علیرضا قاسمی ادامه داد: طرح تأمین منابع آبی اضطراری سیستان و زاهدان از سه راهی دشتک با برداشت منابع آبی از منابع منابع آبی زیرزمینی هامون هیرمند، حرمک، شیله و لواریاب از ابتدای آذر ماه سال گذشته در دستور کار شرکت منابع آبی و فاضلاب سیستان و بلوچستان قرار گرفته بود، به دلیل شرایط خاص منابع آبی موجود در منطقه از لحاظ کیفیت، برای ارائه خدمات مطلوب به مردم سیستان و زاهدان، شیرین سازی منابع آبی با نصب دستگاه‌های منابع آبی شرین کن به طرح اضطراری آبرسانی، اضافه شد.

مدیرعامل منابع آبی و فاضلاب سیستان و بلوچستان از جمله اجزای طرح، به حفر و تجهیز ۱۵ حلقه چادر منطقه حرمک با امکان برداشت منابع آبی به میزان ۴۵۰ لیتر بر ثانیه اشاره و بیان کرد: این طرح در مدار بهره برداری است.

وی خاطرنشان کرد: حفر و تجهیز ۴۳ حلقه چاه در منطقه هامون هیرمند، با امکان برداشت منابع آبی (خام) با امکان‌هزار و ۲۰۰ لیتر بر ثانیه یکی دیگر از اجزای این طرح است.

قاسمی از حفر و تجهیز ۱۵ حلقه چاه در منطقه شیله با امکان برداشت منابع آبی به میزان ۴۵۰ لیتر بر ثانیه یاد کرد و ادامه داد: حفر و تجهیز ۱۵ حلقه چاه در منطقه لواریاب با امکان برداشت منابع آبی به میزان ۴۰۰ لیتر بر ثانیه نیز از دیگر اقدامات انجام شده است.

وی به اجرای ۱۲۰ کیلومتر خط انتقال منابع آبی از قطر ۲۰۰ تا ۸۰۰ میلیمتر اشاره و افزود: تاکنون ۹۵ کیلومتر از این طرح اجرا شده است.

شایان ذکر است از جمله برنامه‌های مهم وزیر نیرو در مسافرت امروز سه شنبه به سیستان و بلوچستان، بازدید از پروژه‌های تأمین منابع آبی آشامیدنی اضطراری شهر زاهدان و منطقه سیستان است.

از پروژه‌های آبی مهمی که وزیر نیرو از آنها بازدید می‌کند می‌توان به برداشت منابع آبی از تمام ظرفیت موجود در چاه نیمه‌ها، حفر و تجهیز چاه و اجرای خطوط انتقال منابع آبی در دشت‌های حرمک، هامون – هیرمند سیستان، ساخت ایستگاه پمپاژ، ساخت منابع آبی شیرین کن و تکمیل عملیات باقی مانده خط دوم چاه نیمه –زاهدان، ساخت کارخانه منابع آبی‌شیرین‌کن به ظرفیت ۱۰۰ هزار متر مکعب در شبانه روز اشاره کرد.

محرابیان، در ادامه با مسافرت به منطقه سیستان از چاه نیمه‌ها در منطقه زابل نیز بازدید خواهد کرد.


زیرزمینیایابشیلهیحرمکلواریابخاممیزانکیفیتشرینحرمکهیرمندنیمهچاهایستگاهیستگاهنیمهیشیرینکنخامکارخانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *