افزایش نیما چشمگیر قیمت روغن زیتون در اتحادیه اروپا

افزایش ۵۰ درصدی قیمت روغن زیتون در اتحادیه اروپا


قیمت روغن زیتون در کشورهای اروپایی در طی یک سال گذشته با افزایش ۵۰ درصدی روبرو شده است. اطلاعات اداره آمار اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که این افزایش قیمت در برخی کشورها بیشتر از ۵۰ درصد و حتی تا ۶۹ درصد نیز بوده است. این افزایش قیمت ناشی از شرایط بد منابع آبی و هوایی در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ بوده و باعث کاهش ساخت و ساز روغن زیتون در کشورهایی مانند اسپانیا شده است. به عنوان مثال، قیمت روغن زیتون در یونان و اسپانیا به ترتیب ۶۷ و ۶۲.۹ درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور به نقل از راشاتودی، اطلاعات اداره آمار اتحادیه اروپا حاکی از آن است که قیمت روغن زیتون در کشورهای اروپایی طی یک سال گذشته ۵۰ درصد افزایش داشته است.

در واقع اطلاعات رسمی ارائه شده نشان می‌دهد قیمت روغن زیتون از ژانویه سال گذشته تا ژانویه سال جاری در اتحادیه اروپا به طور متوسط ۱.۵ برابر شده و در برخی کشورها بسیار بیشتر از این رقم بوده است.

به طور کلی در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ قیمت روغن زیتون در کشورهای اروپایی به طور مداوم بالا رفته و دلیل آن هم شرایط بد منابع آبی و هوایی بوده که کشت این محصول را دچار مشکل کرده است.

همانطورکه اشاره شد در برخی کشورهای اروپایی از جمله پرتغال هم افزایش قیمت روغن زیتون بیشتر از ۵۰ درصد بوده و تا ۶۹ درصد بالا رفته است.

فقط در ماه اکتبر قیمت روغن زیتون در اتحادیه اروپا ۳۷ درصد افزایش یافته است.

در یونان نیز قیمت روغن زیتون ۶۷ درصد رشد کرده و در اسپانیا به عنوان بزرگترین ساخت و ساز کننده و صادر کننده روغن زیتون در جهان نیز قسمت این ماده غذایی در یک بازه ۱۲ ماهه ۶۲.۹ درصد جهش داشته است.

گرمای شدید هوا ساخت و ساز روغن زیتون در اسپانیا در سال ۲۰۲۲-۲۰۲۳ را به کمتر از نصف رسانده و بنا اعلام وزارت زراعت این کشور ساخت و ساز اسپانیا به ۶۷۵ هزار تن سقوط کرده است.


افزایش قیمت روغن زیتون در اتحادیه اروپا در سال گذشته ۵۰ درصد بوده است. این افزایش قیمت به علت شرایط بد منابع آبی و هوایی و کمبود ساخت و ساز در کشورهای اروپایی اتفاق افتاده است. به عنوان مثال، در پرتغال و یونان قیمت روغن زیتون به بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته و در اسپانیا نیز افزایش ۶۷ درصدی داشته است. از اکتبر سال قبل تاکنون، قیمت این محصول در اتحادیه اروپا ۳۷ درصد رشد کرده است. این وضعیت نشان دهنده تنش‌ها و مشکلات ساخت و ساز روغن زیتون در سال گذشته در اروپا می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *