امسال بیش از ۲۵۰ میلیون اصله نهال ساخت و ساز شد.

امسال بیش از ۲۵۰ میلیون اصله نهال تولید شد


در نشست خبری سازمان ذخایر زمین و آبخیزداری، عباسعلی نوبخت اعلام کرد که طرح کاشت یک میلیارد درخت با اعتباری ۱۸ هزار میلیارد تومان برای ۴ سال نیاز دارد. این طرح در برنامه‌ریزی مالی سال ۱۴۰۲ ردیف شده و تاکنون اعتباری اختصاص داده نشده است. او افزود که در امسال بیش از ۲۵۰ میلیون اصله نهال ساخت و ساز شده است و برای اجرای این طرح تا پایان سال ۴۶ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. همچنین، اقدامات آبخیزداری در مناطق بحرانی سیستان و بلوچستان با اعتبار ۲,۲۰۰ میلیارد تومان قابل اجرا است و اگر پروژه‌های آبخیزداری به طور کامل انجام شود، سال‌های بعد ۶۰ میلیون مترمکعب منابع آبی به آبخوان‌ها اضافه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، عباسعلی نوبخت، رئیس سازمان ذخایر زمین و آبخیزداری و معاون وزیر جهاد زراعت در نشست خبری این سازمان با اشاره به کاشت یک میلیارد درخت گفت: طی مذاکراتی که ابتدای سال با نمایندگان پارلمان انجام شد در برنامه‌ریزی مالی ۱۴۰۲ ردیفی برای این طرح لحاظ شد.

وی افزود: این طرح ۱۸ هزار میلیارد تومان اعتبار برای ۴ سال نیاز دارد؛ یعنی سالی ۴۵۰۰ میلیارد تومان برنامه‌ریزی مالی می‌خواهد که نهایت در برنامه‌ریزی مالی ۲۳۷ میلیارد تومانی در نظر گرفته شد، البته هنوز تخصیص داده نشده است.

وی با بیان اینکه بر اساس گفتگوهای دیپلماتیک ۴۶ میلیارد تومان در نظر گرفته شده و احتمالاً تا پایان سال واریز شود، اظهار کرد: قرار بود برای امسال سالی ۲۵۰ میلیون اصله نهال ساخت و ساز شود که امسال بیش از ۲۵۰ میلیون اصله نهال ساخت و ساز شد.

به گفته معاون وزیر جهاد زراعت ۱۲۱ میلیون اصله نهال در بخش خصوصی و ۱۱۶ اصله نهال در بخش دولتی ساخت و ساز شده و بخشی نیز ذیل معاونت باغبانی ساخت و ساز شده است.

راهکار برای جلوگیری از خسارات سیلاب

نوبخت در ادامه به اقدامات انجام شده برای مقابله با آب‌گرفتگی در سیستان و بلوچستان و منطقه دشتیاری اشاره کرد و گفت: اقدامات انجام شده در منطقه دشتیاری باعث شد که آب‌گرفتگی اخیر خسارت چندانی به مزارع و باغات وارد نکند.

به گفته وی ۳۲ هزار هکتار مطالعات پیرامون فعالیت آبخیزداری در مناطق بحرانی سیستان و بلوچستان پایان یافته و قابلیت اجرا دارد و می‌توان با اعتبار ۲,۲۰۰ میلیارد تومان مشکلات منطقه را در این بخش رفع کرد.

رئیس سازمان ذخایر زمین و آبخیزداری کشور افزود: اقدامات اجرایی آبخیزداری ۹۰ میلیون هکتار از ۱۲۵ میلیون هکتار اراضی که در قلمرو فرسایش آبی است به پایان نرسیده است. اگر ۹۰ میلیون هکتار آبخیزداری در کشور انجام دهیم، می‌توانیم سالانه ۵۰ میلیارد مترمکعب منابع آبی به آبخوان‌ها اضافه کرد.

معاون وزیر جهاد زراعت تصریح کرد: یکی دیگر از برنامه‌های سازمان ذخایر زمین تمرکز در دشت سیستان است که ۸۰۰ هزار هکتار می‌شود. در غرب دشت سیستان ۲ میلیون هکتار عرصه وجود دارد که اگر فعالیت‌های آبخیزداری انجام شود بخش قابل توجهی از مشکلات منابع آبی منطقه حل خواهد شد.

به گفته وی اگر پروژه‌های آبخیزداری را به طور کامل انجام گردد در سال‌های بعد ۶۰ میلیون مترمکعب منابع آبی به آبخوان‌ها افزوده خواهد شد.

نوبخت در پایان با بیان اینکه برای احیای ۵۰ میلیون هکتار مرتع در کشور برای مدت ۵ سال برنامه‌ریزی انجام شده است، گفت: نظام نامه فعالیت مردمی سازی فعالیت‌های ذخایر زمین آماده شده ضمن اینکه کارگروه مبارزه با زمین خواری نیز برای مقابله با دانه درشت‌ها تشکیل شده که برخورد قاطع انجام می‌شود.


نتیجه گیری: تلاش برای کاشت یک میلیارد درخت به منظور حفاظت از اکوسیستم و جلوگیری از خسارات سیلاب در مناطق مختلف کشور انجام شده است. این طرح به اعتبار ۱۸ هزار میلیارد تومان نیاز دارد که تا الان ۲۵۰ میلیون اصله نهال ساخت و ساز شده است. اقدامات آبخیزداری نیز در سیستان و بلوچستان در جهت جلوگیری از خسارات سیلاب و فرسایش آبی انجام شده است و قابلیت اجرا دارد. تلاش برای افزایش منابع آبی به آبخوان‌ها از طریق پروژه‌های آبخیزداری در آینده هم ادامه خواهد داشت. همچنین برنامه‌هایی برای احیای مراتع و مبارزه با زمین خواری نیز در دستور کار قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *