انتشار داده‌های آزمون کارآموزی وکالت برای نخستین بار

انتشار داده های آزمون کارآموزی وکالت برای اولین بار 


در گفت و گو با مهر، حامد دهقان اظهار کرده که برای اولین بار داده‌های آزمون وکالت منتشر شده و افراد با بالاترین نمرات به عنوان کارآموز وکالت انتخاب شده اند. او همچنین به انتقادات و اعتراضات وکلا دادگستری به مقررات مذکور اشاره کرده و توضیح داده که پس از کارهای تدبیری، داده‌های آزمون کارآموزی وکالت منتشر شده و اطلاعات مربوط به نمرات و شرکت‌کنندگان در آزمون عمومی شده است. او همچنین به تحلیل دقیق داده‌های آزمون کارآموزی اشاره کرده و بیان کرده که آزمون ممکن است از استانداردهای مطلوبی برخوردار نبوده است.

حامد دهقان در گفت و گو با مهر با بیان اینکه برای اولین بار داده‌های آزمون وکالت منتشر شد، اظهار کرد: پس از رفع انحصار از آزمون وکالت مقرر شد افرادی که ٧٠ درصد میانگین یک درصد بالاترین نمرات کسب شده را اخذ کنند به عنوان کارآموز وکالت شروع به کار کنند.

وی افزود: تصویب مقررات مذکور باعث اعتراض برخی از ذی‌نفعان از جمله وکلای دادگستری شد زیرا آنها معتقد بودند که مقررات مذکور موجب شده افرادی که صلاحیت علمی ندارند جذب شوند. همچنین برخی از وکلای دادگستری در صدا و سیما و مطبوعات مدعی شدند افرادی با تراز نمره ٢ یا ٣ یا ۴ جذب شده‌اند.

این کارشناس حقوقی با اشاره به انتشار داده‌های آزمون کارآموزی وکالت برای نخستین بار تصریح کرد: فرآیند دسترسی به داده‌های آزمون بسیار سخت و پیچیده بود زیرا سازمان سنجش، مرکز وکلا و کانون وکلا از انتشار این اطلاعات تحت عنوان ممنوعیت انتشار اطلاعات شخصی و رعایت حریم خصوصی امتناع می‌کردند.

دهقان با بیان اینکه مکاتبات متعددی جهت انتشار داده‌های آزمون کارآموزی وکالت انجام شده است، خاطرنشان کرد: پس از اینکه سازمان سنجش همکاری‌های لازم جهت انتشار داده‌های آزمون کارآموزی وکالت را نداشت، نسبت به طرح مساله در کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات وزارت میراث و ارشاد اسلامی اقدام و سرانجام مقرر شد تا این اطلاعات منتشر شود. لازم به ذکر است در درخواست‌های عنوان شده صرفاً دریافت نمرات، تعداد شرکت کنندگان، انصرافی‌ها و سهمیه‌ای ها، ترازها و … مدنظر بود بنابراین ارائه این آمار مغایر با رعایت حریم و اطلاعات شخصی افراد نبود.

وی گفت: بر اساس آمار منتشر شده در آزمون کارآموزی وکالت سال ۱۴۰۲، ۱۰۳ هزار و ۲۷۳ نفر ثبت نام کرده که در روز آزمون ۱۶ هزار و ۸۳۱ نفر غایب و ۸۶ هزار و ۴۴۲ نفر در آزمون شرکت کرده‌اند که از این تعداد ۱۴ هزار و ۲۹۱ نفر مجاز شده‌اند.

این کارشناس حقوقی افزود: بیشترین نمره کل ۱۲ هزار و ۲۲۸، کمترین نمره کل منفی هزار و ۸۴۱، نمره حدنصاب سهمیه آزاد ۶ هزار و ۶۴۸، نمره حد نصاب ایثارگر ۵ هزار و ۶۹۸، تعداد مجاز شده‌ها با سهمیه آزاد ۱۲ هزار و ۶۰۱، تعداد مجاز شده‌ها با سهمیه ایثارگری ۲ هزار و ۱۸۵ نفر بوده است.

دهقان با بیان اینکه بالاترین تراز در آزمون وکالت ۱۵ هزار است و صرفاً یک نفر موفق به اخذ تراز بالاتر از ۱۲ هزار شده است، تاکید کرد: در این آزمون، ۱۳۵ نفر نمره بین ۱۰ هزار تا ۱۰ هزار و ۹۹۹، ۱۶ نفر نمره بین ۱۱ هزار تا ۱۱ هزار و ۹۹۹ دریافت کرده‌اند و بیشترین تعداد پذیرفته شدگان در ردیف نمره‌های ۶ هزار تا ۹ هزار بوده‌اند.

وی تاکید کرد: داده‌کاوی‌های آزمون کارآموزی وکالت سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که این آزمون یا از سطح بسیار بالایی برخوردار بوده و یا اینکه سوالات طرح شده از استانداردهای مطلوبی برخوردار نبوده زیرا فقط یک نفر از شرکت کنندگان موفق به اخذ نمره بالاتر از ۱۲ هزار شده است.


داده‌های آزمون وکالت برای اولین بار منتشر شد و نتیجه آن این است که بسیاری از ذی‌نفعان اعتراض داشتند. این اعتراضات به این دلیل بود که افرادی به عنوان کارآموز وکالت جذب شده بودند که صلاحیت علمی کافی نداشتند. در نهایت، مقرر شد که افرادی که ٧٠ درصد میانگین یک درصد بالاترین نمرات را کسب کرده بودند، به عنوان کارآموز وکالت شروع به کار کنند. این فرآیند دسترسی به داده‌های آزمون بسیار سخت بوده و تنها پس از فشارهای متعدد از سوی متخصصین حقوقی، این اطلاعات منتشر شد. به طور کلی، نتیجه نشان می‌دهد که آزمون وکالت سال ۱۴۰۲ از سطح بالایی برخوردار بوده یا سوالات آن از استانداردهای مطلوبی برخوردار نبوده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *