افزایش ظرفیت ساخت و ساز برق به مقدار ۸۵۳۸ مگاوات از آغاز حکومت سیزدهم

افزایش ظرفیت تولید برق به میزان ۸۵۳۸ مگاوات از ابتدای دولت سیزدهم


امسال با شعار «جهش ساخت و ساز با مشارکت مردم» در سال ۱۴۰۲ به توجه و تاکید بر ساخت و ساز ملی و مشارکت همگانی مردم در این هدفگذاری ملی پرداخته شد. اهمیت تقویت بنیه ساخت و ساز داخلی برای دستیابی به رشد پایدار مالی جلب توجه کشورهای پیشرفته است. وزارت نیرو نیز از ابتدای حکومت سیزدهم در حوزه برق و انرژی اقداماتی انجام داده است که منجر به افزایش ظرفیت ساخت و ساز برق، تأمین برق پایدار برای صنایع، و افزایش توان تصفیه‌خانه‌های منابع آبی شده است. برنامه‌ریزی‌ها برای افزایش توان تأمین منابع آبی از طریق سدها و طرح‌های آبرسانی نیز در دستورکار قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور در حالی از سال ۱۴۰۲ با شعار «مهار تورم و رشد ساخت و ساز» عبور کردیم؛ مقام معظم رهبری امسال را سال «جهش ساخت و ساز با مشارکت مردم» نامگذاری کردند.

انتخاب این شعار بیانگر اهمیت توجه به ساخت و ساز ملی و نقش حیاتی مشارکت همگانی مردم در تحقق این هدفگذاری ملی است. امروزه دستیابی به توسعه مالی و رشد پایدار در گرو تقویت بنیه ساخت و ساز داخلی کشورهاست. به همین دلیل کشورهای پیشرفته و دارای قدرت برتر مالی با تکیه بر ظرفیت‌های تولیدی خود، توانسته‌اند استقلال و خودکفایی را تضمین کرده و به رشد پایدار مالی دست یابند.

این کشورها به واسطه این رویکرد از جهش در ساخت و ساز به عنوان موتور محرکه رشد و شکوفایی مالی خود استفاده کرده و در این مسیر از ظرفیت همراهی و همکاری آحاد اعضای جامعه حداکثر بهره را می‌نام تجاری.

تابستان امسال بخش تولیدی کشور شاهد رکوردهای کم‌نظیری در رشد ساخت و ساز بود که این موضوع به دلیل تلاش‌های وزارت نیرو برای تأمین برق پایدار محقق شد. همچنین در حوزه منابع آبی نیز پیشبرد طرح‌ها و پروژه‌های آبرسانی به نقاط مختلف کشور در دستورکار قرار گرفت که بخش قابل توجهی از آن عملیاتی شد.

در این باره لازم است گریزی به اقدامات وزارت نیرو در خصوص رشد ساخت و ساز از ابتدای حکومت سیزدهم بزنیم.

افزایش ظرفیت ساخت و ساز برق به میزان ۸۵۳۸ مگاوات در مقایسه با میانگین سالانه ۲۵۰۰ مگاوات در دوره حکومت‌های یازدهم و دوازدهم، بهره‌برداری از ۵۸۸۸ مگاوات نیروگاه حرارتی در مقایسه با میانگین سالانه ۱۵۸۴ مگاوات در دوره حکومت‌های یازدهم و دوازده، شروع عملیات اجرایی احداث نیروگاه‌های خودتأمین توسط صنایع انرژی‌بر بزرگ به میزان ۶۴۰۰ مگاوات و راه‌اندازی ۱۲۰۰ مگاوات بخش بخار نیروگاه‌های گازی کشور (معادل کل عملکرد ۸ ساله حکومت‌های یازدهم و دوازدهم) از جمله اقداماتی است که از ابتدای فعالیت حکومت سیزدهم در حوزه برق و انرژی محقق شده است.

ارتقای توان ساخت و ساز و رفع محدودیت ساخت و ساز نیروگاه‌های موجود به میزان ۲۰۰۰ مگاوات (معادل کل عملکرد ۸ ساله حکومت‌های یازدهم و دوازدهم)، برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری از ۵۴۰۰ مگاوات انرژی تجدیدپذیر در سال ۱۴۰۳ (معادل ۷.۵ برابر عملکرد ۸ ساله حکومت‌های یازدهم و دوازدهم) و کاهش مصرف بخش خانگی حدود ۱۲ میلیارد کیلووات ساعت (۲۰ درصد) بدون اعمال هیچ‌گونه خاموشی علی‌رغم افزایش بیش از ۲ میلیونی مشترکین و افزایش قابل توجه دمای هوا را می‌توان در همین مقوله مورد اشاره قرار داد.

اما به منظور رشد ساخت و ساز و رونق مالی، تأمین برق مورد نیاز صنایع حتی در گرم‌ترین روزهای سال و در زمان پیک مورد توجه جدی وزارت نیرو قرار گرفت، در این راستا با پیشبرد استراتژی‌های مختلف موفق شد برق بیشتری را به بخش ساخت و ساز کشور تزریق کند که نتیجه آن افزایش میزان برق تحویلی به صنایع در زمان اوج بار سال ۱۴۰۲ معادل بیش از ۲۵ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۰ است.

در همین راستا شاهد افزایش انرژی تحویلی به صنایع فولاد، سیمان، کلیه صنایع فلزی، خودروسازی و کلیه مشترکین انرژی‌بر در شش ماه نخست سال ۱۴۰۲ نسبت به ابتدای حکومت به ترتیب به میزان ۱۶.۵ درصد، ۹.۶ درصد، ۲۵.۴ درصد، ۴.۴ درصد و ۸.۷ درصد بودیم.

اما در حوزه منابع آبی نیز اقدامات مختلفی در دستورکار قرار گرفت که می‌توان به افزایش توان تأمین منابع آبی از طریق بهره‌برداری یا آبگیری از سدهای چمشیر، چراغ ویس و امیرآباد، بابا حیدر، عمارت، باغان و کهیر با حجم مخزن مجموعاً ۲۹۵۰ میلیون مترمکعب، بهره‌برداری از ۲۱ واحد تصفیه‌خانه منابع آبی و طرح آبرسانی به ظرفیت ۹۳۳ هزار مترمکعب در روز در مقایسه با میانگین سالانه ۶ واحد تصفیه‌خانه منابع آبی در دوره حکومت‌های یازدهم و دوازدهم و بهره‌برداری از ۲۰ سامانه نمک‌زدایی به ظرفیت ۱۷۸ هزار متر مکعب در روز در مقایسه با میانگین سالانه ۳ سامانه در دوره حکومت‌های یازدهم و دوازدهم اشاره کرد.

همچنین در این راستا از ۳۱ واحد تصفیه‌خانه فاضلاب به ظرفیت ۷۷۰ هزار مترمکعب در روز در مقایسه با میانگین سالانه ۱۱ واحد تصفیه‌خانه فاضلاب در دوره حکومت‌های یازدهم و دوازدهم بهره‌برداری شد.

شروع عملیات اجرایی طرح انتقال منابع آبی دریای عمان به استان‌های شرق کشور و بزرگ‌ترین منابع آبی‌شیرین‌کن جهان در خشکی، جلب مشارکت صنایع منابع آبی‌بر در اجرای ۵ طرح بزرگ آبرسانی از دریا (۶ برابر کل ظرفیت تا ابتدای حکومت سیزدهم) و راه‌اندازی سامانه سازماندهی توأمان منابع آبی و برق با قابلیت پایش لحظه‌ای مصرف منابع آبی و انرژی مشترکان برای اولین بار در حکومت سیزدهم در همین مقوله مورد توجه قرار گرفت.

عملیات آبرسانی به ۳۹۳۰ روستا و برنامه‌ریزی برای افزایش روستاهای تحت پوشش به ۱۰ هزار روستا تا پایان حکومت تکمیل شده است (افزایش جمعیت تحت‌پوشش از ۸۲ درصد ابتدای حکومت سیزدهم به ۸۷ درصد).

همچنین در نهایت بازتخصیص منابع منابع آبی مصرفی صنایع کشور با هدف تأمین منابع آبی مورد نیاز صنایع از منابع آبی غیر متعارف ۸۸۸ واحد صنعتی بزرگ با مصرف ۱.۷ میلیارد مترمکعب تاکنون ابلاغ شده و مابقی با سرعت در حال انجام است.


در دوره حکومت‌های یازدهم و دوازدهم، تلاش‌های وزارت نیرو برای تأمین برق پایدار و افزایش توان ساخت و ساز برق باعث رشد بی‌نظیر در ساخت و ساز شده است. این اقدامات همچنین منجر به افزایش تحویل برق به صنایع و کاهش مصرف بخش خانگی به‌صورت قابل توجهی شده است. به همین ترتیب، اقداماتی در حوزه منابع آبی نیز انجام شده و توان تأمین منابع آبی از طریق بهره‌برداری از سدها و تصفیه‌خانه‌های منابع آبی افزایش یافته است. با اجرای طرح‌های مختلف، برنامه افزایش روستاهای تحت پوشش و توزیع منابع منابع آبی برای صنایع کشور نیز در دستور کار قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *