پرسونا سینمایی روحانی پروین اعتصامی در اثر سینمایی معجزه پروین

ارایه تصویری روان از پروین اعتصامی در فیلم معجزه پروین


در روز اول محفل سینمایی آرمان، به همراه برگزاری جشنواره بین‌المللی اثر سینمایی فجر، نشستی با محوریت اثر سینمایی “معجزه پروین” و شخصیت پروین اعتصامی برگزار شد. در این نشست، علی محمد مؤدب به تحلیل و بحث درباره اثر سینمایی پرداخت و اشاره کرد که ادبیات ردیف‌دار یکی از مهمترین عناصر میراث ایرانی است و ادبیات ردیف‌دار به تجارب انسانی ایرانیان مربوط می‌شود. ایشان با اشاره به نقش ادبیات ردیف‌دار در حفظ میراث ایرانی اسلامی تاکید کرد که اگر از ادبیات ردیف‌دار و شاعران غافل شویم، در واقع از تمدن آنها غافل شده‌ایم. همچنین، علی محمد مؤدب بیان کرد که در تصویر پروین اعتصامی از شاعر معروف ایران، تلاش شده است تا یک تصویر ساده و قابل فهم از او ارائه شود و این نوع اثر هنری می‌تواند به شناخت بهتر مردم از نوشتار خلاقانه ایران کمک کند. در ادامه، محمد قائم خانی به این نکته اشاره کرد که اگر این اثر سینمایی توسط بخش خصوصی ساخته می‌شد ممکن است قابل قبول‌تر بود، اما وقتی که یک دستگاه حاکمیتی فیلمساز است، مسئله این است که چه نوع تصویری از پروین اعتصامی ارائه می‌شود؟ آیا تصویر درست و دقیقی از او به تماشاگران منتقل می‌شود؟ در این میان، مهمترین سؤال برای مدیران و فیلمسازان این است که چگونه روایتی داریم و چه چیزی را روایت می‌کنیم. دومین دوره محفل اندیشه آرمان با محوریت اثر سینمایی‌های جشنواره فجر تا مطالعات تاریخی ۲۲ بهمن در سالن بصیرت مجتمع فرهنگی سیزده آبان برگزار می‌شود.

به گزارش دیجیاتور، اولین روز محفل سینمایی آرمان، همزمان با چهل و دومین دوره جشنواره بین‌المللی اثر سینمایی فجر، عصر شنبه ۱۳ بهمن در سالن بصیرت مجموعه سیزده آبان برگزار شد.

در این نشست که بعد از نمایش اثر سینمایی «معجزه پروین» با محوریت پروین اعتصامی برگزار شد، علی محمد مؤدب شاعر و دستیار وزیر میراث و ارشاد اسلامی در حوزه ادبیات ردیف‌دار به تحلیل و گفتگو پیرامون اثر سینمایی پرداخت.

علی محمد مؤدب گفت: اگر به هر ایرانی بگوییم ده نفر از مفاخر ایرانی را نام ببر قطعاً در بین آنها نام چند شاعر را خواهیم داشت و دلیلش هم این است ادبیات ردیف‌دار عصاره تجارب انسانی ایرانیان است و میراث ایرانی اسلامی در طول مطالعات تاریخی از مسیر ادبیات ردیف‌دار و نوشتار خلاقانه حفظ شده است و در جای دیگر از دنیا نظیر ندارد. اگر از شاعران و ادبیات ردیف‌دار غافل بشویم از ستون مهم خیمه تمدنی غفلت شده ایم.

وی افزود: در صدا و سیما تصویری که از شاعر ارائه می‌شود تصویر درستی نیست شاعر را انسانی متفنن معرفی کرده اند در صورتی که شاعر سیمای جدی یک انسان ایرانی است سوال مهم این است که در ذهن مردم چه ذهنیتی نسبت به شعرا وجود دارد شعرا مأموریت فرازمانی دارند و با انسان در مقیاس مطالعات تاریخی گفتگو می‌کنند در این حوزه جز معدود کارها اثر قابل توجه‌ای وجود ندارد.

این شاعر با اشاره به اثر سینمایی معجزه پروین گفت: در این اثر سینمایی سعی شده بود تصویری روان و ساده و قابل فهم در مورد شاعر نامی ایران پروین اعتصامی ارائه شود حالا چقدر در این امر موفق بوده را باید کارشناسان هنر هفتم هم در موردش اظهار نظر کنند. من به هر اثر هنری که در زمینه ادبیات ردیف‌دار و شاعری انجام شود خوشبین هستم زیرا می‌تواند به شناخت دقیق‌تر مردم از مفاخر نوشتار خلاقانه ایران کمک کند.

ای کاش اثر سینمایی معجزه پروین توسط بخش خصوصی ساخته می‌شد

در ادامه نشست محمد قائم خانی نویسنده و پژوهشگر گفت: اگر این اثر سینمایی حاصل سرمایه گذاری تهیه کننده خصوصی بود قابل قبول تر بود، اما زمانی که یک دستگاه حاکمیتی ساخت و ساز کننده اثر سینمایی است دستگاهی که نگران بازگشت هزینه اش نیست مهم‌ترین سوال که بعد از دیدن این اثر سینمایی در ذهن شکل می‌گیرد این است که آن نهاد و سازنده اثر به دنبال چه بوده اند و در نظر داشتن چه تصویری از شاعر نامی پروین اعتصامی ارائه دهند؟

وی ادامه داد: در روایت آثار تاریخی آفتی که وجود دارد این است که فیلمسازان و مدیرانی که اعتبارات ساخت اثر سینمایی را تأمین می‌کنند از مطالعات تاریخی که همیشه مهجور بوده سپری در برابر اثر خود می‌سازند مهمترین مسئله در این اثر سینمایی این است که ما با چه مواجه ایم آیا تصویر دقیق و درستی از پروین اعتصامی ارائه می‌شود چه تصویری از زن شاعر معاصر که یکی از قله‌های ادبیات ردیف‌دار فارسی است ارائه می‌شود؟

قائم خانی گفت: مشکل اصلی این است که وقتی کار حمایتی است چشم بر بسیاری از ابعاد مهم در یک اثر بسته می‌شود. مهمترین سوالات در ذهن یک مدیر و اثر سینمایی ساز این باید باشد که چه روایتی داریم چگونه روایت می‌کنیم چه چیزی را روایت می‌کنیم.

دومین دوره محفل اندیشه آرمان با محوریت اثر سینمایی‌های جشنواره فجر تا مطالعات تاریخی ۲۲ بهمن در سالن بصیرت مجتمع فرهنگی سیزده آبان برگزار می‌شود.


اولین روز محفل سینمایی آرمان در جشنواره اثر سینمایی فجر برگزار شد. در این نشست، علی محمد مؤدب شاعر به تحلیل و گفتگو پیرامون اثر سینمایی «معجزه پروین» پرداخت. شاعران و ادبیات ردیف‌دار غفلت شده اند ولی ادبیات ردیف‌دار جزئی مهم نوشتار خلاقانه ایران است. تصویری روان و ساده در مورد شاعر پروین اعتصامی در این اثر سینمایی ارائه شده است و تحلیل کار از کارشناسان هنر هفتم شنیده خواهد شد. اثر سینمایی محفل اندیشه آرمان اهداف خود را معرفی کرده است و در زمینه ادبیات ردیف‌دار و شاعری انجام می‌شود. اگر این اثر سینمایی حاصل سرمایه گذاری خصوصی بود، پذیرفته تر بود. اما چه تصویری از پروین اعتصامی در این اثر سینمایی ارائه می‌شود؟ در ذهن چه مواجهیم؟ مدیران باید بر روی روایت تمرکز کنند و اینکه چه چیزی را توصیف می‌کنند. دومین دوره محفل اندیشه آرمان با محوریت اثر سینمایی‌های جشنواره فجر در حال برگزاری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *