ایران وسایل نقلیه مسئول عدم تحویل پژو پارس به مشتریان است.

استاندارد: ایران خودرو مسوول عدم تحویل پژو پارس به مشتریان است


در پی درخواست تمدید مجوز ساخت و ساز خودروی پژو پارس از سوی مدیرعامل ایران وسایل نقلیه، نتایج گزارشات وزارت صمت نشان داد کیفیت محصولات پرتیراژ آن شرکت بسیار پایین بوده و عدم انطباق‌های متعدد نشانگر عدم اهتمام ایران وسایل نقلیه به ارتقای ایمنی و رعایت استانداردها است. سازمان ملی استاندارد نیز تأکید کرده که رعایت استانداردها و دستورالعمل‌های تأیید نوع و تطابق ساخت و ساز بر اساس آزمون‌ها و گزارشات بازرسی ملاک تصمیم‌گیری برای مجوز ساخت و ساز خودروهاست. در انتها، علی‌رغم تذکرات قانونی، ایران وسایل نقلیه بدون اطمینان از رعایت استانداردها و تأییدیه سازمان ملی استاندارد، به پیش‌فروش خودروها پرداخته است که این امر ممکن است منجر به عدم تحویل خودروهای پیش‌فروش شده به مصرف کننده شود.

به گزارش دیجیاتور، در پی ارسال نامه مدیرعامل ایران وسایل نقلیه به سازمان ملی استاندارد ایران مبنی بر درخواست تمدید مجوز ساخت و ساز خودروی پژو پارس، مهدی انگورج مدیرکل دفتر تخصصی ارزیابی انطباق صنایع ترانزیت و ماشین‌آلات سازمان ملی استاندارد در نامه‌ای به مدیرعامل ایران‌وسایل نقلیه اعلام کرد: نتایج گزارشات کیفی منتشر شده توسط وزارت صمت بیانگر کیفیت بسیار پایین محصولات پرتیراژ آن شرکت بوده و عدم انطباق‌های متعدد که منجر به تشکیل بیشترین تعداد کمیسیون ماده ۴۲ در حوزه خودرویی این سازمان شد، نشانگر نداشتن اهتمام جدی آن مجموعه به ارتقای ایمنی و رعایت موازین استانداردها است.

در بخش دیگر این نامه آمده است: آنچه ملاک تصمیم‌گیری این سازمان در تأیید یا عدم تأیید مجوز شماره‌گذاری برای هر وسایل نقلیه، رعایت الزامات استانداردها و دستورالعمل تأیید نوع و تطابق ساخت و ساز بر اساس نتایج آزمون‌های ادواری و گزارشات شرکت‌های بازرسی است لذا فارغ از مدل، نوع و نام تجاری، خودروها در صورت رعایت الزامات مذکور از نظر این سازمان قابلیت ساخت و ساز و صدور مجوز شماره‌گذاری را خواهند داشت.

انگورج در این نامه به اظهارات مدیر عامل ایران‌وسایل نقلیه درباره تصمیم این شرکت برای کاهش و خاتمه عرضه وسایل نقلیه پژو پارس به خاطر زیان‌ده بودن آن نیز اشاره و عنوان کرده است که این موضوع نیز ناشی از عدم سازماندهی درست هزینه ساخت و ساز و قیمت تمام شده است و ارتباطی با وضعیت استاندارد محصول ندارد.

در پایان نامه ذکر شده، علی‌رغم تذکرات قانونی قبلی و تعهدات شرکت ایران‌وسایل نقلیه در مورد لزوم اطمینان از رعایت استانداردها و اخذ تاییدیه این سازمان برای پیش‌فروش و فروش خودروها در سامانه‌های مربوطه، مشاهده می‌شود مغایر با ماده ۱۵ مقررات تقویت و توسعه نظام استاندارد مصوب سال ۱۳۹۶ پارلمان و قبل از حصول اطمینان کامل از این موارد نسبت به پیش فروش گسترده برخی از خودروها اقدام شده است. چنانکه به خوبی مطلعید به هر علتی که امکان تحویل خودروهای پیش‌فروش شده به مصرف کننده میسر نشود بر اساس ضوابط تمامی مسؤولیت‌ها در مقابل مشتریان به عهده آن شرکت است.


گزارشات کیفی بیانگر کیفیت پایین محصولات ایران‌وسایل نقلیه است.
‌انطباق‌های متعدد نشانگر عدم اهتمام این شرکت به ایمنی و استانداردها است.
الزامات استانداردها معیار تصمیم‌گیری مجوز شماره‌گذاری خودروها است.
تصمیم شرکت برای کاهش عرضه وسایل نقلیه پژو پارس مبنی بر زیان‌دهی آن است.
عدم سازماندهی هزینه ساخت و ساز و قیمت تمام شده علت اصلی این مشکل است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *