تسهیلات مالی برای کشاورزان خسارت دیده از حوادث غیرمنتظره موقتا تعلیق شد

امهال تسهیلات کشاورزان خسارت دیده از حوادث غیرمترقبه ابلاغ شد


نهاد مالی ایران بانک‌ها را ملزم به بخشودگی سود، کارمزد و جریمه‌های دیرکرد تسهیلات پرداختی تا دو میلیارد ریال برای بهره‌برداران بخش زراعت خسارت دیده از حوادث غیرمنتظره، به مدت یک سال، با سررسیدهای تا پایان سال ۱۴۰۲ اعلام کرد. بار مالی مربوط به این بخش توسط سازمان برنامه و برنامه‌ریزی مالی کشور پوشش داده خواهد شد و نهاد مالی موظف است هر ۶ ماه گزارش اجرای این بند را به کمیسیون‌های مربوط ارائه دهد.

به گزارش دیجیاتور، نهاد مالی بانک‌ها را موظف به بخشودگی سود، کارمزد و جریمه‌های دیرکرد تسهیلات پرداختی تا دو میلیارد ریال با سررسیدهای تا پایان ۱۴۰۲ تمامی بهره‌برداران بخش زراعت خسارت دیده از حوادث غیرمترقبه و استمهال اصل تسهیلات به مدت یک سال کرد.

در بخشنامه شماره ۰۳.۷۲۲ مورخ ۶ فروردین ماه سال ۱۴۰۳ آمده است: بدین وسیله بند «ض» تبصره (۷) مقررات برنامه‌ریزی مالی سال ۱۴۰۳ کل کشور به شرح ذیل ابلاغ می‌شود:

«ض‏‏‏‏- بانک‌های عامل موظفند نسبت به بخشودگی سود، کارمزد و جریمه‌های دیرکرد تسهیلات پرداختی تا دو میلیارد (۲،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال با سررسیدهای تا پایان سال ۱۴۰۲ تمامی بهره‌برداران بخش زراعت خسارت دیده از حوادث غیرمترقبه به ویژه آب‌گرفتگی، سرمازدگی و کم‌آبی با اولویت (متناسب با میزان وام و به صورت فصلی) و بر اساس آئین‌نامه اجرایی تدوین شده توسط سازمان برنامه و برنامه‌ریزی مالی کشور که به تصویب هیأت وزیران می‌رسد اقدام و اصل تسهیلات را به مدت یک‌سال استمهال کنند.

بار مالی ناشی از این بند تا مبلغ یکصد و پنجاه هزار میلیارد (۱۵۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال توسط سازمان برنامه و برنامه‌ریزی مالی کشور از محل بند «م» ماده (۲۸) مقررات الحاق برخی مواد به مقررات تنظیم بخشی از مقررات مالی حکومت (۲) تضمین و پرداخت خواهد شد.

نهاد مالی جمهوری اسلامی ایران موظف است گزارش تفصیلی عملکرد این بند را هر ۶ ماه یک‌بار به کمیسیون‌های زراعت، منابع آبی، ذخایر زمین و اکوسیستم و برنامه و برنامه‌ریزی مالی و محاسبات پارلمان ارائه کند.»

تضمین‌نامه و دستورالعمل اجرایی بند قانونی اشاره شده متعاقباً ارسال خواهد شد. بر این اساس، خواهشمند است دستور فرمائید مراتب به نحو مقتضی به واحدهای اجرایی ذی‌ربط ابلاغ شود.


بانک‌ها ملزم به بخشودگی سود، کارمزد و جریمه‌های دیرپرداز تسهیلات پرداختی تا دو میلیارد ریال با سررسید تا پایان ۱۴۰۲ به بهره‌برداران بخش زراعت خسارت‌دیده از حوادث غیرمترقبه، به خصوص آب‌گرفتگی، سرمازدگی و کم‌آبی کمک کنند، و تسهیلات را به مدت یک سال مهلت بدهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *