اروپا اولین کشوری در جهان است که قانونی برای کنترل AI تصویب کرد.

اروپا اولین قانون جهان را برای کنترل هوش مصنوعی تصویب کرد


مقررات AI در اتحادیه اروپا با هدف قانونی کردن مدل‌های AI با تأثیر بالا ارائه شده است، در حالی که برای سیستم‌های AI با ریسک بالا نیز الزامات خاص شفافیت و قوانین کپی رایت اتحادیه اروپا تعیین شده است. این مقررات محدودیت‌هایی بر استفاده حکومت‌ها از نظارت بیومتریک در اماکن عمومی برای موارد خاص جنایی، جلوگیری از تهدیدهای واقعی مانند حملات تروریستی و تحقیق درباره افراد مظنون به جرائم خطرناک تعیین کرده است. این مقررات به تصویب ۵۲۳ قانونگذار اتحادیه اروپا رسیده است و پیش بینی می‌شود که در سال ۲۰۲۶ اجرایی شود، با در نظر گرفتن اینکه برخی از بخش‌های آن زودتر اجرایی خواهند شد.

به گزارش دیجیاتور به نقل از رویترز، مقررات AI که نوشتن آن از ۳ سال قبل آغاز شد در حالی ارائه می شود که سیستم های AI مولد مانند جی پی تی چت اوپن ای آی، چت بات جمینی گوگل و غیره بسیار محبوب شده اند و در نتیجه نگرانی ها درباره اخبار جعلی و اطلاعات اشتباه افزایش یافته است.

مقررات مذکور مدل های AI با مقاصد عمومی و تاثیرگذاری بالا را قانونمند می کند و سیستم های AI با ریسک بالا نیز باید الزامات خاص شفافیت و قوانین کپی رایت اتحادیه اروپا را رعایت کنند.

در کنار این موارد مقررات مذکور استفاده حکومت از نظارت بیومتریک در اماکن عمومی را به موارد خاص جنایی، جلوگیری از تهدیدهای واقعی مانند حملات تروریستی و تحقیق درباره افراد مظنون به جرائم خطرناک را محدود می کند.

تیری برتون کمیسیونر بازارهای داخلی اتحادیه اروپا در این باره می گوید: من از پارلمان اروپا برای مقررات AI پشتیبانی می کنم که در حقیقت نخستین چهارچوب کامل و الزام آور جهانی برای سیستم های AI معتبر است. اروپا اکنون یک تعیین کننده استاندارد جهانی برای AI معتبر است.

در کل ۵۲۳ قانونگذار اتحادیه اروپا به تصویب این رای موافق دادند. کشورهای اتحادیه اروپا قرار است در ماه می به طور رسمی موافقت خود با مقررات را اعلام کنند و پیش بینی می شود این مقررات در ۲۰۲۶ میلادی اجرایی شود هر چند برخی از بخش های آن زودتر اجرایی خواهند شد.

پارلمان اتحادیه اروپا و کشورهای این منطقه در دسامبر ۲۰۲۳ پس از ۴۰ ساعت مذاکره به توافقی اولیه دست یافتند. شرکت های خاطی در معرض جریمه ۷.۵ میلیون یورو یا ۱.۵ درصد از درآمد تا ۳۵ میلیون یورو یا ۷ درصد از درآمد شان قرار دارند.


مقررات AI اتحادیه اروپا در حال ارائه است و تاثیرگذاری بالا را قانونی می کند.این مقررات از شفافیت و قوانین کپی رایت اتحادیه اروپا حمایت می کند. استفاده حکومت از نظارت بیومتریک محدود به موارد جنایی و تهدیدهای واقعی می شود.منابع معتبر حمایت از این مقررات را دارند و توافق نهایی تا ۲۰۲۶ میلادی اجرا خواهد شد.شرکت های خاطی مجازات مالی سنگین خواهند دید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *