افزایش 150 میلیون مترمکعبی ظرفیت ساخت و ساز گاز ایران تا سال ۱۴۰۶

افزایش ۱۵۰ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز ایران تا سال ۱۴۰۶


محمدحسین متجلی اعلام کرد که طرح‌های توسعه در تولیدی منابع هیدروکربن و گاز برای حفظ و تقویت ساخت و ساز گاز کشور در حال اجراست. او به طرح توسعه میدان گازی کیش و پیشرفت در فرآیندهای تکمیل چاه‌ها و خرید خط لوله اشاره کرد و اعلام کرد که مطالعات برای توسعه میدان گازی مشترک فرزاد B در حال انجام است. همچنین اعلام شد که با اجرای طرح‌های توسعه، ساخت و ساز روزانه گاز کشور به مقدار قابل توجهی افزایش خواهد یافت و ظرفیت ساخت و ساز گاز در میدان‌های مختلف بهبود خواهد یافت.

به گزارش دیجیاتور، محمدحسین متجلی با بیان اینکه به‌منظور حفظ و نگهداشت ساخت و ساز گاز کشور، طرح‌هایی در مأموریت منابع هیدروکربن و گاز پارس تعریف شده است، گفت: مرحله نخست طرح توسعه میدان گازی کیش در حال اجراست و تاکنون چهار حلقه چاه این میدان از سوی شرکت ملی حفاری ایران تکمیل شده و آماده ساخت و ساز است.

وی افزود: مناقصه خرید خط لوله این میدان گازی در حال انجام است؛ همچنین مباحث مرتبط با شرکت تأسیسات دریایی در حال اخذ مجوزهای لازم است.

مدیرعامل شرکت منابع هیدروکربن و گاز پارس با اشاره به طرح توسعه میدان گازی مشترک فرزاد B گفت: اکنون مطالعات طراحی پایه توسعه این میدان مشترک در حال انجام است و پیمانکار آن نیز شرکت پتروپارس خواهد بود که جکت این میدان از سوی شرکت تأسیسات دریایی ساخته می‌شود.

متجلی بیان کرد: میدان بعدی در افزایش ساخت و ساز گاز، میدان گازی پارس شمالی است که مطالعات طراحی پایه برای فاز یک در مراحل نهایی است و در حال انجام مناقصه برای ساخت جکت این میدان هستیم، همچنین برای دیگر بخش‌ها مانند حفاری و خط لوله، بسته‌های مناقصه آماده شده و سال آینده این مناقصه به نتیجه خواهد رسید.

وی به طرح توسعه میدان گازی بلال اشاره کرد و افزود: بسته‌های مختلف برای توسعه این میدان نهایی شده و تنها بسته تأمین خط لوله باقی مانده که مناقصه آن از سوی شرکت پتروپارس به‌عنوان پیمانکار اصلی این فاز برگزار می‌شود.

مدیرعامل شرکت منابع هیدروکربن و گاز پارس با بیان اینکه در فاز ۱۱ پارس جنوبی و روی سکوی ۱۱ B چهار چاه تکمیل شده و ساخت و ساز گاز از آن در جریان است، گفت: با تکمیل حفاری چاه پنجم، به‌زودی این چاه عملیاتی می‌شود و عملیات حفاری چاه ششم را آغاز می‌کنیم.

متجلی ادامه داد: برای سکوی ۱۱ A نیز مباحث مختلف مانند نصب جکت در حال انجام است و حفاری روی این موقعیت فرآیند مناقصه را در پتروپارس می‌گذراند. سکوهای ۱۱ A و B به‌صورت قرارداد آی‌پی‌سی و با تامین مالی پتروپارس در حال انجام است.

وی با بیان اینکه با اجرای گام نخست طرح‌های توسعه‌ای در چهار میدان گازی، تا پایان سال ۱۴۰۶ ساخت و ساز روزانه گاز کشور معادل بیش از پنج فاز استاندارد پارس جنوبی افزایش می‌یابد، تصریح کرد: ظرفیت هر فاز پارس جنوبی ۲۸ میلیون مترمکعب در روز است و با این حساب ۱۵۰ میلیون مترمکعب در روز به ظرفیت ساخت و ساز گاز کشور افزوده خواهد شد.

مدیرعامل شرکت منابع هیدروکربن و گاز پارس با تأکید بر اینکه افزایش ساخت و ساز گاز از مرحله اول طرح توسعه میدان پارس شمالی ۲۸ میلیون مترمکعب در روز خواهد بود، گفت: از میدان مشترک فرزاد B نیز روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب گاز ساخت و ساز خواهد شد.

متجلی افزود: ساخت و ساز در فاز نخست میدان گازی کیش نیز معادل سه فاز استاندارد پارس جنوبی خواهد بود و روزانه ۱۴ میلیون مترمکعب گاز در گام نخست از میدان بلال ساخت و ساز می‌شود.

وی ادامه داد: در مجموع با اجرای کامل طرح‌های توسعه‌ای در شرکت منابع هیدروکربن و گاز پارس، معادل ۱۳ فاز استاندارد پارس جنوبی به ساخت و ساز گاز کشور افزوده می‌شود.

مدیرعامل شرکت منابع هیدروکربن و گاز پارس با بیان اینکه ردیف نخست پایانه جاسک آماده بهره‌برداری است، گفت: آن بخشی که مربوط به شرکت منابع هیدروکربن و گاز پارس است پیشرفت خوبی داشته و آماده دریافت منابع هیدروکربن خام از خط لوله منابع هیدروکربن خام گوره – جاسک خواهیم بود.


طرح‌های توسعه گازی کشور، انجام مناقصات برای خط لوله و نصب جکت در میدان‌های گازی، افزایش ساخت و ساز گاز از میدان‌های مختلف، پیشرفت در طرح‌های تمدید و توسعه، افزایش ظرفیت ساخت و ساز گاز از میدان‌های پارس جنوبی و شمالی، آمادگی پایانه جاسک برای بهره‌برداری از منابع هیدروکربن خام هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *