انتشار یک آلبوم جدید در هنر صوتی اقوام/ نکات مهم برای توجه

انتشار یک آلبوم جدید در موسیقی اقوام/ به این نکته مهم توجه کنید


آلبوم جدید “هنر صوتی عرب های خوزستان” با تنوع آن از هنر صوتی شهری و روستایی تا هنر صوتی صحرانشینان و سایر گونه‌های محلی، وارد فرایند فروش محصولات موسیقایی شده است. پژوهشگر این آلبوم، محمود مشهودی، درباره جمعیت عرب خوزستان و تقسیمات آن‌ها به پنج دسته مختلف اشاره کرده و بر تنوع هنر صوتی های این منطقه تاکید کرده است. او همچنین به تأثیر هنر صوتی در مراسم های مختلف فرهنگی و اجتماعی اعراب خوزستان اشاره کرده و بر اهمیت مستقل بودن فعالیت های مردان و زنان در این مراسم ها تأکید دارد.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، «هنر صوتی عرب های خوزستان» عنوان یکی از تازه ترین آلبوم های مرتبط با هنر صوتی نواحی مشتمل بر هنر صوتی شهری و روستایی، هنر صوتی صحرانشینان و گونه‌های دیگر این منطقه است که وارد فرآیند فروش محصولات موسیقایی شد.

محمود مشهودی پژوهشگر این آلبوم موسیقایی درباره مجموعه «هنر صوتی عرب های خوزستان» نوشته است:

در ایران، بیشترین تراکم جمعیتی قومِ عرب واقع در جنوبِ غربی کشور و مناطقِ مرکزی، غربی و جنوبی استان خوزستان است. قوم عربِ ساکنِ استان خوزستان را می توان، بر اساس نوع زیست، معیشت و میراث، به پنج دسته عربِ حَضْری (شهری)، رِیفی (روستایی)، بَدَوی (صحرانشین)، مِعدان (هورنشین) و جِبیلات (عرب بختیاری) تقسیم کرد.

به‏‌جز سه نوع هنر صوتی «حَضْری» (شهری)، هنر صوتی «شَعبی‏ ـ رِیفی» (مردمی‏ ـ روستایی) و هنر صوتی مردم‌‏پسند، گونه های دیگری نیز در میان عرب‏‌های خوزستان رایج است.

نقش هنر صوتی در مراسمِ شادمانی، رقص، حرکات حماسی، عزاداری، مذهبی و لالایی بسیار مهم و تعیین کننده است، ولی در فعالیت هایی مانند کارهای گروهی و انفرادی، مراسمِ آیینی، بازی‌های کودکانه، مراسمِ طنز و روایت خیالی خوانی، می توان گفت، هنر صوتی در درجه دومِ اهمیت قرار می‌گیرد؛ به‏‌صورتی که گاهی نیز این دسته از مراسم بدون حضور هنر صوتی برگزار می شوند.

نکته بسیار مهمی که باید در میراث و هنر صوتی اعرابِ خوزستان به آن توجه شود مستقل‏‌بودن بیشترِ مراسم و فعالیت های فرهنگی‏ ـ اجتماعی زنان و مردان از یکدیگر است. از این رو، کارگان (رپرتوآر) های هنر صوتی آنان کاملا متفاوت با یکدیگر اجرا می‌‏شود.


آلبوم “هنر صوتی عرب های خوزستان” یکی از تازه ترین آثار هنر صوتی مرتبط با نواحی خوزستان است. مردم خوزستان به پنج دسته مختلف عرب٬ حضری، ریفی، بدوی، معدان و جبیلات تقسیم می‌شوند. علاوه بر هنر صوتی حضری و شعبی-ریفی، انواع دیگری از هنر صوتی نیز در میان عرب‌های خوزستان شایع است. هنر صوتی در مراسم‌های مختلفی نقش اساسی ایفا می‌کند، اما در بعضی از فعالیت‌ها مانند مراسم آیینی و بازی‌های کودکانه، هنر صوتی کمتر اهمیت دارد. در میراث عرب‌های خوزستان، جدایی میان مراسم و فعالیت‌های مردان و زنان بسیار مهم است و نوع اجرای هنر صوتی بستگی به این جدایی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *