افزایش فروش خارجی محصولات ایرانی به روسیه در حکومت سیزدهم

افزایش صادرات محصولات ایرانی به روسیه در دولت سیزدهم


در نشست خبری پایان هفدهمین جلسه کمیسیون مشترک همکاری‌های مالی ایران و روسیه، الکساندر نواک به افزایش حجم بازرگانی دوجانبه ایران و روسیه در سال ۲۰۲۲ که به ۶ میلیارد دلار رسید اشاره کرد. وی همچنین به توسعه مسافرت و توریسم و خدمات مسافرت و توریسم بین دو کشور، افزایش همکاری‌های در حوزه‌های انرژی، منابع هیدروکربن، گاز، خودروسازی و فناوری‌های پیشرفته اشاره کرد. موانع برداشته شده و سازوکارها برای تبادل مالی تبیین شده‌اند. وی همچنین به امضای موافقت‌نامه بین شرکت‌های هر دو کشور برای ساخت و ساز قطعات و ماشین‌آلات اشاره کرد و مسیر همکاری‌ها تا سطح جهانی ادامه خواهد یافت. از سفیران دو کشور نیز قدردانی کرد و اظهار کرد که همکاری‌ها ادامه خواهد داشت و نتایج آن‌ها سال آینده مشخص خواهد شد.

به گزارش خبرنگار دیجیاتور، الکساندر نواک در نشست خبری پایان هفدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های مالی ایران و روسیه با اشاره به اینکه حجم بازرگانی دوجانبه ایران و روسیه در سال ۲۰۲۲ رکوردی تازه ثبت کرد و به سالانه ۶ میلیارد دلار رسید، گفت: از طرف روسیه حجم تجاری ۲.۳ میلیارد بوده و ایران نیز حدود ۲.۱ میلیارد دلار محصولات به روسیه صادر کرده است.

وی به توسعه مسافرت و توریسم و خدمات مسافرت و توریسم بین دو کشور اشاره کرد و افزود: در این زمینه موانع برداشته می‌شود.

معاون نخست‌وزیر روسیه ادامه داد: توسعه ظرفیت در حوزه انرژی و در عین حال همکاری در زمینه منابع هیدروکربن، گاز، پتروشیمی، خودروسازی و خدمات وجود دارد، در کمیسیون مشترک همکاری‌های مالی دو کشور بررسی کردیم که حجم این مبادلات می‌تواند افزایش یابد.

نواک تصریح کرد: همکاری‌های مستقیم بین دو کشور بیشتر شده و تلاش بر این است میان شوراهای تجاری سازوکارها و زیرساخت‌های لازم ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه موانع بانکی بین دو کشور نیز در حال حل‌وفصل هستند، گفت: سازوکارهای مهمی برای تبادل مالی تبیین شده است.

معاون نخست‌وزیر روسیه با تأکید بر توجه به استفاده از توان دانش‌بنیان‌ها و فناوری‌های پیشرفته افزود: مسائل پیشین باید ادامه یابد و در کنار آن توجه به فناوری‌های دانش‌بنیان و پیشرفته مورد توجه باشد؛ به ویژه فناوری‌های های‌تک (پیشرفته و سطح بالا) و تولیدات نو ظرفیت زیادی برای همکاری دارد.

نواک ادامه داد: موافقت‌نامه بین شرکت‌های نامی روسیه برای ساخت و ساز قطعات و ماشین‌آلات امضا شده و همه این نوسازی تجهیزات در میدان‌های نفتی نیازمند فناوری‌های دانش‌بنیان است، شرکت مپنا در این حوزه فعال و اکنون محصولات باکیفیتش مورد توجه شرکت‌های روس است.

وی تصریح کرد: در فناوری فضایی و داروها نیز اقدام‌های خوبی انجام شده است و این مسیر ادامه می‌یابد تا دو کشور در سطح جهانی مطرح شوند.

معاون نخست‌وزیر روسیه در پایان اظهار کرد: از سفیران دو کشور قدردانی می‌کنم، ما هفتگی نشست‌هایی با سفیر ایران در روسیه داریم و پیگیری‌ها به نتیجه رسیده است. همکاری‌ها ادامه خواهد داشت و سفیران دو کشور کار را در بالاترین سطح ممکن ادامه می‌دهند و نتیجه کار امروز را سال آینده خواهیم دید.


گزارش نشست پایان هفدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های مالی ایران و روسیه به رکورد جدید حجم بازرگانی دوجانبه ایران و روسیه در سال ۲۰۲۲ اشاره نمود. این حجم بازرگانی به سالانه ۶ میلیارد دلار رسیده است. همچنین، توسعه مسافرت و توریسم و خدمات مسافرت و توریسم بین دو کشور بحث شده و موانع آن بررسی شده است. همچنین، توسعه ظرفیت ها در حوزه انرژی و همکاری در زمینه های مختلف منابع هیدروکربن، گاز، پتروشیمی، خودروسازی و خدمات مورد توجه قرار گرفته است. برای حل موانع بانکی بین دو کشور نیز اقدامات مورد توجهی انجام شده است. همچنین، همکاری های مستقیم بین دو کشور در حال افزایش است و تمرکز بر تبادلات مالی و تکنولوژی پیشرفته قرار دارد. توسعه شرکت‌ها و تولیدات قطعات و ماشین‌آلات در حوزه منابع هیدروکربن و فناوری فضایی نیز بحث شده است و اقدامات موثری انجام شده است. از سفیران دو کشور نیز تقدیر و تشکر شده و همکاری‌های آینده بین دو کشور تاکید شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *