ایجاد منطقه آزاد صنایع دانش‌بنیان در ماکو

ایجاد منطقه آزاد صنایع دانش‌بنیان در «ماکو»


در جلسه‌ای که با حضور مقامات معاونت علمی، فناوری و دانش مالی دانش‌بنیان رییس‌جمهوری و سازمان منطقه آزاد ماکو برگزار شد، یک موافقت‌نامه همکاری به امضاء رسید. این توافق نامه با هدف ایجاد تعاملات و بستر مناسب برای توسعه زیرساخت‌های فناوری و پیشرفت در منطقه، به منظور ایجاد منطقه پیشرفت در ماکو و تبدیل آن به منطقه آزاد صنایع دانش‌بنیان ابراز تعهد شد. طبق این موافقت‌نامه، مبالغ قابل توجهی برای تامین مالی پروژه‌های فناورانه و زیرساخت‌ها در منطقه ماکو اختصاص یافته و بسترهای لازم برای توسعه زیست‌بوم پیشرفت و ترویج فعالیت‌های نوآورانه مهیا شده است. این توافق نامه همچنین اقداماتی را برای ایجاد شهرک فناوری، تأمین فضاهای لازم برای شرکت‌های فناور و نوآور، و ایجاد صندوق پژوهش و فناوری در منطقه آزاد ماکو دربرمی‌گیرد.

به گزارش دیجیاتور به نقل از معاونت علمی، فناوری و دانش مالی دانش‌بنیان رییس‌جمهوری، با حضور روح الله دهقانی معاون علمی، فناوری و دانش مالی دانش‌بنیان رییس‌جمهور، محمدجواد صدری مهر، دستیار معاون علمی، فناوری و دانش مالی دانش‌بنیان رئیس جمهوری در ساماندهی و توسعه زیرساخت‌های فناوری و پیشرفت و حسین گروسی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو، موافقت‌نامه همکاری با هدف بسترسازی و ایجاد تعامل در راستای توسعه زیرساخت ‏های زیست‌بوم پیشرفت و ایجاد و توسعه خدمات پیشران فناوری با ایجاد منطقه پیشرفت در ماکو و حرکت در جهت تبدیل به منطقه آزاد صنایع دانش‌بنیان منعقد شد.

در قالب این موافقت‌نامه همکاری، بسترسازی و ایجاد مشوق‌های مناسب در جهت توسعه فعالیت تیم‌ها و هسته‌های نوآور و خلاق، کسب و کارهای نوپا، واحدها و شرکت‌ دانش بنیان در منطقه آزاد ماکو برای ایجاد زیست‌بوم پیشرفت در دستور کار قرار گرفت.

در راستای توافقی که میان معاونت علمی و سازمان منطقه آزاد ماکو صورت گرفت، ضمن ایجاد شرایط مناسب برای سرمایه‏ گذاران و صندوق‏های سرمایه‌‏گذاری خطرپذیر برای حضور در منطقه آزاد ماکو و سرمایه‏ گذاری بر طرح‌‏های فناورانه و نوآورانه، بستر لازم برای ایجاد و توسعه زیرساخت‏های زیست‌بوم پیشرفت مانند مراکز پیشرفت، شتابدهنده‌ها، مراکز هم‌آفرینی، کارخانه‌های پیشرفت و پردیس‌های پارک علم و فناوری از سوی منطقه آزاد ماکو و معاونت علمی تخصیص داده خواهد شد.

با هدف تامین مالی پروژه‌های فناورانه و زیرساخت‌ها در منطقه ماکو، ۱۵۰ میلیارد تومان از محل تسهیلات تبصره ۱۸ جهت به شرکت‌های فناور برای ساخت کارخانه در شهرک فناوری ماکو اختصاص خواهد یافت.

همچنین مبلغ ۳۵۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات مالیاتی برای ایجاد ۴۰ سوله کوچک ساخت و ساز نیمه صنعتی واحدهای فناور و تأمین فضای لازم ساخت و ساز نیمه صنعتی در فضای شهرک فناوری در همکاری با پارک فناوری استان پیش بینی شده و ۳۰ میلیارد تومان نیز در قالب تجهیز، بهسازی فضا و توسعه فعالیت‌های پیشرفت متناسب با بسته حمایتی کارخانه‌های پیشرفت ابلاغ شده از طرف معاونت علمی، در نظر گرفته شده است.

همچنین با اولویت‌دهی به برنامه‌های توسعه پیشرفت در منطقه آزاد ماکو حمایت ۲۰ میلیارد تومانی از توسعه فعالیت‌های توسعه پیشرفت متناسب با بسته حمایتی ابلاغ شده از طرف معاونت علمی، اختصاص خواهد یافت.

فراهم کردن بسترهای لازم در خصوص اختصاص مزیت‌‏ها و بسته‏‌های حمایتی مادی و معنوی متناسب با توسعه زیست‌بوم پیشرفت، ترویج و اطلاع‌‏رسانی به زیست‌بوم پیشرفت کشور از اقدامات و برنامه‏‌های صورت گرفته در منطقه آزاد ماکو و همکاری در اخذ مجوزهای لازم در حکومت برای ایجاد و توسعه منطقه آزاد ماکو از دیگر تعهدات معاونت علمی، فناوری و دانش مالی دانش‌بنیان ریاست جمهوری در قالب این موافقت‌نامه همکاری است.

سازمان منطقه آزاد ماکو نیز متعهد شده است ضمن اختصاص تسهیلات اقامتی برای سکونت افراد فناور و نوآور در منطقه آزاد ماکو، فضاهای مناسب برای ایجاد شهرک فناوری با مساحت دست‌کم ۲۰ هزار متر و تخصیص فضا به دفتر کار شرکت‌های فناور و نوآور را فراهم کند.

همچنین ایجاد صندوق پژوهش و فناوری برای تأمین مالی فعالیت شرکت‌های فناور و نوآور در منطقه آزاد ماکو و اختصاص ۵۰ میلیارد تومان برای ایجاد زیرساخت‌های شهرک فناوری در منطقه آزاد ماکو و اختصاص مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان از محل تسهیلات ارزان قیمت برای تخصیص به شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور برای ساخت کارخانه و خط ساخت و ساز در شهرک فناوری منطقه آزاد ماکو از دیگر محورهای این توافق‌نامه همکاری است.


با حضور مقامات معنی زیرساخت‌های فناوری و پیشرفت در منطقه آزاد ماکو توسعه پیشران فناوری با ایجاد منطقه پیشرفت در ماکو و تبدیل به منطقه آزاد صنایع دانش‌بنیان انجام شد. ایجاد زیست‌بوم پیشرفت و شرایط مناسب برای سرمایه‌گذاران در منطقه آزاد، تامین مالی پروژه‌های فناورانه، ایجاد سوله کوچک ساخت و ساز نیمه صنعتی، ایجاد زیرساخت‌های زیست‌بوم پیشرفت، حمایت از توسعه فعالیت‌های پیشرفت و ایجاد مبلغ تومانی برای ایجاد زیرساخت‌های شهرک فناوری و خط ساخت و ساز در شهرک فناوری از جمله اقدامات توافق‌نامه همکاری معاونت علمی و سازمان منطقه آزاد ماکو است. تدابیری گنجاننده‌ حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور برای توسعه فعالیت‌های فناوری و پیشرفت در منطقه آزاد ماکو و ایجاد زیرساخت‌های شهرک فناوری و اختصاص منابع مالی جهت این منظور مورد بررسی قرار گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *