ایجاد زنجیره ارزش ساخت و ساز ماهی در قفس در منابع آبی‌های شمال کشور به فارسی می‌شود: توسعه زنجیره ارزش ساخت و ساز ماهی در قفس در منابع آبی‌های شمال کشور

ایجاد زنجیره ارزش تولید ماهی در قفس در آب‌های شمال کشور


توجه کشورها به خودکفایی در تأمین منابع آبی و غذا به عنوان یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌ها، اهمیت بیشتری پیدا کرده است. با توجه به محدودیت‌های منابع آبی شیرین در ایران، استفاده از روش‌های نوین ساخت و ساز پروتئین برای تأمین نیازهای کشور ضروری است. برای ایجاد زنجیره ارزش آبزی‌پروری در قفس با ظرفیت ساخت و ساز هزار و ۵۰۰ تن در منابع آبی‌های شمالی کشور، ۱۲ شرکت و مجموعه تاثیرگذار اقدامات لازم را انجام داده‌اند. این پروژه‌ها شامل تکمیل تجهیزات فناورانه، بهینه‌سازی مزارع، تجهیزات فرآوری و سایر فعالیت‌ها است که با همکاری اعضای زنجیره انجام خواهد شد.

به گزارش دیجیاتور به نقل از معاونت علمی، فناوری و دانش مالی دانش بنیان ریاست جمهوری، یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های تمامی کشورها، رسیدن به خودکفایی در تأمین منابع آبی و غذا است. ایجاد امنیت غذایی یکی از کلیدی‌ترین معیارهای حفاظت کشوری هر کشور و تضمین کننده رشد و توسعه پایدار از جنبه‌های مختلف است. با توجه به موقعیت جغرافیایی و اقلیم کشور ایران که با محدودیت جدی منابع آبی شیرین مواجه است، استفاده از روش‌های نوین ساخت و ساز پروتئین برای تأمین نیازهای کشور بسیار ضروری است.

کاهش جمعیت آبزیان دریائی، افزایش جمعیت کشور و بالا رفتن استانداردهای تغذیه نیز مزید بر این علت می‌باشد. علاوه بر این با توجه به روابط حکومتی‌های کلان کشور (سند برنامه ششم توسعه کشور و پیش نویس برنامه هفتم توسعه کشور)، پتانسیل فراوان منابع آبی‌های ساحلی ایران و توجه ویژه مقام معظم رهبری به توسعه دریا محور، استفاده از روش آبزی‌پروری در قفس برای تأمین پروتئین بدون استفاده از منابع منابع آبی شیرین ضروری است.

طی دو دهه اخیر تلاش‌ها و فعالیت‌های بسیاری در حوزه توسعه آبزی‌پروری در قفس صورت پذیرفته است. متأسفانه با وجود تمامی تلاش‌های صورت گرفته، در سالیان اخیر این تولیدی به نحو مناسبی توسعه نیافته که یکی از اصلی‌ترین دلایل آن عدم وجود زنجیره ارزش و شکل‌گیری خوشه‌های ساخت و ساز می‌باشد.

بر این اساس و با پیگیری های صورت گرفته از طرف دفتر برنامه ملی توسعه شهرک های گلخانه ای و شیلاتی، ۱۲ شرکت و مجموعه تاثیرگذار و دارای سابقه طولانی در بخش‌های مختلف این تولیدی از جمله ساخت و ساز تخم چشم زده، نرسری بچه ماهی به عنوان نهاده اولیه ساخت و ساز، سازماندهی بهداشتی، تغذیه‌ای و اجرایی مزارع آبزی‌پروری در قفس، مزارع آبزی‌پروری در خشکی (به عنوان مزارع پشتیبان و حد واسط)، فروش خارجی و بازرگانی محصولات ساخت و ساز شده، اتحادیه‌های صیادی و کارخانجات ساخت و ساز خوراک با الگوگیری از زنجیره های ارزش و تامین درصدد ایجاد یک زنجیره ارزش با ظرفیت ساخت و ساز هزار و ۵۰۰ تن با استفاده از تمامی فناوری‌های سخت افزاری و نرم‌افزاری کشور با هدف تغییر روند فعلی و تسریع در توسعه تولیدی آبزی‌پروری در قفس با تأکید بر منابع آبی های شمالی کشور برآمدند.

موضوع این تفاهم عبارت است از ایجاد زنجیره ارزش آبزی‌پروری در قفس به ظرفیت هزار و ۵۰۰ تن در منابع آبی‌های شمالی کشور و با پیش‌بینی تامین مالی مورد نیاز معادل شش هزار و دویست و پنجاه میلیارد ریال (۶۲۵۰ میلیارد ریال) مشتمل بر سه هزار و دویست و پنجاه میلیارد ریال (۳۲۵۰ میلیارد ریال) سرمایه‌ ثابت و سه هزار میلیارد ریال (۳۰۰۰ میلیارد ریال) سرمایه‌ در گردش.

مهم ترین پروژه های احصا شده برای ایجاد این زنجیره شامل تکمیل تجهیزات فناورانه مزرعه آبزی‌پروری در قفس از جمله تصویربرداری، نرم افزار سازماندهی مزرعه و… ، تکمیل تجهیزات و بهینه سازی مزارع حد واسط از جمله سیستم‌های نانو حباب، ازن و فیلتراسیون، ایجاد خط ساخت و ساز محصولات با ارزش افزوده از ضایعات ماهی جهت تامین مواد اولیه خوراک آبزیان، پروژه ساخت و ساز کنستانتره افزایش ایمنی ماهیان پرورشی با استفاده از گیاهان دارویی جهت کاهش مصرف آنتی بیوتیک، تکمیل و تجهیز واحد فرآوری از جمله دستگاه IQF، فرآوری خودکار و … ، طراحی و ساخت شناور پشتیبان مزرعه آبزی‌پروری در قفس، تکمیل تجهیزات سیستم مداربسته برای واحد تکثیر و نرسری، انجام پروژه به گزینی و ساخت و ساز تخم چشم زده تری پلویید ایرانی، ایجاد خط ساخت و ساز خوراک تخصصی بچه ماهیان (Fishmeal)، تامین وسایل نقلیه تخصصی حمل ماهی زنده و پروژه ساخت و ساز واکسن تخصصی دریای خزر است.

طی جلسه‌ای با حضور اعضای اصلی زنجیره ارزش و نیز نادرقلی ابراهیمی، مدیر برنامه ملی توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای و شیلاتی، موافقت‌نامه همکاری مشترک ذینفعان با حدود مسئولیت‌های مشخص از جمله تآمین بچه ماهی، ساخت و ساز خوراک، ساخت شناور پشتیبان، مزارع حد واسط، مزارع آبزی‌پروری در قفس و فرآوری به امضا رسید.

براساس این موافقت‌نامه مقرر شده اعضای زنجیره براساس مسئولیت های مشخص شده در آن، ضمن برنامه ریزی در جهت ایجاد زنجیره، همکاری لازم را برای اجرای پروژه های فناورانه تعریف شده انجام دهند. دفتر برنامه ملی در این مرحله ضمن بررسی و داوری طرح های پیشنهادی در زنجیره، روش های حمایتی لازم برای تأمین مالی اجرای پروژه ها را تعیین خواهد کرد.


ایجاد زنجیره ارزش آبزی‌پروری در قفس به ظرفیت هزار و ۵۰۰ تن در منابع آبی‌های شمالی کشور و پیامد موافقت‌نامه همکاری میان ذینفعان برای انجام پروژه‌های توسعه و تحقیقات فناورانه در این حوزه و تعیین راهکارهای اجرایی برای ایجاد استانداردهای ملی در ساخت و ساز ماهی در قفس از جمله نقاط مهمی است که در دستور کار این تولیدی قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *