بازار خودروهای تجاری – محرکی برای توسعه صنعتی کشور

بازار خودروهای تجاری می‌تواند محرک توسعه صنعتی کشور باشد


در این متن، عبدالله توکلی، مدیر کل صنایع خودرویی وزارت صمت، در حاشیه بازدید از خطوط ساخت و ساز تراکتورسازی ایران در تبریز، به روابط حکومتی های وزارت صمت برای توسعه تولیدی وسایل نقلیه پرداخته است. او بیان کرده که روابط حکومتی ها شامل کاهش مصرف سوخت و آلاینده ها در محصولات، کاهش میزان ارز بری و ایجاد مزیت رقابتی برای شرکت های داخلی است. او همچنین درباره بازرگانی بین‌الملل وسایل نقلیه به کشور و اهمیت رشد ساخت و ساز تراکتورسازی ایران صحبت کرده است.

به گزارش دیجیاتور، عبدالله توکلی در حاشیه بازدید از خطوط ساخت و ساز تراکتورسازی ایران در تبریز گفت: روابط حکومتی‌های کلی وزارت صمت به این صورت است که نقشه راهی برای شرکت‌ها وجود داشته باشد و شرکت‌ها سال به سال به دو ویژگی در محصولاتشان توجه داشته باشند یکی این که بنا بر مصوبه حکومت، به پشتوانه مقررات ساماندهی وسایل نقلیه میزان آلاینده‌ها و مصرف سوخت محصولات سالانه ۵ درصد کاهش یابد.

وی افزود: موضوع دوم میزان ارزبری است که در دستورالعمل جدید داخلی‌سازی ابلاغ شده هدفگذاری به این صورت تعیین شده که به طور متوسط میانگین ارزبری سالانه ۱۰ درصد کاهش پیدا کند.

وی با بیان این که در تولیدی خودروی کشور میزان ساخت و ساز خودروهای سواری با میزان خودروهای تجاری تناسب ندارد، گفت: در حال حاضر بازار بکری در حوزه خودروهای تجاری وجود دارد که می‌تواند محرک توسعه صنعتی کشور باشد.

مدیر کل صنایع خودرویی وزارت صمت اظهار کرد: اگر نیازی در بازاری وجود دارد باید در فضایی رقابتی بتوانیم به این نیازها پاسخ دهیم بنابراین از تولیدکنندگان درخواست می‌شود با اتکا به زنجیره ارزش داخلی به صورت رقابت‌پذیر، محصولی را ساخت و ساز کنند که به نیازهای بازار به درستی پاسخ دهد.

توکلی گفت: از دید مصرف کنندگان مزیت‌های رقابتی که تولیدکنندگان داخلی دارند می‌توانند به نیازهای بازار داخل پاسخ مناسبی بدهند که در این زمینه نگرانی وجود ندارد چرا که این مزیت رقابتی به صورت طبیعی در تولیدکنندگان وجود دارد.

وی در خصوص موضوع بازرگانی بین‌الملل وسایل نقلیه به کشور افزود: وزارت صمت به دنبال رقابتی کردن بازار وسایل نقلیه است که البته در حوزه بازرگانی بین‌الملل، ارتقای کیفیت محصولات و قیمت مناسب نیز مدنظر است در این زمینه حکومت پیشنهاد بازرگانی بین‌الملل خودروهای نو را قبل از این‌که مقررات ساماندهی ابلاغ شود ارائه کرده بنابراین این اراده وجود دارد که بازرگانی بین‌الملل وسایل نقلیه انجام شود و بازار به سمت رقابتی شدن سوق پیدا کند.

مدیر کل صنایع خودرویی وزارت صمت تاکید کرد: در چند سال گذشته بازرگانی بین‌الملل وسایل نقلیه ممنوع بود ولی اکنون دوباره این اتفاق در حال انجام است.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۱۰۰ هزار خودروی ثبت سفارش شده وجود دارد که در آینده نزدیک شاهد تنوع محصولات وارداتی خواهیم بود.

توکلی با اشاره به اهمیت رشد ساخت و ساز و تحولات مثبتی که در عملکرد شرکت تراکتورسازی ایران رخ داده است، گفت: شرکت تراکتورسازی ایران ظرفیت‌های بسیار زیادی برای رشد ساخت و ساز دارد.

مدیر کل صنایع خودرویی وزارت صمت افزود: شرکت تراکتورسازی ایران با توجه به زنجیره ارزش متمرکزی که در درون این مجموعه ایجاد کرده است می‌تواند یک پیام مهم به جامعه صنعتی کشور داشته باشد آن هم این که اگر زنجیره ارزش داخلی متمرکز و هزینه‌های لجستیک پایین و انسجام حاکمیتی درون شرکت برقرار باشد می‌توانیم شاهد اتفاقات خوب در درون مجموعه‌ها باشیم.


روابط حکومتی‌های کلی وزارت صمت برای شرکت‌ها این است که نقشه راهی برای شرکت‌ها وجود داشته باشد و شرکت‌ها سال به سال به دو ویژگی در محصولاتشان توجه داشته باشند. یکی این که بنا بر مصوبه حکومت، میزان آلاینده‌ها و مصرف سوخت محصولات سالانه ۵ درصد کاهش یابد. موضوع دوم میزان ارزبری است که در دستورالعمل جدید داخلی‌سازی ابلاغ شده و به طور متوسط میانگین ارزبری سالانه ۱۰ درصد کاهش پیدا کند. در تولیدی خودروی کشور میزان ساخت و ساز خودروهای سواری با میزان خودروهای تجاری تناسب ندارد و بازار بکری در حوزه خودروهای تجاری وجود دارد که می‌تواند محرک توسعه صنعتی کشور باشد. از تولیدکنندگان درخواست می‌شود با اتکا به زنجیره ارزش داخلی به صورت رقابت‌پذیر، محصولی را ساخت و ساز کنند که به نیازهای بازار به درستی پاسخ دهد. مزیت‌های رقابتی تولیدکنندگان داخلی می‌توانند به نیازهای بازار داخل پاسخ مناسبی بدهند و نگرانی در این زمینه وجود ندارد چرا که این مزیت رقابتی به صورت طبیعی در تولیدکنندگان وجود دارد. وزارت صمت به دنبال رقابتی کردن بازار وسایل نقلیه است و ارتقای کیفیت محصولات و قیمت مناسب نیز مدنظر است. در حال حاضر حدود ۱۰۰ هزار خودروی ثبت سفارش شده وجود دارد که در آینده نزدیک شاهد تنوع محصولات وارداتی خواهیم بود. تراکتورسازی ایران ظرفیت‌های بسیار زیادی برای رشد ساخت و ساز دارد. اگر زنجیره ارزش داخلی متمرکز و هزینه‌های لجستیک پایین و انسجام حاکمیتی درون شرکت برقرار باشد، می‌توانیم شاهد اتفاقات خوب در درون مجموعه‌ها باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *