انتخاب مسیر و مقصد سفرهای نوروزی با استفاده از سامانه بارشی

انتخاب مسیر و مقصد سفرهای نوروزی با توجه به سامانه بارشی


با ورود سامانه بارشی جدید به کشور، احتمال وقوع سیلاب در استان‌های ایلام، خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد اعلام شده است. همچنین برای استان‌های کرمانشاه، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، تهران، قزوین، البرز، اصفهان و نواحی مرکزی کشور هشدار وضعیت نارنجی اعلام شده است. با توجه به این شرایط، شهروندان باید در سفرهای نوروزی خود از توقف در محل‌های خطرناک خودداری کرده و پاک‌زدایی و بازگشایی مجاری آبی و تخلیه اماکن و مراکزی که در معرض سیلاب قرار دارند را انجام دهند. همچنین باید آمادگی مناسب و حداکثری در دستگاه‌های اجرایی، خدماتی و امدادی فراهم شود تا در صورت وقوع سیلاب، بتوان به مواجهه با این بحران پیشگیری کرد.

به گزارش دیجیاتور، عیسی بزرگ‌زاده سخنگوی تولیدی منابع آبی درباره احتمال وقوع سیلاب با توجه به ورود سامانه بارشی جدید به کشور، گفت: با توجه به پیش‌بینی‌های سازمان پیش‌بینی آب و هوا مبنی بر شروع دور جدید بارش‌ها از اواخر روز دوشنبه، ۲۸ اسفندماه تا ظهر روز چهارشنبه، اول فروردین ماه در استان‌های ایلام، خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد هشدار وقوع آب‌گرفتگی صادر شده است.

وی افزود: برای بخش‌های وسیعی از ایران از جمله، کرمانشاه، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، تهران، قزوین، البرز، اصفهان و نواحی مرکزی کشور تا روز پنجشنبه هشدار وضعیت نارنجی صادر شده است.

سخنگوی تولیدی منابع آبی گفت: با توجه به آب‌گرفتگی‌هایی که در نتیجه همین مقدار بارش در کشور رخ داده است، پیش‌بینی می‌شود شاهد بالا آمدن سطح منابع آبی رودخانه‌ها و گرفتگی معابر و سطح بزرگراه‌ها باشیم که نیاز است برای سازماندهی این شرایط ارگان‌های مختلف با یکدیگر هم‌افزایی داشته باشند و سازماندهی سفرهای نوروزی توسط شهروندان در دستور کار قرار گیرد.

بزرگ‌زاده در خصوص الزاماتی که باید در سفرهای نوروزی رعایت شود، اظهار کرد: شهروندان باید متناسب با فعالیت سامانه‌های بارشی، زمان، مسیر و مقصد سفرهای خود را انتخاب و از توقف در حاشیه بزرگراه‌ها، بستر رودخانه‌ها و در بزرگراه‌های کوهستانی که احتمال وقوع زمین لرزه و ریزش سازه‌های تقاطعی وجود دارد، خودداری کنند؛ عشایر نیز در بستر رودخانه‌ها توقف نکنند.

به گفته وی، پاک زدایی و بازگشایی کامل مجاری آبی که به علت وجود نخاله و رسوبات ظرفیت منابع آبی‌گذاری آنها کاهش یافته است و همین‌طور تخلیه اماکن و مراکزی که در معرض سیلاب قرار می‌گیرند، ضروری است، بر همین اساس، لازم است آمادگی مناسب و حداکثری در همه دستگاه‌های اجرایی، خدماتی و امدادی شکل گرفته و گروه‌های عملیاتی تجهیز شوند.


آب‌گرفتگی‌ها در نتیجه بارش‌ها افزایش می‌یابد، پیش‌بینی می‌شود سطح منابع آبی رودخانه‌ها و بزرگراه‌ها تحت تأثیر قرار بگیرد. از شهروندان خواسته شده است توقف در محل‌های خطرناک از جمله بستر رودخانه‌ها و مسیرهای کوهستانی را لغو کنند. همچنین پاکسازی مجاری آبی و تخلیه اماکن تحت تأثیر سیلاب ضروری است و آمادگی در دستگاه‌های امدادی و خدماتی باید بیشتر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *