جدیدترین آمار نشان می‌دهد مصرف منابع آبی مشترکین تهرانی با افزایش ۳۳درصدی/ کم‌آبی امسال به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است.

افزایش ۳۳درصدی مصرف آب مشترکین تهرانی/خشکسالی امسال بی سابقه است


متن فوق خلاصه‌ای از مشکلات کم آبی در استان تهران و نیاز به سازماندهی صحیح مصرف منابع آبی است. بر اساس این متن، استان تهران در سه سال گذشته با کاهش بارندگی و کم‌آبی روبرو بوده و در امسال نیز برای چهارمین سال پیاپی با کم‌آبی مواجه است. افزایش مشترکین شرکت منابع آبی و فاضلاب در این دوره، همچنین بالا بودن سرانه مصرف منابع آبی از دیگر چالش‌ها در این منطقه به شمار می‌رود. مدیرعامل شرکت منابع آبی و فاضلاب استان تهران از اهمیت میراث سازی مصرف بهینه منابع آبی در جامعه و نقش هنرمندان در این زمینه صحبت کرده و تغییر میراث مصرف منابع آبی را جهت کاهش مصرف و جبران ناترازی منابع منابع آبی الزامی دانست. او با تاکید بر اهمیت سازماندهی صحیح مصرف منابع آبی برای مقابله با کم‌آبی، از هنرمندان و به خصوص اعضای خانه هنر هفتم خواسته است که در هر موقعیتی شهروندان را به مصرف بهینه منابع آبی دعوت کنند.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، محسن اردکانی صبح جمعه گفت: استان تهران در سه سال گذشته با کاهش بارندگی‌ها مواجه بوده است و امسال نیز برای نخستین بار چهارمین سال پیاپی کم‌آبی را تجربه می‌کند و این در حالی است که همواره در ۵۰ سال اخیر، پس از دو سال کم‌آبی با ترسالی مواجه بودیم.

وی افزود: در یک دهه اخیر، مشترکین شرکت منابع آبی و فاضلاب در استان تهران ۳۳ درصد افزایش یافته در حالی که منابع تأمین‌کننده منابع آبی تهران ثابت بوده است و از طرفی شرایط اقلیمی و افزایش دوره کم‌آبی‌ها موجب کاهش منابع آبی در دسترس شده است.

مدیرعامل شرکت منابع آبی و فاضلاب استان تهران همچنین بالا بودن میزان سرانه مصرف منابع آبی را یکی دیگر از چالش‌های این شرکت در شرایط کم‌آبی کنونی خواند و تصریح کرد: سرانه مصرف منابع آبی شهروندان تهرانی ۲۵۰ لیتر در شبانه‌روز است در حالی که در برخی کشورها با میانگین بارندگی سالانه ۷۵۰ میلی‌متر، سرانه مصرف شهروندان ۱۷۰ لیتر در شبانه‌روز است.

به گفته وی، سالانه ۱.۲ میلیارد مترمکعب منابع آبی در شهر تهران توزیع می‌شود که اگر ۲۰ درصد میزان مصارف کاهش یابد، می‌توانیم به اندازه گنجایش سد امیرکبیر صرفه‌جویی و چالش مهم کم‌آبی را برطرف کنیم.

اردکانی با بیان اینکه اسراف در مصرف کالای ارزشمندی همچون منابع آبی که بدون جایگزین و غیر قابل ساخت و ساز است، پذیرفته شده نیست، گشاده‌دستی شهروندان در بسیاری از مصارف روزانه منابع آبی ازجمله استحمام، شستشوی لباس و ظروف، آبیاری گل‌ها و باغچه‌ها را مصداق مصارف مسرفانه خواند و افزود: بخشی از این اسراف‌کاری، ناشی از قیمت ناچیز منابع آبی است چرا که منابع آبی ارزان‌ترین کالای سبد خانوار و بهای منابع آبی در ایران پایین‌ترین قیمت در جهان است.

وی میانگین منابع آبی بهای پرداختی ۵۵ درصد از خانوارهای تهرانی را ماهانه ۳۰۰ هزار ریال اعلام و تصریح کرد: اگرچه افزایش قیمت منابع آبی در کوتاه‌مدت بر روی مصارف اثرگذار است، اما جبران‌کننده ناترازی منابع و مصارف نیست بنابراین باید میراث مصرف منابع آبی در جامعه تغییر یابد.

مدیرعامل شرکت منابع آبی و فاضلاب استان تهران تغییر این میراث و سازماندهی تقاضا را نه به مفهوم کم مصرف کردن بلکه درست مصرف کردن دانست و افزود: یکی از ارکان مهم سازماندهی تقاضای منابع آبی، میراث‌سازی مصرف بهینه و آگاهی‌بخشی به شهروندان است که هنرمندان می‌توانند با زبان هنرمندانه در این زمینه مؤثر باشند.

وی تغییر اقلیم و کم‌آبی را واقعیتی انکارناپذیر خواند و گفت: از ابتدای خلقت تاکنون، بشر همواره در مقابله با کم‌آبی ناکام بوده است و هیچ راهی جز سازماندهی مصرف منابع آبی برای سازگاری و همراهی با این پدیده وجود ندارد و باید به مصرف بهینه منابع آبی عادت کنیم.

اردکانی از هنرمندان به‌ویژه اعضای خانه هنر هفتم درخواست کرد: سفیران منابع آبی باشند و در هر موقعیت ممکن که با مردم ارتباط دارند، آنان را به مصرف بهینه منابع آبی دعوت کنند چراکه غفلت در این زمینه به همه آسیب خواهد زد.


استان تهران در سه سال گذشته با کاهش بارندگی‌ها مواجه بوده است و امسال نیز برای نخستین بار چهارمین سال پیاپی کم‌آبی را تجربه می‌کند.
مشترکین شرکت منابع آبی و فاضلاب در استان تهران ۳۳ درصد افزایش یافته و منابع تأمین‌کننده منابع آبی تهران ثابت بوده است و شرایط اقلیمی و افزایش دوره کم‌آبی‌ها موجب کاهش منابع آبی در دسترس شده است.
بالا بودن میزان سرانه مصرف منابع آبی را یکی دیگر از چالش‌های شرکت منابع آبی و فاضلاب در شرایط کم‌آبی خواند و سرانه مصرف منابع آبی شهروندان تهرانی ۲۵۰ لیتر در شبانه‌روز است در حالی که در برخی کشورها با میانگین بارندگی سالانه ۷۵۰ میلی‌متر، سرانه مصرف شهروندان ۱۷۰ لیتر در شبانه‌روز است.
سالانه ۱.۲ میلیارد مترمکعب منابع آبی در شهر تهران توزیع می‌شود و اگر ۲۰ درصد مصارف کاهش یابد، می‌توانیم به اندازه گنجایش سد امیرکبیر صرفه‌جویی و چالش مهم کم‌آبی را برطرف کنیم.
اسراف در مصرف کالای ارزشمندی همچون منابع آبی پذیرفته شده نیست و قیمت ناچیز منابع آبی باعث اسراف‌کاری در مصارف روزانه منابع آبی شده است.
میانگین منابع آبی بهای پرداختی ۵۵ درصد از خانوارهای تهرانی را ماهانه ۳۰۰ هزار ریال اعلام و افزایش قیمت منابع آبی بر روی مصارف اثرگذار است اما جبران‌کننده ناترازی منابع و مصارف نیست.
تغییر این میراث و سازماندهی تقاضا به مفهوم کم مصرف نیست بلکه درست مصرف دانسته می‌شود و میراث‌سازی مصرف بهینه و آگاهی‌بخشی به شهروندان ارکانی مهم در سازماندهی تقاضای منابع آبی هستند.
تغییر اقلیم و کم‌آبی واقعیتی انکارناپذیر است و بشر هیچ راهی جز سازماندهی مصرف منابع آبی برای سازگاری و همراهی با این پدیده ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *