اصلاح انتشار گواهی اوراق بهادار سپرده خاص در صورت بروز مشکلات

اصلاح انتشار گواهی اوراق سپرده خاص در صورت احراز مشکلات


وزیر امور مالی و دارایی، سید احسان خاندوزی، درباره انتشار گواهی اوراق سپرده خاص با سود ۳۰ درصد در پروژه‌های خاص، اظهاراتی داشت که محدودیت انتشار این گواهی‌ها برای تأمین مالی پروژه‌های ویژه است و نهاد مالی نیز اقدامات لازم را انجام داده است. او در صورت بروز نگرانی از افزایش قیمت مواد اولیه، تصریح کرد که موضوع دوباره بررسی شده و اصلاحی اعمال خواهد شد. انتقاداتی نیز از سوی برخی از افراد اعمال شده است که با انتشار این گواهی‌ها، هزینه تسهیلات بانکی افزایش می‌یابد و قیمت مواد اولیه نیز افزایش خواهد یافت.

به گزار خبرنگار دیجیاتور، سید احسان خاندوزی وزیر امور مالی و دارایی در مورد انتشار گواهی اوراق سپرده خاص (با سود ۳۰ درصد) اظهار کرد: انتشار محدود گواهی سپرده برای پروژه‌های خاص در ستاد مالی حکومت مطرح و بعد از هماهنگی انجام شده است. اما توجه کنید که این گواهی‌ها برای تأمین مالی پروژه‌های ویژه است زیر بازدهی بالایی دارند و حق مردم و سهامداران است که بیشتر از منفعت آن سپرده گذاری در پروژه‌های خاص استفاده کنند.

وی افزود: بنابراین انتشار گواهی اوراق سپرده خاص (با سود ۳۰ درصد) در ستاد مالی حکومت مطرح و تصمیم گرفته شده بود که انتشار محدود این اوراق برای پروژه‌های ویژه در دستور کار قرار بگیرد.

خاندوزی تصریح کرد: نهاد مالی هم همان موضوعی که در ستاد مالی حکومت تصمیم گرفته شده بود را اجرایی کرد.

وی در مورد نگرانی تولیدکنندگان مبنی بر تأثیر انتشار این گواهی‌ها بر بالا رفتن قیمت مواد اولیه، افزود: اگر دغدغه‌هایی وجود داشته باشد باید دوباره بررسی شود. بعد از بررسی مجدد، اصلاحی اگر لازم باشد صورت می‌گیرد.

گفتنی است، چندی پیش صمد حسن زاده رئیس اتاق بازرگانی ایران ضمن انتقاد از انتشار این اوراق گفته بود که «نرخ سود ۳۰ درصد اوراق، سبب «بالا رفتن هزینه تسهیلات از شبکه بانکی»، «افزایش قیمت مواد اولیه با توجه نوسانات ارزی»، «نیاز به افزایش سرمایه در گردش»، «افزایش قیمت تمام شده و افزایش بی‌‎‌رویه قیمت محصولات و گرانی» خواهد شد.»


گواهی‌ها برای تأمین مالی پروژه‌های ویژه استفاده می‌شود و باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *