تحمل ایران از خطاهای محاسباتی فرانسه باعث آسیب جدی به اسرائیل می‌شود!

اسراییل به سرنوشت اشتباه محاسباتی فرانسه در الجزایر دچار می‌شود!


تجاوز اسرائیل به غزه به عنوان یک اشتباه محاسباتی بزرگ برای اسرائیل توصیف شده است و به تشدید مقاومت و افزایش خشم در سراسر جهان عرب منجر خواهد شد. سردبیر نشریه میدل ایست آی تحلیلی را ارائه داده و بیان کرده است که تجاوز اسرائیل به غزه باعث تغییر کل چهره خاورمیانه شده است، اما نه به نحوی که حکومت اسرائیل یا حکومت‌های آینده از آن بهره ببرند. همچنین، افزوده است که حملات حماس در طول دو ماه گذشته به موفقیتی که در غزه به دست آورده‌اند، نرسیده است. تبعات مالی این منازعه نیز به تبدیل اسرائیل به یک کشور عادی نمی‌تواند منجر شود. با انجام تجاوز به غزه، اسرائیل مشابه اشتباهی که فرانسه در الجزایر مرتکب شد، را انجام می‌دهد. محبوبیت حماس نیز از ابتدای منازعه افزایش یافته است.

به گزارش دیجیاتور، پایگاه خبری میدل ایست آی روز شنبه در گزارشی نوشت: تجاوز به غزه «یک اشتباه محاسباتی بزرگ برای اسراییل» است و علاوه بر اینکه «یک فاجعه اخلاقی و امنیتی است، به تشدید مقاومت دامن زده و شراره‌های خشم را دوباره در سراسر جهان عرب برافروخته خواهد کرد.»

بر پایه این گزارش، «دیوید هرست»، سردبیر این نشریه انگلیسی در مقاله‌ای گفت که تجاوز اسراییل به غزه منجر «به تغییر کل چهره خاورمیانه، همانطور که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل وعده داده بود، شد، اما نه به گونه‌ای که حکومت او یا حکومت‌های آینده ممکن است از آن بهره ببرند.»

هرست افزود: «حتی انتفاضه اول و دوم (فلسطینیان) هم به موفقیتی که حماس در غزه در طول دو ماه گذشته به دست آورد، دست پیدا نکرد.»

سردبیر میدل ایست آی در تحلیل خود از دورنمای منازعه غزه با هشدار به تبعات مالی این منازعه ضد تل آویو نوشت: «ممکن است نتیجه این منازعه به یک حالت درگیری مداوم (فرسایشی) سوق پیدا کند که در این صورت، اسراییل نخواهد توانست ادعا کند که یک کشور عادی به سبک کشورهای غربی است.»

هیرست خاطرنشان کرد: «میتوت حماس (نابودی حماس) یک شعار به زبان عبری است و هدف حکومت جنگی اسراییل پس از گذشت دو ماه از ویران سازی غزه، تحقق این شعار بود، اما اینک، آنان می‌توانند آن شعار را نیز اصلاح کنند و تبدیل به میتوت اسراییل شود، زیرا پیامدهای این منازعه ممکن است بدین شکل خود را نمایان سازد.»

مطبوعات‌نگار انگلیسی اظهار داشت: اسراییلی‌ها همان اشتباهی را انجام می‌دهند که فرانسوی‌ها در الجزایر مرتکب شدند، زمانی که نیروهای فرانسوی بین سال‌های ۱۹۵۴ تا ۱۹۶۲ بیش از ۱.۵ میلیون الجزایری را کشتند، آنان معتقد بودند که با این اقدام، در منازعه پیروز خواهند شد، اما پس از پایان منازعه، آنان ناچار به ترک الجزایر و زمینه استقلال الجزایر برای الجزایری‌ها فراهم کردند.»

به گفته هرست، «طبق ارزیابی‌های نهادهای اطلاعاتی آمریکا از آغاز منازعه غزه، محبوبیت حماس به شکل چشمگیری افزایش یافته است.»

ارتش رژیم صهیونیستی در هفتاد و هفتمین روز از عملیات طوفان الاقصی با پشتیبانی کامل آمریکا و اروپا در شرایطی با ماشین کشتار خود در نوار غزه در حال ویران کردن زیرساخت‌ها و جنایت بشری است که مانع از ورود اقلام اساسی ساکنان غزه از جمله منابع آبی، دارو، غذا و سوخت است و تاکنون دست کم ۲۰ هزار و ۵۷ نفر در غزه شهید و بیش از ۵۳ هزار و ۳۲۰ تن دیگر مجروح شده‌اند.


تجاوز به غزه اشتباه محاسباتی برای اسراییل است و یک فاجعه اخلاقی و امنیتی است. این تجاوز، مقاومت را تشدید کرده و خشم را در جهان عرب برافروخته خواهد کرد. تغییر کل چهره خاورمیانه از نتیجه این تجاوز است، اما اسراییل نمی‌تواند از آن بهره‌برداری کند. انتفاضه‌های فلسطینی هم به موفقیت حماس در طول دو ماه گذشته نرسیدند. ممکن است این منازعه به یک حالت درگیری مداوم و فرسایشی منجر شود که اسراییل را از وجود یک کشور عادی محروم کند. هدف حکومت جنگی اسراییل پس از ویران‌سازی غزه، نابودی حماس بود، اما پیامدهای این منازعه ممکن است تبدیل به میتوت اسراییل شود. اسراییل در تجاوز به غزه همان اشتباهی را انجام می‌دهد که فرانسوی‌ها در الجزایر مرتکب شدند. محبوبیت حماس از آغاز منازعه غزه به شکل چشمگیری افزایش یافته است. عملیات طوفان الاقصی منجر به ویران‌سازی زیرساخت‌ها و جنایت‌های بشری گردیده است و تأثیرات وحشتناکی بر روی ساکنان غزه داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *