افراد معلول با شرکت در جشنواره‌ها به جامعه باز می‌گردند

افراد معلول با حضور در جشنواره‌ها به آغوش جامعه بازمی‌گردند


در حاشیه بیست و هشتمین جشنواره بین المللی صحنه نمایش کودک و نوجوان، سلیمه ذبیحی، کارگردان و نویسنده نمایش ازدواج مبارک، اهمیت و تاثیر مثبت این نوع جشنواره ها بر روحیه افراد معلول را بیان کرد. او بیان کرد که صحنه نمایش علاوه بر ابراز درون و رشد تعادل جسمی، می تواند به توانایی ایجاد ارتباط با دیگران، کمک کند. نمایش ازدواج مبارک که براساس زندگی مردم امروز شکل گرفته است، داستانی از رویدادی جالب و خنده دار است که با استفاده از الگوهای رایج نمایش های خیمه شبازی، تماشاچی را سرگرم می کند.

سلیمه ذبیحی، کارگردان و نویسنده نمایش ازدواج مبارک در حاشیه بیست و هشتمین جشنواره بین المللی صحنه نمایش کودک و نوجوان که در اردکان برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری چنین جشنواره‌هایی تاثیر سازنده و ارتقاء دهنده ای در روحیه افرادی دارد که هر کدام دچار معلولیت های مختلفی هستند، اینکه این افراد در کنار کسانی قرار بگیرند که دچار معلولیت نیستند، نقطه قوت و تفاوت این جشنواره با دیگر جشنواره هاست.

وی افزود: هدف از کار کردن در حوزه صحنه نمایش عروسکی با معلولان کم توان ذهنی این است که آنها با قدرت‌ها و قابلیت‌های خود آشنا شوند، علاوه بر آن، صحنه نمایش به عنوان وسیله ای برای ابراز درون، رشد تعادل جسمی، توانایی ایجاد ارتباط با دیگران، کمک به تکامل فکری و روانی آنان موثر است.

ذبیحی در مورد نمایش ازدواج مبارک و حضورش در بخش فراگیر جشنواره بین المللی صحنه نمایش کودک و نوجوان نیز گفت: رویداد نمایشی ازدواج مبارک براساس زندگی مردم در دنیای امروز شکل گرفته است، این نمایش ازدواج مبارک را روایت می‌کند که درآن مبارک عاشق طیاره شده و مرشد برای مبارک به خواستگاری می‌رود ‌و موجبات وصلت او با طیاره را فراهم می‌کند.

وی عنوان کرد: در این نمایش از الگوهای رایج و مرسوم نمایش های خیمه شبازی برای خنداندن و سرگرم کردن تماشاچی استفاده شده که در آن بار اصلی خنداندن بردوش مبارک قرار دارد و بخش عمده ای از شوخی ها در جدال کلامی او با مرشد تجلی می یابد.


ذبیحی به نتیجه رسید که برگزاری جشنواره های صحنه نمایش برای افراد معلول تاثیر سازنده و ارتقاء دهنده ای در روحیه آنها دارد و توانایی ارتباط آنان با دیگران را تقویت می کند. او همچنین باور دارد که کار کردن در حوزه صحنه نمایش با افراد کم توان ذهنی، آنها با قابلیت های و قدرت های خود آشنا می شوند و صحنه نمایش به عنوان وسیله ای برای رشد تعادل جسمی، ایجاد ارتباط با دیگران و کمک به تکامل فکری و روانی آنان مؤثر است. همچنین، نمایش ازدواج مبارک بر اساس زندگی مردم در دنیای امروز شکل گرفته است و از الگوهای مرسوم خیمه شبازی برای خنداندن و سرگرم کردن تماشاچی استفاده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *