افزایش ۳۰ درصدی مرگ‌های ناشی از مشکلات زیست‌محیطی در کشور – به فارسی

افزایش ۳۰ درصدی مرگ‌های ناشی از آلودگی هوا در کشور


در نشست تخصصی بهداشت محیط، جعفر جندقی اعلام کرد که پیش‌نویس مقررات جامع بهداشت محیط آماده است و از فرهنگستان علوم علوم درمانی، انجمن‌های مختلف و موسسه آموزش عالی‌ها می‌خواهند تا در این زمینه به ما کمک کنند و یک مقررات جامع بنویسیم. وی همچنین به معضلات مشکلات زیست‌محیطی، فاضلاب، دخانیات و تقلب در مواد غذایی اشاره کرد و نیاز به اقدامات جدی برای رفع این مشکلات را بیان کرد. وی بیان کرد که باید از دستگاه‌های مختلف اجرایی، مطالبه‌گری داشته باشیم تا بتوانیم به بهداشت محیط مطالبه‌گری داشته باشیم.

به گزارش دیجیاتور، جعفر جندقی، در نشست تخصصی بهداشت محیط گفت: پیش‌نویس مقررات جامع بهداشت محیط آماده است و ما از فرهنگستان علوم علوم درمانی، انجمن‌های مختلف و موسسه آموزش عالی‌ها می‌خواهیم در این زمینه به ما کمک کنند که یک مقررات جامع بنویسیم و این موضوع دست ما را در حاکمیت باز می‌گذارد که بتوانیم در آینده‌ای نزدیک، در زمینه بهداشت محیط مطالبه گری داشته باشیم.

وی افزود: در مقررات مشکلات زیست‌محیطی چهار تکلیف به عهده سازمان سلامت گذاشته شده که به تکالیف خود عمل کرده است. یکی از این تکالیف رصد وضعیت هوا در شهرهای آلوده است و بررسی‌ها نشان داد از سال ۱۴۰۰ مرگ و میر ناشی از مشکلات زیست‌محیطی در ایران تا سال ۱۴۰۱ بیش از ۳۰ درصد افزایش داشته که این وضعیت بسیار نامناسب است.

جندقی گفت: سازمان سلامت در کنار سازمان اکوسیستم و سازمان دامپزشکی، تنها نهادهای نظارتی بر روی شاخص‌های بهداشتی کشور هستند که قدرت پیگیری و نظارت بر تخلفات احتمالی را به طور کامل دارند، گرچه قوانین موجود، اعلام جرم را علیه نهادهای آسیب‌رسان به بهداشت محیط در حد کافی فراهم نمی‌آورد.

وی خاطر نشان کرد: بهداشت محیط بر روی هوا، منابع آبی و غذا نظارت دارد و در اجلاس اکوسیستم اخیر شاهد بودیم که برای مشکلات زیست‌محیطی چه برنامه‌هایی در سطح جهانی مطرح شده است.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار سازمان سلامت ادامه داد: ما در چهار حیطه وظایف سازمان سلامت را خلاصه می‌کنیم و یکی از این حیطه‌ها، بحث حاکمیت است؛ اینکه چقدر توانسته‌ایم مطالبه‌گر باشیم و یکی از نکات بسیار مهم در این زمینه بحث مقررات است و مقررات باید دست ما را باز بگذارد که بتوانیم مطالبه‌گری داشته باشیم.

جندقی اذعان داشت: ماده ۱۳ مقررات به ما کمک می‌کند که از دستگاه‌های مختلف اجرایی که در زمینه بهداشت محیط فعالیت می‌کنند مطالبه‌گری داشته باشیم و ماده ۶۸۸ تعزیرات نیز دست سازمان سلامت را در این زمینه باز گذاشته تا در زمانی که تهدیدی علیه سلامت عمومی به ویژه بهداشت محیط ایجاد شود، سازمان سلامت اعلام جرم کند و بحث تهدید علیه سلامت عمومی بر عهده سازمان سلامت است.

وی گفت: از جمله وظایف سازمان سلامت، ارائه خدمت است و ما در بحث بهداشت محیط، خدمات نظارتی داریم و مواردی که مربوط به بهداشت محیط می‌شود و برای حیات انسان ضرورت دارد هوا، منابع آبی و غذا است که همه این موارد به بهداشت محیط برمی‌گردد.

جندقی به بحث مشکلات زیست‌محیطی اشاره کرد و افزود: بزرگ‌ترین معضل جهان بشر گرمایش جهانی و مشکلات زیست‌محیطی است، اکنون بسیاری از شرکت‌های بزرگ ماشین سازی دنیا که تا به حال ماشین‌های بنزین سوز ساخت و ساز می‌کردند، متعهد شدند تا سال ۲۰۲۷ بالای ۵۰ درصد تولیدات خود را به ساخت و ساز خودروهای برقی اختصاص دهند.

وی ادامه داد: باید بررسی شود که چه عواملی باعث این آلاینده‌ها‌ها می‌شود و اگرچه سازمان حفاظت اکوسیستم در این زمینه فعالیت دارد و پایش می‌کند، اما سازمان سلامت می‌تواند در راستای ماده ۶۸۸ علیه کسانی که به تکالیف قانونی خود عمل نمی‌کنند از نیروگاه‌ها و سازماندهی شهری‌ها که در ساخت و ساز آلاینده‌ها نقش دارند تا دستگاه‌های مختلف اجرایی مانند وزارت منابع هیدروکربن و…، اعلام جرم نماید.

جندقی گفت: بزرگ‌ترین معضل در بحث فاضلاب این است که از فاضلاب خام برای مصارف زراعت استفاده می‌شود و ما این موضوع را مطالبه‌گری کردیم و سازمان غذا و دارو سالیانه تقریباً ۴۰ هزار نمونه گیری انجام می‌دهد و بررسی‌ها نشان می‌دهد وضعیت محصولات زراعت چندان مناسب نیست.

وی با اشاره به وضعیت دخانیات در کشور، افزود: متأسفانه یک مافیای بزرگ در پشت پرده دخانیات وجود دارد و اینکه چرا باید یک بسته سیگار با یک ظاهر بسیار گران قیمت با نرخی بسیار پایین در اختیار مصرف کننده قرار گیرد و بسیار جای نگرانی است.

رئیس مرکز سلامت محیط کار سازمان سلامت در پایان گفت: وزارت زراعت باید بحث امنیت غذایی را جدی بگیرد و امنیت غذایی ما موضوع بسیار مهمی است و در دنیا بررسی‌ها نشان داده است که ۸۰ درصد تولیدات عسل تقلبی است و این نشان از این دارد که بحث تقلب در مواد غذایی در کشور ما نیز وجود دارد. همچنین در بحث ساخت و ساز زعفران نیز شاهد بحث تقلب در مواد غذایی هستیم و از رنگ‌های غیر مجاز و سرطان‌زا در ساخت و ساز زعفران استفاده می‌شود.

وی افزود: برای رفع این معضلات مرکز سلامت محی ط کار سازمان سلامت طرح‌های متعددی را برای پایش آلاینده‌های محیط در دست اجرا دارد تا با نظارت کافی و رصد مداوم، بانک‌های اطلاعاتی لازم درباره میزان مجاز مواد مختلف را فراهم آورده تا از ورود آلاینده‌ها به اکوسیستم و آسیب به سلامت مردم پیشگیری نماید.

نشست تخصصی بهداشت محیط با موضوع نقش آفرینی دانشجویان دکترا و دانش آموختگان جوان رشته فناوری طراحی بهداشت محیط در ارتقا سلامت کشور با حضور کامران باقری لنکرانی عضو پیوسته و رئیس گروه ارتقا سلامت فرهنگستان، علیرضا مصداقی نیا عضو پیوسته و عضو کارگروه ارتقا سلامت، رضا سعیدی عضو وابسته و عضو کارگروه کاهش مخاطرات محیطی و عضو گروه ارتقا سلامت فرهنگستان، و جمعی از اعضای گروه ارتقا سلامت فرهنگستان، دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته بهداشت محیط و اندیشمندان این حوزه، پنج شنبه ۳۰ آذرماه ۱۴۰۲ در محل کتابخانه فرهنگستان علوم علوم درمانی برگزار شد.


بهداشت محیط در مقررات مشکلات زیست‌محیطی چهار تکلیف
است. رصد وضعیت هوا در شهرهای آلوده از سال ۱۴۰۰ مرگ و نابمی‌کند و موضوع برای مشکلات زیست‌محیطی چه برنامه‌هایی در سطح جهانی مطرح شده‌است.
از فرهنگستان علوم علوم درمانی، انجمن‌های مختلف و موسسه آموزش عالی‌ها می‌خواهیم در این زمینه به ما کمک کنند
در زمینه بهداشت محیط در آینده‌ای نزدیک، در زمینه بهداشت محیط مطالبه داشته باشیم
و بررسی‌ها نشان داد مشکلات زیست‌محیطی در ایران تا سال ۱۴۰۱ بیش از ۳۰ درصد افزایش داشته
ما در چهار حیطه وظایف سازمان سلامت را خلاصه می‌کنیم
سازمان سلامت می‌تواند در راستای ماده ۶۸۸ علیه کسانی که به تکالیف قانونی خود عمل نمی‌کنند از فاضلاب خام برای مصارف زراعت استفاده می‌شود و ما این موضوع را مطالبه‌گری کردیم
مرکز سلامت محیظ کار سازمان سلامت طرح‌های متعددی را برای پایش آلاینده‌های محیط در دست اجرا دارد
نشست تخصصی بهداشت محیط با موضوع نقش آفرینی دانشجویان دکترا و دانش آموختگان جوان رشته فناوری طراحی بهداشت محیط در ارتقا سلامت کشور با حضور کامران باقری لنکرانی عضو پیوسته و رئیس گروه ارتقا سلامت فرهنگستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *